י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

צפו: דרעי מסייר במוסדות הלימוד של ש"ס • בלעדי

יו"ר ש"ס אריה דרעי ערך סיור במוסדות 'מעיין החינוך התורני' עם פתיחת שנת הלימודים • 'בחדרי חרדים' התלווה לביקור • בלעדי: צפו בוידאו ובגלריה

צפו: דרעי מסייר במוסדות הלימוד של ש"ס • בלעדי
קובי הר צבי



הכיתות עדיין מקושטות בטוב טעם, התלמידים ישובים על כסאותיהם, המורים הגיעו לעבודה בפתיחת הלימודים, ועל פניו הכל טוב וגם יפה בבתי הספר של רשת 'מעיין החינוך התורני' המפוארת של ש"ס.

אלא שלמרות החיוך הרחב אותו עטה יו"ר ש"ס אריה דרעי על פניו כשהחל את הבוקר שלו היום, ר"ח אלול, בסיור בבתי הספר הירושלמים של הרשת, קשה היה לו להסתיר את דאגתו הכנה לגורל המוסדות.

אם יש ירושה מעיקה שהוריש לו היו"ר הקודם אלי ישי, הרי שהיא טמונה פה, ברשת הזו.

יחסית, מצב רשימות ש"ס בארץ הוא זהב טהור לעומת מצב הרשת הקודר. דו"ח החשב הכללי באוצר 'שחט' את הנעשה בתוך הרשת פנימה והביא להוצאתו בחוץ של המנכ"ל הקודם יואב בן צור. מנכ"ל נוסף, מרדכי מרדכי, הציץ ומיהר לברוח, המנכ"ל החדש יוסי בוסו מנסה לבדוק מה אפשר לעשות, בתקווה שיצליח לעשות את הבלתי אפשרי.

מטבעם של סיורים מהסוג הזה הוא שאל מול המצלמה החיוכים נשפכים, בתוך הלב פנימה שוכנת הדאגה העמוקה. קשה להתעלם מחיוכי של אריה אל הילדים, חיוך שאינו מצליח להסתיר את קמטי הדאגה. איש אינו רוצה לעבור אל תרחיש הבלהות אותו חולמים עבור הרשת קודקודי משרד החינוך, ואין ספק שדרעי יעשה כל שביכולתו כדי שהרשת תשמור על עצמאות, לא רק רוחנית, אלא גם כלכלית. מי כמוהו יודע שהשתלטות כלכלית של משרד החינוך מבשרת רק רע לתכני הלימוד ולכל מה שכרוך בהם.

וזו, כאמור, המטלה הכבדה ביותר שהושמה על כתפיו במהלך החודשים האחרונים. קשה יותר מרבנות ראשית, אפילו מהתמודדות בזירת הבחירות המקומיות. הבעיות של אלעד, רק לדוגמה, הן דבש לעומת מה שעומד מול עיניו ברשת.

דרעי במובן מסוים הוא ה'אבא' של הרשת. מנהלים רבים זוכרים אותו עוד בקדנציה הראשונה שלו כיו"ר ש"ס. מבחינת רבים מהם 13 השנים תחת היו"ר אלי ישי היו רק תחנת מעבר לעבר הקדנציה השניה של האיש, שאולי בכוחו יהיה להבריא את החולה האנוש. במשרד החינוך, אגב, לא בטוח שימחאו לו כפיים באם יצליח במערכה הזו כפי שהצליח במערכה על זהות הרב הראשי הספרדי. יש מצב ששם היו מעדיפים את הרשת תחת כנפיהם.

להצלחה אריה בן מכלוף

"איך היה החופש?", שואל דרעי את התלמידים באחת מהכיתות אליהן נקלע. "מה עשיתם בחופש?", הוא שב ומחייך אליהם את חיוכו המפורסם. "התגעגעתם לבית ספר? – את האמת", הוא ממשיך לתחקר. זה היה קצר מדי? ארוך מדי?"...

אבל החגיגיות מסתיימת ברגע שהוא והמנהל עומדים מחוץ לכיתת הלימוד. לתלמידים פנימה מחייכים, עם המנהל מנתחים את המצב, והוא לא פשוט בכלל. אחד מהם מעלה זיכרונות מימים טובים יותר, 15 שנים לאחור.

הימים בהם ישבו אהוד אולמרט, ראש עירית ירושלים דאז, יחד עם אריה דרעי, והחליטו על חלוקת מבנים בירושלים. אחד מהמבנים היה המבנה שלהם, "פאר יוסף". המנהל עוד זוכר איך דרעי דיבר אז במסיבת הסידור הראשונה של הת"ת, "הוא אפילו לא הרגיש טוב אז, אני זוכר...ב"ה עכשיו הכול טוב", הוא אומר, ומחייך. דרעי מחייך פחות. מה לא היה עושה כדי להחזיר את הגלגל לאחור אל התקופות העליזות של אולמרט.

"בהצלחה גדולה", הוא מאחל למנהל הנרגש, ועובר אל היעד הבא. הוא גם מבקר בביתר עילית ומגיע לחנוכת תלמוד תורה על שמו של הילד אברמי דו ז"ל שנהרג בתאונה בסוכות ואל היעד הבא שם, מקבלים אותו התלמידים בשירת "ימים על ימי מלך". את זה הוא אוהב קצת פחות, אבל כשהם עוברים אל השיר הבא הוא בהחלט מרגיש 'בבית'. "אריה ישאג, מי לא יירא".

גם במקום הזה, "נווה ציון", מספר להם המנהל על הימים הקשים בהם הם עצמם עדיין לא נולדו אבל תלמידים שכמותם נאלצו ללמוד במקלטים. אבל היום הזה, הוא מספר להם, אתם לומדים במקום שאריה הקים. "היו ימים קשים. ומי שלא פחד מהימים הקשים היה יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי ובע"ה גם עכשיו לא פוחדים משום דבר. ובעזרת ה' יתברך ובזכות גדולי ישראל שעומדים בראש תנועת ש"ס כל שונאנו לא יצליחו במעשיהם וההפך. הם יחזרו בתשובה".

עוד כמה מילים, והתלמידים פותחים באמירת מזמורי תהילים להצלחתו של כלל ישראל ולהצלחתו של "אריה מכלוף בן אסתר"...

הרבה סיעתא דשמיא הוא יצטרך בדרך להבראת הרשת ולהעלאתה על פסי דרך המלך. הוא יזדקק לכל מילה ומילה שהילדים הקטנים, תינוקות של בית רבן, הוציאו מפיהם כתפילה.

לא ברור עד כמה הם מעודכנים במצב האמיתי, מה שמעו בבית, מה לחשו להם פה ושם, נוכל רק לקוות שבר"ח אלול הבא, התשע"ד, יעשה אריה את דרכו בשנית בין הכיתות, בין המוסדות, כשהפעם חיוך ניצחון קטן בזוית פיו. בתקווה שאז יוכל לומר את המילים הבאות: "לפני שנה כשעמדתי פה רעדתי בכל ליבי. גזירות קשות נחתו עלינו מממשלה שממש לא אהבה אותנו. היום הזה ב"ה אנחנו חלק מהממשלה, הצלחנו להבריא את הרשת שבית הספר שלכם שייכת גם היא אליה, הוכחנו שכל מי שקם עלינו לכלותנו מהבחינה הכלכלית ולא רק – נכשל".



צילום: קובי הר צבי



























































מעיין החינוך שס אריה דרעי וידאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד