י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגראי"ל: "הפתרון לגזירות - התחזקות בשמירת שבת"

הגראי"ל שטיינמן קורא להתחזק בשמירת שבת, ולהקדים את כניסת השבת בשביתה ממלאכה חצי שעה לפני השקיעה • פוסק: "אסור ללמוד בשבת במקום ללא גנרטור"

הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק
הגראי"ל שטיינמן. צילום: עוזי ברק

הגראי"ל שטיינמן קורא להתחזק בשמירת שבת, ובעיקר להקדים את כניסת השבת בפרישה ממלאכה, חצי שעה לפני השקיעה.

אחד ממקורביו של הגראי"ל, הרב ליפא ישראלזון שאל בשם כמה מתושבי חו"ל במה להתחזק לטובת אנשי ארץ ישראל וגם על כך ענה הגראי"ל, בשמירת שבת.

הגראי"ל הוסיף ואמר: "ענין ההקדמה בכניסת השבת חשובה ביותר בחו"ל, היות שבדרך כלל יש לכל אחד מכונית, וממילא באים ברגעים האחרונים ממש למקום האכסניה בשבת כמו להורים ויכולים ח"ו להגיע ממש קרוב לשקיעה, ולהיכשל באיסורים דאורייתא".

באשר להקדמת כניסת השבת, מדגיש הגראי"ל שלא כדאי לקבל שבת, רק לפרוש ממלאכה האסורה בשבת. אבל "מסתבר דמכל מקום זהו בכלל מצות תוספת שבת".

כך גם נשאל אודות התחזקות במקום בו התרחשו לאחרונה כמה וכמה טרגדיות קשות, הגראי"ל הציע שיתחזקו בשמירת שבת. וכיוון שבמקום ההוא נוהגים להדליק נרות ארבעים דקות לפני השקיעה, קבע הגראי"ל, לא להוסיף על כך, אלא יתחזקו בדקדוק הדינים של שבת. כגון זהירות במוקצה, וזהירות מיוחדת מדיבור מיותר בשבת, שנכלל בשמירת שבת.

ועוד בעניני השבת: הגראי"ל נשאל אודות ישיבה ללא גנראטור לשבת: "האם בינתיים ילמדו לאור החשמל הארצי – בשבת?" והורה לאיסור.

כאשר השואל, שב והקשה, שעלול להיגרם בכך ביטול תורה?, נענה הגראי"ל: "מה אפשר לעשות? וכי שמעתם פעם שהותר לגנוב בשביל ביטול תורה? ".

הגראי"ל הוסיף וסיפר, כי כשעלה לארץ בשנת תש"ה, השלטון היה עדיין בידי הבריטים ולפיכך לא נוצרה שאלה על שימוש בחשמל, שכן הוא היה מיוצר על ידם. אבל לאחר מלחמת השחרור, כאשר הייצור עבר לידי יהודים, ביקר אצל החזוו איש שהתבטא בחריפות רבה, נגד השימוש בחשמל בשבתות.

"החזון איש אמר אז, שהלומד לאור החשמל הנעשה ע"י יהודים בשבת, הרי זה דומה לראובן שיושב ולומד, ועל גביו עומד שמעון ומדליק כל הזמן גפרורים, אחד אחרי השני, כדי שיוכל ראובן לשבת וללמוד".
הגראי''ל שבת הוראות הלכה חו''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד