י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הבהלה לאפליקציות: כל המספרים מאחורי התעשייה הלוהטת

כמה מוריד משתמש בחודש ממוצע, איך יושפע הענף מתחום המיחשוב הלביש ומה אפשר ללמוד מההצלחה של פלאפי בירד?

  • ג' אלול התשע"ד
הבהלה לאפליקציות: כל המספרים מאחורי התעשייה הלוהטת

סטיוארט הול מודה שכאשר התיישב לתכנן את האפליקציה שלו, שמציעה אימון גופני של שבע דקות, הוא נאלץ לחפש בגוגל מה הכוונה באימון plank, (הידוע גם כאימון אחיזה קדמית, או גשר בטני). שנה לאחר מכן, המפתח האוסטרלי כבר רשם הכנסות של 60 אלף דולר אוסטרלי (56 אלף דולר אמריקאי) מאפליקציית האייפון שתיכנת במשך 6 שעות בלבד.

"השקעתי מעט מאוד עבודה באפליקציה והשקתי אותה ב-2013", הוא אומר.

סיפורים מסוג זה היו שכיחים בשנים הראשונות שלאחר השקת חנות האפליקציות של אפל ב-2008. כל אחד עם קצת כשרון טכני, כך נראה, יכול היה לתפוס טרמפ על גבי הצמיחה המהירה של האייפון והתיאבון שלו לאפליקציות. משתמשי הסמארטפון הראשונים לא היססו לבזבז כמה דולרים על אפליקציות to-do list או אפליקציות מזג אוויר, והמשחק אנגרי בירדס צבר הורדות בקצב מסחרר.

"היה את כל העניין הזה של הבהלה לזהב", אומר הול, שמנהל שירות ניתוח אפליקציות בשם Appbot. "אתה אומר לאנשים שאתה מפתח אפליקציות והם חושבים שאתה אמור להיות עשיר".

אלא שאימון ה-7 דקות נראה יותר כמו היוצא מהכלל מאשר הכלל. מפתחים עצמאיים חוששים שכיום רק החברות הגדולות יכולות לזכות לתשומת לב בחנות האפליקציות. מה שהיתה פעם תעשיית בוטיק קיבלה כיום צביון תעשייתי ורוב האפליקציות זוכות למעט הורדות אם בכלל.

מחקר מהחודש שעבר שבדק מעל 10,000 מפתחי אפליקציות באמצעות אנליסט השוק VisionMobile מצא כי 1.6% מהמפתחים מייצרים יותר מ-98.4% מההכנסות. אף שלהערכת המחקר יש כמעט 3 מיליון מפתחי מובייל כיום בעולם, הרי שיותר ממחצית מהם רושמים הכנסה חודשית של פחות מ-500 דולר לחודש.

"נראה בלתי סביר באופן קיצוני שהשוק יוכל לקיים סדר גודל של כמות המפתחים הנוכחית להרבה שנים", סיכם המחקר.

גם בדלויט בחנו את הנושא ומצאו שקרוב לשליש ממשתמשי הסמארטפונים לא מורידים אפליקציות בחודש טיפוסי.

על פניו, הדינמיקה הזו מעוררת תמיהה. זאת, מאחר שמספר גדל והולך של אנשים במערב אירופה וצפון אמריקה הם כיום בעלים של טלפונים חכמים. מחזיקי אייפון ואייפד הורידו מעל 75 מיליארד אפליקציות ב-6 השנים האחרונות וחנות האונליין של אפל מחזיקה בפרטי כרטיס האשראי של מעל 800 מיליון אנשים. גוגל פליי, חנות האפליקציות של מכשירים עם מערכת הפעלה אנדרואיד, כגון סמסונג ו-HTC סגרה את הפער שלה מול אפל - אמנם אחרי זמן רב - מבחינת פעילות אפליקציות והכנסות. אלה אמורים להיות זמני שגשוג עבור המפתחים.

לפי יצרני הסמארטפונים, המצב הוא אכן כזה. באפל אומרים שכלכלת האפליקציות ייצרה כמיליון משרות באירופה ושילמה מעל 20 מיליארד דולר למפתחים מאז שחנות האפליקציות הושקה ב-2008. דוח שפרסמה גוגל מצא כי ההכנסות מייצור אפליקציות לסמארטפונים יהיו גדולות מ-51 מיליארד דולר עד 2025.

אלא שלצד העושר היחסי, שורר מצב רוח עגמומי בקרב המתכנתים העצמאיים והעסקים הקטנים שמייצרים את מרבים האפליקציות הזמינות כיום למכשירי גוגל ואפל.

לוק ואנדל, מייסד חנות האפליקציות Edovia ממונטריאול, מסכם את חווייתם של רבים: "בואו נודה בזה, הסתיימה הבהלה לזהב של האפליקציות". אם הוא צודק, צפויות בעיות לא רק לכמה חנונים שמסתמכים על פיתוח אפליקציות למחייתם. אפל וגוגל מסתמכות על חנויות אפליקציות משגשגות שייתנו למשתמשים סיבה לרכוש, להשתמש ולשדרג את הטלפונים או הטאבלטים שלהם.

משקיעים הון בפרסום אונליין
הגיוון והנינוחות של תוכנות המובייל סייעה למסכים הקטנים להאפיל על הפופולריות של המחשבים האישיים. בזמן שבו יש חשש גובר מכך שהטכנולוגיה משמידה יותר משרות מאשר יוצרת, רבים קיוו שעולם האפליקציות יהיה זה שימשיך לייצר תעסוקה.

חלק מהבעיה נובע מההצלחה של חנויות האפליקציות עצמן. אם לחזור ל-2008 או 2010, טוענים המפתחים, מוצאים שהאפליקציות הטובות ביותר זכו להגיע לראש טבלת ההורדות - אפילו אלה שגבו דולר או שניים. כיום, כאשר יש מיליוני אפליקציות לבחור מהן, החנויות נשלטות על ידי החברות שיכולות להרשות לעצמן להשקיע הון משמעותי בפרסום אונליין.

אפליקציות רשתות חברתיות כמו פייסבוק, WhatsApp, אינסטגרם וסנאפצ'ט, נהנות ממנוע הצמיחה הוויראלית שתוכנות שימושיות יותר לא יוכלו להתחרות איתה. אפילו הפופולריות של המשחק קנדי קראש, שבשיאו שוחק מעל מיליארד פעמים על ידי יותר מ-90 מיליון אנשים ביום - כבר ירדה, ויצרנית המשחק King הזהירה לאחרונה במסגרת פרסום דוחות הרבעון שלה, כי המשחקים האחרים לא מפצים על כך.

"בשנה החולפת, לא היתה אפליקציית בלוקבסטר אחת", אומר טרו קוטינן, מנהל שותף בחברת הייעוץ Magid Associates, המייעצת לסטארט-אפי מובייל, "ואורך החיים של רוב האפליקציות התקצר משמעותית".

על המסך הקטן של הסמארטפון, אנשים לא מבזבזים זמן רב בגלישה או חיפוש, אלא מורידים את מה שכולם מורידים.

"חנות האפליקציות היא עסק של להיטים, בדומה לתעשיית המוזיקה או הסרטים", אומר אוריאל אוחיון, מנכ"ל חברת הפרסום למובייל Appsfire. "המכשול הגדול ביותר לזנב הארוך של האפליקציות הוא בדיוק מה שהניע את ההצלחה של חנות האפליקציות: עריצותן של טבלאות ההורדה".

הדינמיקה הזו תידלקה שוק שחור של הורדות. חברות שיווק מפוקפקות מציעות למפתחים הנואשים "ערבות" לכך שהאפליקציה שלהם תופיע בטבלאות, באמצעות חוות שרתים אוטומטיות. יש כאלה שמעסיקות אנשים שכל תפקידם הוא להוריד אפליקציות.

בנוסף לבעיית הנראות, עולה הסוגיה של הנינוחות שבה חברות אחרות יכולות להעתיק אפליקציות פופולריות. ההסרה הפתאומית של Flappy Bird מחנות האפליקציות בפברואר, לאחר שהמפתח שלה הודיע שהצלחתה המפתיעה "הרסה את חייו", הובילה לכך שהופיעו עשרות אפליקציות ששיבטו אותה.
רק 21 יום לאחר ההשקה של Threes, משחק פאזל שיוצריו בילו כשנה בפיתוחו, וכבר הופיעו חיקויים.

"נראה שמשחקים זעירים כמו Threes נדונו ללכת לאיבוד בתהום הנשייה של החיקויים, ה-'גם אני' והחזרות", קבלו לאחרונה מפתחי המשחק האמור.

הקרב על המקומות הראשונים
אם המפתחים לא יכולים לקנות את דרכם אל הטופ-10, או שרעיונותיהם נגזלים מהם, הם צריכים לקוות שהאיכות המבנית של האפליקציות שלהם תבלוט מספיק כך שגוגל או אפל יקדמו אותם בעמוד הראשי של חנויות האפליקציות שלהם. המקומות הראשונים האלה - שמונעים בעיקר על ידי אלגוריתם בגוגל פליי ושנבחר על ידי עורכי חנות האפליקציות iOS - לא ניתנים לרכישה או לתמרון.

גם המלצה מאפל או גוגל לא תמיד נותנת דחיפה ברת קיימא, אפילו עבור חברות גדולות ובעלות משאבים.

אלא שמה שמודגש כיום בחזית החנויות האלה הוא הצמיחה של קטגוריות קטנות יותר של אפליקציות שעדיין אוחזות בפוטנציאל צמיחה. אפליקציות לצרכי בית ספר, תכנון חתונות או הגשת דוח מסים לא צפויות להגיע לראש הדירוג בטבלאות ההורדות, אך בתקופות מסוימות של השנה הן יכולות להיות יותר רווחיות הודות לשירות המסוים שהן מציעות.

"האנשים שעושים כסף הם בנישות קטנות יותר", אומר מארק ווילקוקס, אנליסט ב-VisionMobile. אלא שחלק מהנישות האלה ניצבות בעמדת זינוק לצמיחה מהירה, החל מבריאות וכושר ועד לאפליקציות לתאגידים ואפילו שירותי תשלומי למובייל, שכן גוגל ואפל מחפשות אפליקציות שיכולות לפתוח בפניהן מקורות חדשים של ביקוש עבור מכשיריהן. לצד הפסימיות, יש גם בתעשיית האפליקציות גם אופטימיים המעריכים שהשוק לא מת אלא פשוט נכנס לשלב חדש.

גם אפל וגם גוגל השיקו פלטפורמות אפליקציות המוקדשות לבריאות, בשם Healthkit ו-Google Fit. אפליקציות העל האלה ייאספו נתונים מאפליקציות אחרות של בריאות וכושר ויאגרו אותו במקום אחד. שתיהן משחקות תפקיד מרכזי בתקוות של חברות הטכנולוגיה האלה לפיתוח של טכנולוגיות מיחשוב לביש שיהוו מנועי צמיחה למערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS.

אפל וגוגל נותנות דחיפה משמעותית גם לאפליקציות שעוקבות אחר ריצה, רכיבה, ספירת קלוריות ושינה. אפליקציית Moves, המאפשרת למשתמשים לספור את הצעדים שהם פוסעים בכל יום, נרכשה על ידי פייסבוק באביב האחרון. אפליקציית ה-Health Mate של Whithings משתמשת במצלמת הסמארטפון כדי למדוד את קצב הלב ו-MyFitnessPal מהווה תחליף לשומרי משקל ומסייעת למשתמשים לעקוב אחר הרגלי האכילה בניסיון להוריד במשקל.

"אפשר לראות כיצד גוגל ואפל מגבירות את הנוכחות שלהן בתחום הבריאות והכושר", אומר סדריק האטצ'ינגס, מנכ"ל החברה הצרפתית Withings, שגייסה 30 מיליון דולר במימון מקרנות הון סיכון בשנה שעברה. "יש תחרות בין שתי הענקיות האלה וזה מועיל לנו".

העסקה האחרונה של אפל עם IBM למכירת האייפונים והאייפדים לחברות גדולות פתחה שוק נוסף לעסקים ופריון שמתרחב הרבה מעבר לאפליקציות פשוטות כמו 'רשימת דברים שצריך לעשות' או מעבד תמלילים.

ג'רמי אולסון, מייסד חברת עיצוב האפליקציות Tapity, השיק לאחרונה את Hours , בניסיון לסייע לפרילנסרים לעקוב אחר הזמן שהשקיעו בפרויקטים שונים. האפליקציה עולה 10 דולר - מחיר גבוה יחסית לחנות שנשלטת על ידי אפליקציות חינמיות. "ניסינו לבנות אפליקציות בעבר במחיר של 99 סנט והצלחנו להגיע לנפח מכירות מסוים אבל זה לא היה בר קיימא", אומר אולסון. "רצינו לנסות אסטרטגיית פרימיום.Hours היא בעיקרה אפליקציה עסקית ואנשים מצפים לתשלום גבוה יותר".

סוכנות הדיגיטל הניו יורקיתSFCD טוענת שגם אפליקציה פשוטה מצריכה 25 יום לשם פיתוחה ועולה ללקוח כ-37 אלף דולר, בהתבסס על חישוב שעתי של 175-200 דולר לשעת מפתח. אפליקציה מתוחכמת יותר עשויה לגזול 100 ימי פיתוח ועלותה תגיע לכ-200 אלף דולר. צריך למכור הרבה כאלה ב-99 סנט כדי להחזיר את עלויות הפיתוח.

"החלטנו לגבות מחיר הוגן וזה הצליח טוב ממה שציפינו", אומר אולסון, "ההזדמנויות רבות משהיו אי פעם, למרות הקשיים, אני חושב ש- Hours עשויה להפוך לעסק של 100 מיליון דולר ביום מן הימים".

אפילו השוק הרווי כביכול של אפליקציות שיתוף התמונות עדיין מזמן כניסה של שחקנים חדשים נוכח ההצלחה של אינסטגרם וסנאפצ'ט.

כך למשל סטורהאוס, סטארט-אפ מסן פרנסיסקו, שמאפשר למשתמשים לקרוא וליצור סיפורים שבמרכזם תמונות על גבי אייפד, שחלקם בלוג, חלקם מגזין וחלקם מזכר. החברה תודלקה ב-7 מיליון דולר של מימון קרנות הון סיכון, והמייסד שותף מארק קאוואנו מעריך שהדרך היחידה שבה החברה תוכל להצליח כעסק היא באמצעות חלוקת האפליקציה בחינם ולהרוויח כסף מעבר לחנות האפליקציות כשלעצמה, ככל הנראה באמצעות פרסומות. "נוכל גם למכור את האפליקציה בכסף ולהיות רווחיים אבל זה ייתן לחקיינים הזדמנות", הוא אומר.

כשם שהמשקיעים מקווים שעדיין יש צמיחה בשוק הסמארטפונים, מפתחים רבים נותרו אופטימיים לגבי האפשרות שהאייפון או הגלקסי הבאים יביאו איתם את החדשנות שאפשר להיבנות עליה.
"מערכת התשלומים של אפל תגרום לפיתוח גל שלם של אפליקציות", אומר הול, המפתח האוסטרלי של אפליקציית הכושר, אודות הפיצ'ר החדש והמסקרן שצפוי להופיע באייפון, "זה דבר שמתפתח ללא הרף. צריך רק להמשיך לנוע".

האפליקציות הגדולות מתפצלות
אחד הטרנדים השנויים במחלוקת בקרב יצרני אפליקציות בעמק הסיליקון הוא פיצול של אפליקציה מונוליתית אחת לכמה הורדות מובחנות למטרות מסוימות. מערכי האפליקציות האלה נועדו לשפר את נוחות השימוש ללקוחות, באמצעות שבירה של מאפיינים פופולריים במקום לקבור אותם בתוך תפריטים. לכך נלווה גם היתרון עבור המפתחים שכובשים מקום נוסף על מסך הסמארטפון של המשתמש - מקום שיכול היה להיתפס על ידי המתחרים.

פייסבוק היא המקרה הבולט ביותר של הטרנד הזה, לאחר שפירקה את החבילה של "האפליקציה הכחולה הגדולה" לכמה אפליקציות פשוטות, לרבות הודעות ותמונות. קרוסלה, אפליקציית שיתוף התמונות של דרופבוקס ו-Swarm של פורסקוור לשיתוף מיקומים, הן דוגמאות נוספות, אף שעדיין לא צברו את אותה פופולריות כמו אפליקציות האם.

עם זאת, פייסבוק איכזבה לאחרונה משתמשים רבים על ידי כך שהכריחה אותם להוריד מסנג'ר במסגרת עדכון האפליקציה. הטקטיקה הזו הצליחה להניע את המסנג'ר של פייסבוק אל פסגת טבלאות חנויות האפליקציות - אבל במחיר של עשרות אלפי ביקורות זועמות בדירוג של כוכב אחד שחלקן האשימו את החברה בהיעדר כבוד להיזון חוזר של משתמשים.

במסגרת העדכון של מערכת ההפעולה iOS 8, בחודש ספטמבר, האפליקציות Google Fit וה-Health Kit של אפל מוסיפות תנופה לשוק גדל והולך של אפליקציות כושר ומעקב אחר בריאות. מותגי ספורט גדולים כגון נייק נערכות לתחרות מצד סטארט-אפים כמו Runkeeper, Strava, ו-MapMyRun, וכן אפליקציות לשומרי משקל שיוכלו לעקוב אחר הארוחות שלהם, כגון UP שלJawbone ו- MyFitnessPal.

אפליקציית ה-Health של אפל תייבא נתונים מכל הספקים האלה אל תוך לוח מחוונים מרכזי שבאמצעותו משתמשים יוכלו לשתף את נתוני הבריאות שלהם בין אפליקציות או עם הרופאים. אפליקציית האייפון החדשה הזו תייבא מידע גם ממכשירים שניתנים ללבישה כגון Fitbit ו-Fuelband של נייק.

בכך שהן מבקשות מהמשתמשים לבטוח בהן ולשתף את המידע האישי האינטימי ביותר, אפל וגוגל מקוות להפוך את הסמארטפונים לעוקבי כושר אישיים שנותנים התראות לרופאים אודות בעיות, מבלי שהמטופלים צריכים להגיע למרפאה.

שתי החברות יצרפו את האפליקציות האלה למכשירים הניתנים ללבישה - שעוני ה-Android Wear של גוגל והעוקב אחר הכושר המדובר של אפל, שצפוי להיות מושק לפני סוף השנה הנוכחית.

Flappy Wings, Snappy Bird, Flappy Flyer, The impossible Flappy Game...אתר ההשכלה האינטרנטי Udemy מציע שיעור של שעתיים וחצי בייצור שיבוטים של משחק ה-Flappy Bird הפופולרי מבלי לכתוב שורת קוד אחת.

בעוד שרבים מהם מוסרים על ידי אפל וגוגל, בעיית החיקויים ממשיכה לזהם את חנויות האפליקציות. הדרך אל ההעתקה הנרחבת נפתחה על ידי המעבר מאפליקציות בתשלום שעלו 99 סנט או 69 פני להורדה, לעבר הורדות חינם שממומנות על ידי פרסום או תשלומים עבור שדרוגים. מפתחים רבים חושבים שחנויות האפליקציות יכולות להתאמץ יותר כדי לקדם אפליקציות מקוריות, אלא שלבקש מגוגל לשנות את אלגוריתם החיפוש שלה זה הרבה יותר קשה מאשר לשבט את Flappy Bird.

החקיינים הם לא רק סיכון מסחרי למפתחים בעלי כושר חדשנות. לפי אחת ההערכות של חברת האבטחה McAfee, מעל שלושת רבעי שיבוטי Flappy Bird מהווים סיכון אבטחה למכשירי המובייל, כגון שליחה לא מורשית של הודעות או מעקב אחרי מיקום.
חיקוי אפליקציה שוק פיתוח פייסבוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד