י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הדרכה להורים: איך תסייעו לתינוק לישון?

ההתמודדות עם קשיי השינה של תינוקות דורשת סבלנות, עקשנות ומחויבות • טיפים שיסייעו לכם לעזור לתינוק לישון היטב

צילום: בועז לב ארי
צילום: בועז לב ארי


כיצד תסייעו לתינוקכם להרדם ולישון
חלק מהתינוקות ישנים טוב יותר מאחרים. חלקם ישנו שינה ארוכה ורציפה ואילו אחרים 'יחטפו' מספר תנומות קצרות במשך היום. חלק מהתינוקות ישנו במשך לילה שלם כבר מיומם הראשון ואילו אצל אחרים יחלוף זמן רב עד שיוכלו לישון במשך הלילה.

בימים הראשונים לחייו שעות השינה והערות של תינוקכם יהיו ייחודיים עבורו. בסבירות גבוהה אלו לא יתאימו לזמני השינה הרצויים עבורכם. לכן לפחות בשבועות או בחודשים הראשונים התאימו את עצמכם לתינוקכם ונסו לישון כשהוא ישן.

אם את מניקה נצלי את ההנקות למנוחה קלה. הניקי את תינוקך עד שהוא יורד בעצמו מהשד או עד שהוא ישן שינה עמוקה. הניחי אותו בעריסתו, ואם את יכולה כנסי גם את למיטה ונוחי. חוסר ממושך בשעות שינה מקשה מאד על התפקוד ויקשה עוד יותר על יכולתכם להתמודד עם המצב.

אם תינוקכם ניזון מבקבוק חלקו את האכלות הלילה. אם את מניקה יוכל בן זוגך לסייע בהרדמת התינוק לאחר הארוחה או בהחלפת חיתול כדי שאת תוכלי לחזור לישון מיד בסיום ההנקה.

הקפידו להשכיב את תינוקכם לישון במיטה או בעריסה תקניות (נושאות תו תקן ישראלי). תוכלו להשכיב את התינוק בעריסה סמוכה למיטתכם כדי להקל עליכם את הקימה במהלך הלילה, ובפרט אם את מניקה.

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים ממליץ להמנע משינה משותפת עם התינוק במיטתכם, ובעיקר אם אתם מעשנים, שותים אלכוהול או צורכים סמים או תרופות שעלולים להשפיע על מצב הכרתכם ויכולתכם להתעורר. כמו כן אין להשכיב תינוקות לישון במיטת מים מאחר שראש התינוק עלול לשקוע בתוך מזרון המים.

השוני בין יום ולילה
לא מומלץ להקפיד על שקט מוחלט כשתינוקכם ישן. התינוק הוא חלק מהווי הבית שכולל בדרך כלל מידה כזו או אחרת של רעש. תינוקות שמורגלים לישון בדממה בלבד מתקשים אחר כך להרדם ומתעוררים מכל רעש קטן.

כדי לסייע לתינוקכם לעמוד על השוני בין היום והלילה צמצמו ככל שתוכלו את הפעילות עם תינוקכם בשעות הלילה. במהלך האכלות הלילה:

• הדליקו רק אור קטן.
• המנעו מדיבורים מיותרים ושמרו על טון דיבור נמוך ושקט.
• החזירו את התינוק למיטתו מיד בסיום הארוחה.
• המנעו ממשחקים עם התינוק בשעות הלילה.
• אל תחליפו לתינוקכם חיתול אלא אם החיתול מלא צואה. חיתול עם שתן בלבד ניתן להחליף בבוקר.

איך תעודדו שגרת שינה
כל משפחה צריכה לפתח את הרגלי השינה שמתאימים ביותר עבורה. בכל מקרה הקפדה על שגרת שינה ויצירת אוירה רגועה בשעות הערב תורמת לרגיעה ומקלה בדרך כלל על ההשכבה.

יצירת שגרת שינה פשוטה ורגועה עבור ילדכם כבר בתקופת הינקות עשויה למנוע בעיות וקשיי שינה בהמשך החיים. שגרת שינה אופיינית כוללת רחצה, לבישת פיג'מה, סיפור וכניסה למיטה.

בחודשים הראשונים לחיים עלול להיות קושי לקבוע שעת שינה מסודרת מאחר שזמני הארוחות והשינה של תינוקכם עלולים להשתנות או שלא להיות קבועים. עם הזמן יגדיל תינוקכם את המרווחים בין ארוחותיו ויעבור לישון מספר תנומות מסודרות ומוגדרות במשך היום. בשלב זה עשוי להיות קל יותר להנחיל לו הרגלי כניסה למיטה ושינה.

כדי 'ללמד' את תינוקכם להרדם בכוחות עצמו נסו להשכיב אותו בעריסתו או במיטתו כשהוא מתחיל להיות רדום והניחו לו להרדם בעצמו. השתדלו להמנע מלהרדים את תינוקכם על הידיים או תוך כדי נענוע העריסה או העגלה (ככל שתוכלו, כמובן!).

תוך שילדכם גדל, דבקו בשגרת השינה. המנעו מריגושים יתרים לקראת שעת השינה כדי לא לגרות ולעורר את ילדיכם יתר על המידה לקראת שנת הלילה. פעולות כגון קריאה או משחק שקט יסייעו לילדכם להרגע ולהתכונן לשנת הלילה.

דוגמה פרטנית לשגרת שינה כוללת:
1. ארוחת ערב.
2. רחצה ולבישת פיג'מה.
3. צחצוח שיניים.
4. כניסה למיטה.
5. קריאת סיפור.
6. מתן מוצץ או חפץ מעבר אחר לו זקוק הילד במשך הלילה.
7. נשיקה וחיבוק.
8. יציאה של ההורה מהחדר.

כמה שעות שינה צריך?
אופי וכמות השינה משתנים בין תינוקות שונים. כבר מיומם הראשון יזדקקו חלק מהתינוקות לפחות או ליותר שעות שינה בהשוואה לאחרים. בטבלה שלהלן מפורטות שעות השינה הממוצעות שנחוצות לתינוקות וילדים במהלך היממה לרבות תנומות במשך היום.

0-3 חודשים
מרבית הילודים מבלים יותר שעות במשך היום בשינה בהשוואה לכמות שעות הערות, החל מ- 8 שעות שינה ביום ועד 16-18 שעות ביום. תינוקות רכים יתעוררו בלילה לאכול כי הם רעבים. קור או חום עלולים אף הם להעיר את התינוק.

3-6 חודשים
ככל שתינוקכם יגדל הוא יאכל פחות במשך הלילה וישן למשך זמן ארוך יותר בכל פעם. חלק מהתינוקות מסוגלים לישון במשך 8 שעות רצופות.

6-12 חודשים
בטווח זמן זה יוותר תינוקכם כליל על האכלות בלילה. חלק מהתינוקות עשויים לישון במשך 12 שעות רצופות. כאבי צמיחת השיניים עלולים להעיר את תינוקכם משנתו.
12 חודשים בגיל שנה ישן התינוק 12-15 שעות ביום.

24 חודשים
מרבית הפעוטות בני השנתיים ישנים 11-12 שעות בלילה ובין פעם אחת לפעמיים במשך היום.

3-4 שנים
ילדים בגיל זה ישנים בממוצע 12 שעות מדי לילה (הטווח הוא 8-14 שעות בלילה). ילדים צעירים יותר עדיין זקוקים לתנומה אחת במשך היום.

בעיות שינה שכיחות
• אם ילדכם בוכה במיטה הניחו לו במשך 5-10 דקות. רק לאחר מכן כנסו חזרה לחדר והרגיעו אותו (אם טרם נרגע בעצמו).

• אם ילדכם יוצא ממיטתו הרימו אותו והחזירו אותו שנית. הניחו בקבוק מים בהישג ידו של הילד למקרה שיהיה צמא במשך הלילה. אל תכנסו לחדרו של הילד עד שהוא ישן שינה עמוקה. לעתים יש צורך בעמידה איתנה במשך מספר לילות לפני שילדכם ילמד להכנס למיטתו ולהרדם בעצמו. חשוב שלא תוותרו ותכנעו לבכיו של ילדכם.

• לקראת גיל חצי שנה מסוגלים מרבית התינוקות לישון במשך הלילה. יחד עם זאת כמחצית מהילדים מתחת לגיל חמש ממשיכים להתעורר מדי לילה. חלקם יחזרו לישון בעצמם ואילו אחרים יבכו ויזדקקו להוריהם. אם ילדכם ממשיך להתעורר נסו לברר מדוע: האם הוא רעב? לאחר גיל שנה ארוחת ערב שכוללת דגנים וחלב עשויה לסייע לתינוקכם לישון שנת לילה רציפה.

• אם אין סיבה ברורה אך ילדיכם בכל זאת ממשיך להתעורר בלילה, נסו יקיצות יזומות - אם ילדיכם מתעורר פחות או יותר באותן שעות מדי לילה נסו להעיר אותו 15-60 דקות לפני מועד זה, ואז החזירו אותו לישון.

• נסו גם ללמד את ילדיכם לחזור לישון בעצמם. תחילה בדקו שהכל בסדר. במידה שכן החזירו את ילדיכם למיטתו מבלי לנהל עמו שיחות או משחקים. אם הוא צמא תנו לו מעט מים אך המנעו מלהציע לו מזון במשך הלילה. כדי ששיטה זו תצלח תצטרכו להשכיב את ילדיכם במיטתם ולצאת מהחדר.

• אם הילד בוכה המתינו כחמש דקות לפני שתשובו ותכנסו לחדר כדי להרגיע. במהלך הלילות הבאים האריכו מעט את הזמן לפני שתחזרו. מרבית הילדים יסתגלו לתהליך וילמדו להרדם בעצמם תוך שבוע-שבועיים.

סיוטי לילה
סיוטי לילה הם תופעה שכיחה שמתחילה בדרך כלל סביב גיל 18 חודשים ונמשכת עד גיל 3 שנים לערך. לרוב סיוטים אינם מעידים על קושי רגשי אולם עלולים להחמיר אם ילדיכם נרגש, מתרגש או נלחץ מסיפור או סרט מפחיד שחווה לפני השינה.

אם ילדיכם חווה סיוט לילה הרגיעו ונחמו אותו. אם הוא סובל מסיוטים חוזרים התייעצו עם רופא הילדים.

ביעותי לילה (Night Terror)
מצב זה עלול להתחיל לקראת גיל שנה אולם שכיח בעיקר בגילאי 3-4 שנים. בדרך כלל הילד יצרח או יחבוט בזרועותיו מתוך שינה והוא אף עלול להתיישב במיטה מתוך שינה כשפרצופו מבועת.

ביעותי הלילה עלול להיות חוויה קשה ומלחיצה להורים. בדומה לסיוטי לילה גם ביעותי הלילה אינם מעידים על בעיות רגשיות ולרוב יחלפו מאליהם ככל שהילד יגדל.

אם ארועי ביעותי הלילה מתרחשים באותה השעה מדי לילה נסו להעיר את ילדיכם רבע שעה לפני המועד. השאירו את הילד ער במשך מספר דקות ואז אפשרו לו לחזור לישון. ילדיכם לא יזכרו מאום בבוקר.

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
שינה מכבי בריאות הורים לילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד