י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לוגו זה כמו לגו: לא לכולם מתאים תפוח

איך בוחרים לוגו מצליח ומדויק לחברה? • וכיצד מבצעים את ההתאמה לסוג הלקוחות האידיאלי? • טור ייעוץ מיוחד

לוגו זה כמו לגו: לא לכולם מתאים תפוח

עולם הסמלים מלווה את בני האדם משחר האנושות. מציורי קיר שנחשפו במערות עתיקות, במקומות שונים בעולם, ניתן ללמוד על האופן שבו השתמשו בני אדם כדי לבטא באופן ויזואלי את עולם הדימויים שלהם: החל מבעלי חיים שונים המסמלים תכונות שונות, כגון חיים ומוות, טוב ורוע, שפע, פריון ועוד, וכלה בחיות דמיוניות שהיוו חלק ממערכת האמונות שרווחו במקומות אלו, באותם הזמנים.

לאורך ההיסטוריה שימשו הסמלים את החברה האנושית למגוון צרכים כגון: זיהוי בין אוהב לאויב, יצירת אייקון שסביבו אמורים להתלכד כאחד קבוצות של אנשים כמו אומות ומדינות, דתות, קבוצות ספורט וכן, גם חברות מסחריות. כל הסמלים הללו הם סמלים מוסכמים שבני אדם מזהים אותו, מי לטוב ומי לרע.

אם בעבר סמלים היו מאולתרים וגדוד לוחמים בעת העתיקה היה מניף חנית שננעץ בה גולגולת של חיה מסוימת, כמו נמר או זאב , כדי לתת משמעות ואפיון לקבוצה, הרי שכיום הסמלים למיניהם, של מוצרים, חברות, מדינות וארגונים, מעוצבים ומהוקצעים להפליא.

בשורות הבאות נתמקד בלוגו מסחרי, כזה המייצג ארגונים, חברות מסחריות ומוצרים. הלוגו המסחרי לרוב הוא מורכב מאלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג את הארגון/ המוצר ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור. בין סוגי הלוגואים ניתן למצוא לוגו המורכב מכיתוב בלבד, לוגו שכולל כיתוב ואלמנט גרפי, לוגו המורכב מכיתוב שהוא בעצמו הסמל.
מה הכי מתאים לחברה או לעסק שלכם? לוגו מורכב או לוגו מינימאלי?

ראשית, שילוב של סמל בלוגו אינו חובה בבניית זהות לחברה או מוצר. ישנן חברות גדולות בעלות מיתוג מצוין שאין להן סמל והדבר אינו מפחית מאומה מעוצמתו של הלוגו שלהן. ראו לדוגמא חברות כמו סוני, פאנאסוניק ועוד, המהווים דוגמא לחברה בעלת לוגו המורכב מכיתוב נטול סמל. הלוגו מוטמע כה חזק בתודעתנו, כך שכל דבר שנכתוב באותו פונט נזהה בתודעתנו וחלק מאתנו אף לא ישימו לב שהמילים השתנו...

לוגו טוב חייב להיות ברור וקליט. אין שום הכרח להשתמש כסמל באיור המתאר את תחום הפעילות של הארגון. חברת אפל לדוגמא השייכת לתחום התקשורת והמחשבים, ואילו הסמל שלה הוא בכלל תפוח. הסמל של בנק הפועלים הוא מעוין אדום עם פינות מעוגלות. האם זה אומר שהסמל יכול להיות כל דבר שעולה על הדעת? ברור שלא.

לכל בחירה בכיוון שנבחר יש איזשהו בסיס רציונלי. בתחילת דרכם ב"אפל" רצו לייצר קירבה תודעתית לביטלס והיו מוכנים להשקיע סכום נכבד ברכישת הזכויות לסמל (של חברת התקליטים המיתולוגית). בנק הפועלים בחרו להישאר צמודים לסמל ההיסטורי (המעוין) ורק עדכנו את העיצוב החזותי שלו במהלך של מיתוג מחדש שעבר הבנק לפני מספר שנים. יתכן מאוד שבחברה העדיפו להיצמד לאייקון המיתולוגי, מפני שדווקא הוא מייצג סיפור של מסורת הצלחה, ולכן נקטו בכלל של אל תתקן את המתוקן.

כאשר ללוגו מתווסף סמל, ההיררכיה בין שני האלמנטים הופכת להיות קריטית. הלוגו, כמו תמיד, צריך להיות קריא במבט ראשון גם אם עושים לו מניפולציה טיפוגרפית. ישנם מקרים בהם הסמל הוא הראשון בהיררכיה ולאחר הטמעת הזהות ניתן אף "להשתחרר" מהלוגו, כמו במקרה של נייק. זוהי תוצאה של אסטרטגיה ועבודה ארוכת טווח בהטמעת הזהות ומידה כזו או אחרת של ביטחון עצמי בחוסן המותג.

איך תדעו מה נכון לעסק שלכם?

בתהליך עבודה מסודר ונכון של בניית זהות לחברה או מוצר אנו זקוקים בראש ובראשונה לבריף שיווקי. בפרסום גיל, לדוגמה, מקפידים מאוד שלא להתחיל בתהליך העבודה מול הלקוח, לפני שהתקבל מנציג הלקוח בריף שיווקי מדויק, אותו מילא ע"פ הנחיות ברורות של מחלקת האסטרטגיה במשרד.

הבריף מוביל תהליך ראשוני של מחקר שיווקי ואסטרטגי, הכרת העסק, המתחרים, השוק וכד'. תמיד צריך לזכור שעיצוב משרת קודם כל מטרה. חברה זקוקה לזהות שתואמת ומשקפת את האסטרטגיה שלה, על מנת שתוכל לחדור לשוק ולבסס בו אחיזה בזיכרון ובדמיון של האנשים. ללא בריף עם הגדרות מדויקות התוצאה שתתקבל תהיה קוסמטית בלבד ותפספס את המטרה. הבריף אמור לכלול תשובות לשאלות כגון: מה החברה/ המוצר עושה? כמה זמן היא קיימת? מהו תחום הפעילות שלה? הגדרת האני מאמין העסקי שלה, ואם מדובר במוצר, האם לחברה יש מוצרים נוספים על המדף? מה ההיררכיה של סל המוצרים? מי המתחרים (שוק מקומי, שוק עולמי)? האם תחום הפעילות שמרני? מי קהל היעד (חברות, צרכן סופי וכו')? מה החברה רוצה לשדר? שימו לב שמילים כמו אמינות, מצוינות הן מאוד כלליות ולא מחייבות והן נכונות לחברות ומוצרים בכל תחום שהוא ולכן כדאי לחדד יותר את הדברים ולהתמקד – לוגו לא יכול לשדר הכל בכל מכל כל.

לאחר העברת בריף מסודר עליכם לקבל 3-4 סקיצות של הלוגו, שונות לחלוטין אחת מהשנייה (לא וריאציה של אותה יצירה בצבעים שונים). אין שום יתרון או ערך בשיטפון של חמש או עשר סקיצות הזהות כמעט לחלוטין. מהניסיון שהצטבר בסטודיו של מחלקת הגרפיקה בפרסום גיל, ככל שנשלח ללקוח יותר סקיצות, כך נגרום לו ליתר בלבול וחוסר יכולת להחליט.

בשלב זה, כדאי לבדוק את האפשרויות בשחור לבן בלבד ולא להוסיף פרמטר נוסף. עבודה שנראית טוב בשחור לבן תמיד תראה טוב גם בצבע. חוץ מזה, יהיו מקומות בהם לא תהיה אפשרות להוסיף לוגו צבעוני ולכן חשוב שהאופציה תהיה קיימת. כאשר אתם בוחנים את העבודה קחו בחשבון כל העת את הבריף: מה אתם רוצים לשדר ומי קהל היעד? בדקו כל סקיצה ללוגו גם בגודל מינימום וזכרו שאם יש בעיית קריאות אזי הסקיצה פסולה.

כעת עליכם לבחור סקיצה אחת מבין השלוש ואותה לחדד במידת הצורך. זכרו שמדובר בתהליך ולכן, התקשורת בין הלקוח וחברת המיתוג הינה קריטית. אם משהו לא נכון לדעתכם נסו למקד את הדברים (לא ברמת אהבתי/ לא אהבתי), על מנת שתגיעו לתוצאה הסופית מהר
סקיצה לוגו לגו חברה אפל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד