י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כשהנין של ה'בן איש חי' הגיע לערוך פידיון הבן בגיל 30

צעיר נקש על דלת ביתו של הגרב"צ הכהן קוק - מרבני ירושלים - וביקש לקיים מצוות פדיון הבן • הצעיר התברר כנינו של 'הבן איש חי', בן לאב לא יהודי, שהתקרב ליהדות

מטבעות פדיון הבן. צילום: יעקב נחומי
מטבעות פדיון הבן. צילום: יעקב נחומי



ביום ראשון האחרון בשעת הצהריים נשמעו דפיקות על דלת ביתו של הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, מרבני שכונת רוממה-מנחת יצחק בירושלים.

אדם חבוש כיפה סרוגה, ביקש לדבר עם הגרב"צ: "קוראים לי חי, אני בן 31", פתח את סיפורו. "נולדתי בלונדון, בן בכור לאם יהודיה ולאב גוי". ואז הוא פלט את הפרט המזעזע: "אמי לא סתם יהודיה - היא נינתו של הבן איש חי!".

הוא המשיך בסיפורו: "לפני כמה חודשים גיליתי את היהדות והתקרבתי לחסידות חב"ד - הגעתי לשכונת הר נוף בירושלים. התחלתי ללמוד תורה. למדתי גם על מצות פדיון הבן, והבנתי שכבן בכור עליי להיפדות, כיון שלצערי ככל הנראה לא נפדיתי בהיותי בן שלושים יום".

חי בירר את הנושא עם הגאון רבי עזריאל אויערבאך, שהפנה אותו להרב קוק. "שמעתי שהרב הוא כהן מיוחס ממשפחת הרבנים קוק, ואני רוצה שכבודו יעשה לי פדיון הבן".

בו במקום, בסלון ביתו של הרב, נערך טקס פדיון הבן מאולתר בהשתתפות כמה בני משפחה ותלמידים שהיו במקום. לאחר מכן התקיימה סעודת מצוה מצומצמת שהכינו בני המשפחה.

קודם הפדיון, ישב חי מרותק לשיעור שנשא הרב בנושא בכורות, מהתורה ועד ימינו.

מי כתב על מי 'ארי במסתרים'?

הרב קוק התקשה לעצור את הדמעות שזלגו מעיניו בשעת הפדיון: "אני פודה את הנכד של קודש הקודשים, הבן איש חי", אמר בהתרגשות. "אין ספק שבזכות הסבא שלך, גילית את השורשים שלך והתקרבת ליהדות".

"אכן, בטוחני שזו זכות הסבא", השיב חי. "לא בכדי, גם אחי הצעיר, המתגורר בקיבוץ ליד חיפה, זוכה להתקרב בחודשים האחרונים ליהדות – ואנחנו משתדלים ללמוד את פסקיו והנהגותיו וללכת בדרכיו".

"כתלמיד של הגרי"ש אלישיב זצ"ל", שאל חי, "האם שמעתם מהרב משהו על הבן איש חי?"

הרב סיפר בשם הגרי"ש, כי כשסבו, המקובל בעל 'הלשם', סיים לכתוב את ספרו, שאלוהו אם רוצה הוא הסכמה מגדולי הדור. השיב הלשם: "רק הבן איש חי יכול לתת לי הסכמה".

לימים, בעל הלשם סירב לגלות מה נכתב במכתב הנדיר והמיוחד שכתב לו ה'בן איש חי', מלבד המילים "ארי במסתרים" הרומזות על כוחו הגדול בחכמת הנסתר.

כשהגיע הספר 'לשם שבו ואחלמה' לביתו של רבי יוסף חיים בבגדד, ביקש ליידע בבשורה זו את חכמי הנסתר שבעירו. הוא זימנם לביתו לסעודת מצווה מיוחדת, ביקש להביא בפניו את בגדי השבת, ציווה להדליק נרות על שולחנו ובירך ברכת 'שהחיינו'.

בסיום האירוע, הרב קוק בירכו בברכת כהנים והוסיף: "זכותו של הבן איש חי תמשיך לעמוד לך ולכל צאצאיו לגלות את האור שבתורה ואי"ה בקרוב תבוא לכאן להזמינני לחתונתך".
פידיון הבן בן איש חי קוק צאצא כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד