י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביקורת יינות גיאוגרפית: גולן, גליל עליון ונגב

מסע גאוגרפי בחבלי היין של ישראל: דני בר עם ביקורת יינות מקומיים מיוחדת לחג, בסגנון תיירותי

צילום:מורן כהן
צילום:מורן כהן

הכורם הראשון הידוע במקרא היה נוח שהיה גם הראשון ששתה לשכרה. איזה יין שתה נוח לא ידוע ולא ידוע גם מה זן הענבים אותם גידל נוח. לאחר הכיבוש המוסלמי את שטחי ארץ-ישראל, נעקרו כרמי הענבים ונסתם הגולל על תעשיית היין המפוארת שהיתה בכל שטחי ארץ-ישראל.

בשנות השמונים של המאה ה-19, הקים הברון רוטשילד התיישבות בארץ-ישראל-פלסטינה והחליט לחדש את גידול הענבים וייצור היין במקום עם ידע וניסיון רב שהיה בידו כבעל כרמים ויקבים בצרפת. זני הענבים שהביא רוטשילד לארצנו היו הזנים המוכרים לו בצרפת ושנראה היה שיתאימו לאזור.

בארצנו גדלים כ-50,000 דונם כרמים של ענבי יין כאשר שלוש זנים מהווים מחצית מהיבול (כ-20% קברנה סוביניון, 18% קריניאן ו-13% ענבי מרלו) והשאר מעוד כ-35 זנים שונים כמו שירז/סירה, מלבק, טמפרינו ועוד. מה הזן הארץ-ישראלי? איזה מאלפי זני הענבים ליין הידועים בעולם הוא המתאים ביותר לטרואר שלנו? נכון להיום, כל אחד מ-300 היקבים בישראל מחפש את התשובה שלו שאותה הוא פורש בדפי היינן או על תווית בקבוק היין.

בכל מדינה ואיזור יין בעולם, מוכר וידוע מה זן הענבים המיוחד והמתאים ביותר ל"טרואר" Terroir)) המקומי. המונח "טרואר" מתאר מכלול של תנאי סביבה לגידול ענבי יין והוא כולל לא רק את אופי האדמה (הרכבה, הקושי שלה, כושר הספיגה שלה וכו') אלא גם את תנאי האקלים ( משקעים, רוחות, שמש ועוד), שיפוע המדרונות, ואפילו מגוון בעלי החיים והצמחים באיזור הגידול. יש לציין שיש העושים שימוש במונח טרואר גם בסוגי מזון נוספים כמו בשר, גבינות, קפה ועוד.

בישראל עוד לא הגענו לבגרות והבשלה שבה תהיה זהות בין הטרואר לבין זן העבים המתאים ביותר לאזור. האם נשתה קברנה סוביניון בבורגנלנד של אוסטריה או בריין הגרמני (אזורי יין לבן נפלא) ? האם נשתה גוורצרמינר מאזור הרון או שמפיין בצרפת?

מקובל לחלק את אזורי היין בישראל ל-5 אזורים:
• גולן
• גליל
• שומרון - סביב הר הכרמל בואכה השרון
• שמשון- הרי יהודה וירושלים
• נגב

החלטתי הפעם לערוך היכרות יותר מקרוב של יינות ישראל לפי אזורים.

שני אזורים מצליחים לבדל עצמם על ידי פעילות ברוכה של היקבים באיזור שהצליחו ביחד עם השלטון המקומי האיזורי לקיים מסורת של פעילויות יין איזוריות.

הבכור והמוביל בפעילות זו הוא אזור מטה יהודה והכרמים והיקבים של מטה יהודה ופרוזדור ירושלים. המועצה האזורית מטה יהודה מקיימת מזה כעשור פסטיבל יין אזורי, הקימה את דרך היין האזורית, מפת יקבים אזורית ועוד. פעילויות ברוכות אלה חושפות את יחודו של האיזור והיקבים שבו.

בפסח האחרון הצטרף ליוזמה אזורית זו גם פסטיבל "ארץ כרמים וטעמים" שהתקיים בגני רמת הנדיב בין זכרון-יעקב לבנימינה, שיוחד ליקבי השומרון והשרון.

החלטתי לטעום הפעם 2 יינות מיקב מרכזי בכל איזור יין משלושת היתומים: גולן, גליל ונגב.

גולן- אזור המתאפיין באדמה בזלתית, גובה רב והפרשי טמפרטורה גדולים בין קיץ לחורף ובין יום ולילה.

יקבי רמת הגולן- ירדן מרלו כרם קלע 2011

מיוצר כולו מענבי מרלו אשר נבצרו בכרם קלע הממוקם בצפון הקר של רמת הגולן, בגובה של 800 מטר מעל פני הים. כרם זה מניב בעקביות פרי באיכות יוצאת דופן מאז נטיעותיו הראשונות ב-1995 ו-1996. היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, מהן כשני שליש חדשות. צבע אדום כהה אטום, ארומה עוצמתית של פרי יער, דובדבנים בשלים ואף פריחת לימון. בטעימה מיד ממלא את חלל הפה בעוצמה חזקה יחסית למרלו שמיד מתעגל ומלטף ולא מרפה. גוף מלא וסיומת ארוכה מאד. ירדן מרלו כרם קלע 2011 מוכן לשתייה כעת וימשיך להשתפר ולהתפתח בבקבוק בשנים הקרובות. בתנאים נאותים יוכל היין להשביח לפחות עשור ואף יותר.

מחיר 129 ש'. 14.5% אלכוהול. כשרות OK, הרב אוירבך רבנות טבריה.

יקבי רמת הגולן- גמלא השמורה סירה רוזה 2013

יין חדש, בציר ראשון. מיוצר מענבי סירה שגודלו בכרמי היקב השונים ברמת הגולן. צבע ורוד בוהק מעט דובדבני. ארומה של תות דובדבן ומלון. בטעימה ממלא בפה בפריחה אשכולית אדומה וחמיצות נעימה ורכה. גמלא השמורה רוזה סירה 2013 מוכן לשתייה בעת שחרורו, ויהיה במיטבו עד שנתיים משנת הבציר.

מחיר 60 ש'. 13.5% אלכוהול. כשרות OK, הרב אוירבך רבנות טבריה.

גליל עליון - אזור גידול ענבי היין המצטיין בישראל. מאופיין בגובה רב, אקלים קר ואדמת בזלת ושופע יקבים רבים.

יקב אדיר- סוביניון בלאן כרם בן זמרה 2013

יין המורכב 100% ענבי סוביניון בלאן מכרם חלקת הפלאטו שגובהה 870 מטר מעל פני הים. היין עבר התבגרות של 162 יום בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב קש בהיר ומבריק. ארומה קלילה ונעימה של דשא קצוץ ולימונית. בטעם חמיצות קלילה ומעוררת. סיומת בינונית וקלילה.

מחיר 90 ש'. 13.5% אלכוהול. כשרות מרום הגליל, בית יוסף ו-OU.

יקב אדיר- פלאטו 2011

בלנד שהרכבו 92% ענבי קברנה סוביניון ו- 8% ענבי שיראז. הענבים נבצרו בכרם 'הצלחת' שבחלקת הפלאטו בגובה 870 מ' (כרם שניטע בשנת 1988). היין עבר התבגרות של 745 יום בחביות עץ אלון. צבע אדום עז נוטה לכחול. ארומה של פרי יער שחור בשל, קסיס ופלפל ירוק. בטעימה מיד תופס ולא מרפה כמו קברנה סוביניון קלסי. סיומת ארוכה עולה ויורדת עד שנמוג.

מחיר 180 ש'. 14% אלכוהול. כשרות מרום הגליל, בית יוסף ו-OU.

נגב- אדמת גיר ולס, הפרשי טמפרטורות גדולים בין קיץ לחורף. יובש והרבה אור. אזור שהיה משופע בכרמים וגתות בעיקר בתקופת הנבטים.

יקב רמת נגב- קדש ברנע נגב 2012

יין המכיל 50% ענבי קברנה סוביניון מכרם ניצנה, 30% ענבי שיראז ו-20% ענבי קברנה פרנק מכרם חלוצה שבסמוך למושב קדש ברנע. היין התבגר 8 חודשים בחביות עץ אלון אמריקאי, מקצתן חדשות. היין עבר סינון גס על מנת לשמר את מירב הארומה והטעמים ולאחר הביקבוק נשמר ביקב לתקופה של כשלושה חודשים לפני צאתו לשיווק. צבע ארגמן עמוק ומבריק. ארומה פרחונית של פרי יער ותות עץ. טעמי שזיף ודומדמנים עם מעט קיסוס. סיומת נעימה ועגולה.

מחיר 59 ש'. 13.9% אלכוהול. כשרות בד"צ איגוד רבנים ורבנות אזורית רמת נגב.

יקב רמת נגב -סדרת רמון SV כרם יחידני קברנה פרנק 2011

יין העשוי 100% ענבי קברנה פרנק מכרם חלוצה בסמוך למושב קדש ברנע. היין התבגר 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. היין עבר סינון גס על מנת לשמר את מירב הארומה והטעמים ולאחר הביקבוק נשמר ביקב לתקופה של כשישה חודשים לפני צאתו לשיווק.

צבע סגול אדמדם עז ועמוק. ארומה של פטל ודובדבן. טעם הממלא את הפה ומתעגל בכל חלל הפה עם תותי יער ופטל ועם סיומת ארוכה ונעימה.

מחיר 130 ש'. 13.9% אלכוהול. כשרות בד"צ איגוד רבנים ורבנות אזורית רמת נגב.
יין נגב גולן הרי יהודה ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד