י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

גבעת הישיבה סוערת: הדחיפה שהציתה את פוניבז'

בחור הדף את חברו והגר"ש מרקוביץ', מראשי ישיבת פוניבז', נפל ארצה? • ה'מחבלים': בכוונה • השונאים: שקר מרושע • ואיזו פעולת תגמול בוצעה בבית הגרי"ג אדלשטיין?

הגר"ש מרקוביץ'. צילום: בועז בן ארי
הגר"ש מרקוביץ'. צילום: בועז בן ארי

התפתחות מסוכנת במחלוקת העתיקה בגבעת ישיבת פוניבז' או תקרית לא נעימה שנוצרה בשגגה ויצאה מכלל פרופורציה?

אירוע שהתרחש היום (ג) בשעות הצהריים, הצית מחדש את האש בין הפלגים בישיבה - 'השונאים' ו'המחבלים'. על אופי הסיפור חלוקות הדעות, כצפוי. המחבלים טוענים לתקיפה. השונאים טוענים כי מדובר בשגגה.

ותחילה לפרטים: שני צעירים, תלמידי ישיבת פוניבז' המשתייכים לפלג ה'שונאים', עמדו ברחוב בסמוך לישיבה ושוחחו. באקראיות, חלף במקום הגר"ש מרקוביץ, מראשי ישיבת פוניבז', הנמנה על פלג ה'מחבלים'. המצוי בעמות מתמשך עם גיסו, הגר"א כהנמן. לדבריו תלמידי הגר"ש מרקוביץ, הבחורים שעמדו בתווך, הושפעו מאווירת העליהום השוררת בפלג שלהם נגד הגר"ש - והחליטו לתקוף את הגר"ש. וכך, כאשר הוא עבר לידם, הדף אחד הבחורים את רעהו על הגר"ש וזה מעד ונפל ארצה.

לגרסת ה'שונאים', מדובר בשקר מרושע. לטענתם, הבחורים התנצחו מילולית ובשלב מסויים הדף האחד את חברו במעשה משובה. הם כלל לא הבחינו בראש הישיבה שבדיוק ירד במורד הגבעה, סמוך אליהם וכתוצאה מכך, הבחור הנהדף, הפיל בשגגה מוחלטת את הגר"ש, שמיהר לקום ולעזוב את המקום.

'השונאים' מוסיפים ומדגישים, כי בניגוד למקרי עבר בהם פגעו 'מחבלים' ברבניהם, הפעם עלו שני התלמידים באופן מיידי לביתו של הגר"ש מרקוביץ, שם ביקשו את סליחתו והבהירו כי לא הייתה להם חלילה כוונה לפגוע בו.

אלא שאצל 'המחבלים' לא מתרגשים מההתנצלות, ומסבירים כי התלמידים הללו הבינו שהמעשה המחפיר "עשוי לעלות להם ביוקר", והם עלולים לספוג פעולת תגמול, לכן הם חילו את פני הגר"ש שיסלח להם.

לפי שתי הגירסאות, הגר"ש נענה לבקשת הסליחה ומחל לצעירים.

המחבלים לא הסתפקו בכך, ושניים מהם עלו לביתו של ראש הישיבה הישיש הגרי"ג אדלשטיין, שברו את הדלת ופרצו בצעקות. רק לאחר דקות ארוכות הצליחו נכדיו ותלמידיו, ששהו במקום, להרחיק אותם מהבית.

מלבד זאת, לדברי השונאים, בוצעה שורה של פעולות תגמול על ידי המחבלים ברחבי הישיבה, ובין השאר: ניתוק כבלי חשמל, תקיפת תלמידים מפלג ה'שונאים' ועוד.

אצל ה'שונאים' טורחים להדגיש את האבסורד וחוסר ההיגיון שבתקיפה מכוונת. "כבר שלוש שנים שורר השקט - גם אם הוא מתוח - בין תלמידי שני הפלגים. היריבות היא רק במישור המשפטי בין שני האישים העומדים בראש שתי המחנות. מה פתאום שדווקא עכשיו יקומו תלמידים וינקטו במעשים כאלו על דעת עצמם? זה הרי לא הגיוני".

עוד אומרים ה'שונאים', כי התלמידים המבוישים ביקשו מיד לאחר שהתנצלו לבל יספר הגר"ש את המאורע לאיש, והוא אכן הבטיח שהסיפור סגור מבחינתו. אולם, אחד מתלמידיו, הנמנה על ה'מחבלים', השקיף במקרה מהצד, התחקה אחר הנעשה והוא זה שהדליף אותו החוצה, למגינת לב ה'תוקפים', שבכל הנוגע לגר"ש נהגו בתום לב.
פוניבז' ישיבה הגר''ש מרקוביץ' הגרי''ג אדלשטיין אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד