י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"הרב פינטו מחזיק את המדינה בגרון"

בית המשפט דחה את ההחלטה בעתירה לביטול הסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו, במסגרתו הוסכם כי הפרקליטות תתבע עד שנה מאסר • בעקבות כך: עסקת הטיעון תידחה ותוצג רק בעוד חודש • העותרים: "יש פה משהו לא הגיוני ולא סביר בהתנהלות המדינה וכשזה נעשה לפני חקירה זה תמוה" • תלמידי הרב: "ברכה וארביב רקמו עלילות יחד"

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

שנתיים אחרי פתיחת החקירה: בית המשפט דחה את ההחלטה בעתירה לביטול הסדר הטיעון עם הרב פינטו. עסקת הטיעון שהייתה אמורה להיות מוצגת בעוד יומיים, ולפיה ירצה הרב שנת מאסר אחת לכל היותר, נדחתה בחודש.

במהלך הדיון, ביקרה המדינה את עיכוב חקירתו של ניצב בדימוס מנשה ארביב עד עכשיו, כמו גם את העובדה שאיפשרו את ההתנייה לחקירתו בהסדר הטיעון. מאידך גיסא, פרקליטו של הרב - עו"ד רוזובסקי, הציג ראיות שסוכני FBI העידו בתצהיר שהרב דיווח להם על ההעברות עוד לפני פתיחת החקירה בישראל, השופטת ביקשה לדחות את החלטה בעתירה, והדיון נדחה לעוד חודש.

עו"ד אליעד שרגא, המייצג את העותרים, אמר כי: "יש בהסכם 5 פרשות וחלקן מובלעות וחלקן מוזכרות אך כל פרשה חמורה בפני עצמה". הוא הזכיר את הפרשות: 1. עמותת ידידי חזון ישעיה שמעבירה לרב פינטו 1.2 מיליון דולר מכספי העמותה לשימושם האישי של בני המשפחה, "פרשה עגומה שלא מקבלת נוכח בכתב האישום". 2. חקירה סמויה בעניין חשדות נגד יו"ר עמותת חזון ישעיה הישראלית על אי סדרים, שהמידע זלג והגיע לידי הרב, ועקב כך הרב ואשתו מעבירים 150,000 ש"ח לדוד סימנטוב במטרה לשבש את החקירה. 3. פרשת הרב והניצב ברכה, העוסקת בעבירות שוחד ומועברים 420,000 פרנק. 4. פרשת פינטו ארביב שלטענתו לא בא בכלל לכתב האישום. הפרשה החמישית שכלל לא נחקרה ע"י המשטרה והטענה של המדינה לגבי טיהור שורות המשטרה ושם טוענים מקורבי פינטו שמעבר לכך שהוצע השוחד של 200,000 דולר לתנ"צ ברכה.

השופטים הציגו את עמדת המדינה מול העותרים, לפיה יש לה את הזכות לעשות איזונים ולדאוג לניקיון השירות הציבורי, וכי לא מדובר בהסדר מופרך. בפתח הדיון אמר השופט אורי שוהם: "עמדתם על זה שהרב פינטו יעמוד לדין וימצו אתו את הדין, אז על מה אתן מלינים?".

"נראה כי המדינה ברוב להטה, נראה שתופסים את המדינה בגרון כי יש פרשה שלמה שאף אחד לא רוצה שתחקר וכוונתי לפרשה החמישית. יש פה משהו לא הגיוני ולא סביר בהתנהלות המדינה וכשזה נעשה לפני חקירה זה תמוה", הוסיף עו"ד אליעד שרגא.

"הוא מחזיק אותם בגרון", אמרה המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, "הם לא אומרים את זה אבל זה מה שעולה בין השיטין והם צריכים לעשות חקירה בתנאים רעים, הצדק האבסולוטי שכל אחד יתן את הדין על מעשיו זה ברור, אך השאלה היא אם יש עילת התערבות בבחירה שהם עשו שהיא ודאי לא אידיאלית".

פרקליטו של הרב פינטו, עו"ד אייל רוזובסקי, אמר כי הדבר שהפרקליטות היתה צריכה להגיע שאירוע הסדר הטיעון התחיל באוגוסט 2012. "יש בתיק שתי עדויות של שני אנשי FBI שאומרים שבמאי ויוני 2012 פינטו אמר להם שהוא נתן בכמה הזדמנויות כסף לברכה. יש עדות של שני אנשי אף בי איי שסומכים עליהם. אתמול התקבלה תשובה של ברכה לעתירה הזאת שבה הוא תוקף חזיתית את פינטו. ה-FBI לא אישרו את התשלום אבל הם ידעו על התשלום. אין לי את כל חומר החקירה אבל מה שאמרתי עכשיו ששואלים את פינטו בחקירה מפנים אליו שאלות ממה שאמרו אנשי האף בי איי".

פינטו העיד שנתן כספים לתנ"צ ברכה כבר בחקירתו ב-FBI, זמן רב לפני שהחלה החקירה בארץ. המדינה התעקשה שהטענה שלפיה ברכה קיבל כספים מהרב נבדקה ולא נמצא לה ביסוס, אך הסנגורים טענו שהם יכולים להציג תיעוד המאמת את גרסתם. לפיכך הסכימו הצדדים על הדחייה.

עו"ד חני אופק מהפרקליטות, אמרה שיש בדיקה שכוללת בדיקה של חשבונות בנק, מחקרי תקשורת, כן נעשו בזמן אמת, יש טענה שבעצם מצידו שהוא קיבל אישור של ה-FBI על כל העברה ודיווח להם, "כל הטענות האלה נבדקו במסגרת חיקור דין. עיקר הטענות נמצא שאין להם כל יסוד. הנתח המשמעותי של הטענות נשלל. המילה עיקר היא מובחנת מהמילה הכל".

בשבוע שעבר איל רוזובסקי סנגורו של הרב פינטו, השיב לדרישת הפרקליטות לקבל הבהרות באשר לראיונות שהעניקו אשתו ואחיו של הרב פינטו בתקשורת, למרות הסעיף בהסכם עמו שאוסר עליו להתראיין. בתשובה ציין כי הראיונות של בני משפחתו לא היו על דעתו ולא בידיעתו. מוקדם יותר נקבע כי לא יהיה מנוס מביטול ההסכם אם הרב יפר שוב את ההסכמות עמו.

עוד הבהיר הרב כי בכוונתו להגיע לדיון הראשון במשפט נגדו (בעוד יומיים) בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אך כאמור הדיון נדחה. אם הרב לא יתייצב לדיון הבא, בפרקליטות צפויים לבטל את ההסכם שנחתם עמו.

בקהילת שובה ישראל אומרים: "היום התברר לכולם את מה שאנחנו זועקים כבר שנתיים ימים. יחסי הקהילה עם תת ניצב ברכה, היו משפחתיים וקרובים. זו הסיבה מדוע הרב דיווח הרבה לפני פתיחת החקירה בישראל, לאנשי ה-FBI, על היחסים הקרובים במשך שנה עם ברכה. זו הסיבה מדוע הרב עידכן על התמיכה את מנשה ארביב בשבתו כנספח משטרת ישראל בוושינגטון, על מנת שזה יעדכן את הממונים עליו על טיב היחסים שהינם קהילתיים.

"לאורך כל החקירה, הרב נמנע מלהעיד ולהתייחס לארביב מתוך רצון שלא לפגוע בו. אולם מרגע שהתברר כי ברכה וארביב רקמו עלילות יחד ותפרו סיפור בלתי מציאותי, כדי להלבין את קשריהם עם הקהילה, לא הייתה ברירה ונאלצנו לבוא ולומר את כל האמת שאכן מתוך אלפי חסידים שיש לרב, היו כמה קצינים שנהנו מכל גמילות החסדים של הקהילה ללא שום תמורה".
אפרים ברכה מנשה ארביב יאשיהו פינטו חקירה דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד