י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הדרכה להורים: מה עושים עם הגזים?

תופעת הגזים מהווה חלק מהתפתחותו התקינה של התינוק והבשלתה של מערכת העיכול • איך מקלים על התינוק?

הדרכה להורים: מה עושים עם הגזים?


תופעת הגזים (בשמה המדעי, 'קוליק', או 'עווית הבטן'), מהווה חלק מהתפתחותו התקינה של התינוק והבשלתה של מערכת העיכול.

על אף השהות הממושכת ברחם, מערכת העיכול של הילוד במועד הלידה, טרם השלימה את מלוא התפתחותה ומתקשה להסתגל להזנה שלא באמצעות השליה וחבל הטבור.

חלק מהתינוקות יסבלו מגזים החל מגיל עשרה ימים ועד לגיל שלושה חודשים לערך. חומרת התופעה אינה אחידה ועשויה להשתנות מתינוק לתינוק.

מדובר בתופעה חולפת ממנה ירפאו כלל התינוקות. יחד עם זאת מדובר בתופעה קשה ומורטת עצבים, שאינה ניתנת לפתרונות קסם.

קיימות מספר שיטות שעשויות להקל על התופעה אך עלולות גם שלא להשפיע במאום. יש להצטייד בהרבה סבלנות ולהמנע מלהגרר לייאוש. לחץ ומצוקה מצד ההורים נקלטים היטב על ידי התינוק שמצדו בוכה וצורח עוד יותר.

טיפים
• החזיקו את התינוק הסובל על הידיים, ערסלו אותו ונסו ללחוץ בעדינות על בטנו. חלק מהתינוקות שסובלים מגזים, מעדיפים שיחזיקו אותם על הזרוע כשבטנם לחוצה כלפי מטה. הלחץ שמופעל על הבטן מקל (כנראה) על תחושת הכאב של התינוק.

• עיסוי. תינוקות רבים נרגעים באמצעות עיסוי של הבטן. נסו לעסות את בטן התינוק בתנועה מעגלית בכיוון השעון. מטרת העיסוי היא לסייע בשחרור גזים אך עצם המגע תורם להרגעת התינוק. חשוב לשים לב לתגובת התינוק מאחר שחלק מהתינוקות אינם אוהבים או נהנים מהעיסוי, ובפרט אם אינם רגילים לכך.

• כופפו את רגליו של התינוק בעדינות לכיוון בית החזה. פעולה זו מסייעת לשחרור גזים.

• אצל תינוקות יונקים כדאי לשים לב האם התופעה מחמירה בעקבות אכילה של מזון מסוים על ידי האם. מזונות שידועים כגורמים מחמירים לגזים כוללים כרוב, קטניות, עגבניות, פרי הדר ומוצרי חלב פרה.

• שימו לב שתינוקכם אינו אוכל יותר מדי וסובל מבטן נפוחה ומלאה מדי. תופעה זו מאפיינת בעיקר תינוקות שאינם יונקים.

• אצל תינוקות שניזונים מתרכובת מזון לתינוקות ניתן לשקול להחליף את התרכובת. חלק מתרכובות המזון קלות יותר לעיכול בשבועות הראשונים לחיים בהשוואה לאחרות.

• מציצת מוצץ עשויה להרגיע תינוקות שסובלים מגזים. תינוקות שיונקים הנקה מלאה, עלולים לסרב למוצץ. ניתן לאפשר להם לינוק מעט או להרגע על שדה של האם.

• אמצעים תרופתיים: בתי המרקחת מציעים מגוון רחב של אמצעים להקלה על תופעת הגזים. על אף שהיעילות של מרביתם לא הוכחה באופן מדעי, עשויים חלקם לתרום לתחושת הקלה. לאחרונה דווח על תכשיר הומאופטי להקלה על גזים שגרם להפסקות נשימה אצל תינוקות רכים. יש להתייחס לכל אמצעי כאל תרופה לכל דבר ולהיות ערים לתופעות לוואי.

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
חלב בריאות גזים תינוק מכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד