י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

סערת הכשרות בפרנקפורט: רב הקהילה התפטר

הרב מנחם קליין הודיע על פרישה מהתפקיד לאחר 24 שנים, לדבריו, אין קשר לסערת הכשרות שהתחוללה לאחרונה בעיר

צילום ארכיון: הרבנות הראשית
צילום ארכיון: הרבנות הראשית

הרב מנחם קליין, רבה הראשי של פרנקפורט, הודיע בסוף השבוע על התפטרותו מתפקידו לאחר 24 שנות כהונה.

מזה כחודש מככבת הקהילה היהודית בפרנקפורט בכלי התקשורת הכלליים, עקב משפט הונאה בכשרות שמתנהל בעיר נגד איטליז יהודי. מדובר בשערוריית הכשרות שבה נמכר והופץ לקהילות יהודיות ברחבי גרמניה, לבתי אבות ולחברת התעופה לופטהאנזה, בשר טרף בהשגחתו של הרב הראשי האחראי על הכשרות.

תחילתה של הפרשיה לפני שנתיים, כאשר במהלך פשיטה של המשטרה על האטליז הכשר בפרנקפורט בחשד להעלמת מס, האזינה המשטרה לשיחות הטלפון של האטליז, ובאחת השיחות נשמע בעל האטליז מספר לחברו על כך שהוא רוכש בשר טרף בחצי מחיר מהבשר הכשר, מביא אותו לחנות, מכשיר אותו ומוכר אותו כבשר כשר בהשגחתן של הרב קליין. בעל האטליז נשמע מספר לחברו כי הוא מביא את הבשר בלילה ובבוקר הבשר נמכר. המשטרה ראתה בדברים הונאת לקוח ותבעה את בעל האטליז לדין.

לפני חודש החל משפטו של בעל האטליז, ובית המשפט זימן את הנאשמים להעיד, ובהם מנהל האטליז, משווק הבשר והרב קליין – נותן הכשרות. הרב קליין סירב להגיע בטענה שבתור רב ראשי הוא זוכה לחסינות.

משווק הבשר העיד כי הוא משווק בשר טרף וגם בשר כשר, אך בעל האטליז הזמין אצלו בשר טרף, ובין השאר שומן חזיר, בו השתמש בעל האטליז לצורך הכנת הקישקע של הטשולנט ולצורך הכנת נקניקיות. בעל האטליז העיד כי אכן רכש בשר טרף אבל טען כי הכשיר את הבשר בחנות לפי כללי הכשרות.

שערוריית הכשרות התפרסמה לפני חודש בכל כלי התקשורת בגרמניה, וגרמה לרעידת אדמה בקהילות היהודיות ברחבי המדינה, שכן האיטליז שיווק בשר לקהילות יהודיות רבות בגרמניה ולמוסדות רבים.

עם זאת, הרב מנחם קליין הסביר את פרישתו" "כבר לפני שנה הגעתי לפנסיה ורציתי לפרוש, עכשיו החלטתי סופית לפרוש והודעתי לראשי הקהילה על פרישתי בסוף ינואר שנה זו".

לשאלת 'בחדרי חרדים' האם ימשיך להתגורר בפרנקפורט, ענה הרב: "אינני יודע עדיין. לא החלטתי". הרב התייחס גם לפרשייה ואמר כי לא ידע על גודל ההונאה של בעל האיטליז, מאחר וההונאה נעשתה מחוץ לאיטליז.

במכתב ששיגר לבני הקהילה כתב הרב כי הופתע מהחומר שהתגלה במהלך העדויות וכי לאחר בירור מעמיק התברר כי בעל האיטליז שהונה את לקוחותיו עשה הכול מחוץ לאיטליז, באשר לקייטרינג אביב שסיפק מנות מהדרין לנוסעי חברת לופטהאנזה אמר הרב כי בעל הקייטרינג לא רכש בשר מהאיטליז מזה שנים. בהמשך אמר הרב כי כל מי שיש לו שאלות הקשורות לעניין מתבקש לפנות אליו והוא ישמח לענות.
פיטורין רב כשרות גרמניה פרנקפורט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד