י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הומור יהודי זה לא היהדות • טור נוקב

אי אפשר להישאר יהודים בלי מחוייבות לאורח-חיים יהודי • הרב מנחם ברוד על מסקנות ישראליות מסקר אמריקני

הומור יהודי זה לא היהדות • טור נוקב



הסקר המקיף שנערך בקרב יהודי ארה"ב, מטעם מכון המחקר האמריקני 'פיו' (PEW), הציג נתונים מטרידים על שיעור ההתבוללות ביהדות ארה"ב. שיעור ההתבוללות מגיע ל-58%, ומשמעות הדבר שכמעט שישה מכל עשרה יהודים אובדים לעם היהודי.

המחקר גם בדק אם משפחות מתבוללות מנסות לגדל את ילדיהן כיהודים. התוצאה לא הייתה מפתיעה: רק 20% מקרב המשפחות הללו השיבו בחיוב. כלומר, גם אם האם יהודייה וממילא ילדיה נחשבים יהודים על-פי ההלכה, שמונה מתוך עשרה מהם לא יגדלו כיהודים, אלא ייטמעו בקרב העמים.

קבוצה במגמת גידול

מהמחקר עולה עוד כי בעוד יהדות ארה"ב בכללה מתכווצת בשיעור מדאיג, יש בה קבוצה שנמצאת במגמת גידול מובהקת – שומרי המצוות והמחוייבים להלכה. על-פי המחקר הם כעשרה אחוזים מכלל יהדות ארה"ב, אבל אוכלוסייה זו גדלה ומתחזקת בכל רחבי ארה"ב.

המסקנה ברורה: יש מתאם מובהק בין שמירת מצוות ובין עצם הישארותנו יהודים. ככל שעולה שיעור המקבלים חינוך יהודי והמרגישים מחוייבות לתורה ולמצוותיה, גדל הסיכוי שגם בדור השני הם יישארו יהודים וימשיכו את הרצף היהודי.

מעניין שהמסקנה הזאת עולה גם מקרב הנשאלים עצמם. אף-על-פי שרק עשרה אחוזים מכלל יהודי ארה"ב מגדירים את עצמם שומרי מצוות, שיעור כפול מזה (19%) סבור כי יהדות משמעותה שמירת מצוות. כלומר, גם מי שאינם שומרים מצוות בעצמם מבינים שאין יהדות בלעדיה.

ובאמת, כשבוחנים את התשובות האחרות שניתנו לשאלה הזו ("מהי היהדות בעיניך?") מבינים שאין ל'יהדות' כזאת קיום. 73% סבורים כי יהדות משמעה לזכור את השואה, 49% חושבים כי יהדות פירושה סקרנות אינטלקטואלית, ו-42% סבורים כי חוש ההומור הוא המגדיר את הזהות היהודית...

הסכנה גם בארץ

הנתונים האלה הם תמרור אזהרה אדום לכל מי שעתידו של העם היהודי חשוב לו. יש כאן מסר לשומרי המצוות בדבר הנחיצות הגדולה להנחיל את הערכים האלה לעוד ועוד יהודים. איננו רשאים להסתפק בשמירת המצוות שלנו, בשבת שלנו, בבית-הכנסת שלנו, אלא מחובתנו לקרב עוד יהודים לשמירת מצוות, כי זה מה שיבטיח את עצם הישארותם יהודים.

ויש כאן קריאה מטלטלת לכל מי שחושבים כי אפשר להישאר יהודים בלי לתת חינוך יהודי לילדים ובלי מחוייבות לאורח-חיים יהודי. המציאות מוכיחה כי תפיסה כזאת כמוה כמחשבה שאפשר לזרוק בני-אדם לים סוער בלי ללמדם לשחות ובלי לציידם בחגורת הצלה.

הסכנה הזאת אורבת גם לבני הארץ. אנחנו רואים שיעורים מדאיגים של התבוללות בקרב אוכלוסיית היורדים. יש גם נישואי תערובת בקרב צעירים ילידי הארץ שיוצאים לחו"ל. וגם בארץ עצמה לא תמיד ברור לצעיר הישראלי הטיפוסי למה עליו להימנע מנישואים עם לא-יהודייה.

יש דרך אחת שהוּכחה לכל אורך ההיסטוריה היהודית ביכולתה להבטיח את הקיום היהודי – זו דרך התורה ומצוותיה. בזכותה לא נטמענו בקרב העמים וגברנו על רדיפות ופיתויים. המסקנה הברורה הזאת צריכה לעמוד לנגד עיני כל מי שהעם היהודי חשוב לו.
התבוללות יהדות אמריקה חינוך יהודי ישראל הרב מנחם ברוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד