ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

בג"ץ בצו על תנאי: מדוע למנוע מינוי מפכ"ל?

בעקבות החלטתו התמוהה של היועץ המשפטי, קיבל בג"ץ עתירה המחייבת אותו לנמק מדוע לא למנות מפכ"ל למשטרה

המפכ"ל דנינו. צלם: פלאש 90
המפכ"ל דנינו. צלם: פלאש 90

בג"ץ קיבל את עתירת התנועה למשילות ולדמוקרטיה, והוציא צו המורה ליועמ"ש יהודה וינשטיין להסביר מדוע הוא אוסר על מינוי מפכ"ל חדש.

על אף אמירתו הברורה של השר לבטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' כי עיכוב במינוי מפכ"ל חדש יפגע קשות במשטרה, במדינה ובאזרחיה אסר היועץ המשפטי לממשלה לקיים את הליך האיתור למפכ"ל בשל תקופת הבחירות.

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ נגד האיסור של וינשטיין ובעתירה התבקשו השופטים להורות לממשלה ולשר לביטחון פנים לקדם את מינוי המפכ"ל הבא למרות הנחיית היועץ ולהורות כי חוות דעתו של היועץ בטלה ועל נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה מוטלת החובה והזכות לנהל את ענייניה של מדינת ישראל על פי מיטב שיקול דעתם.

היום (ראשון) הוציא בג"ץ בראשות הושפט נעם סולברג צו על תנאי המורה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין לנמק מדוע הנחייתו לא תבוטל ומדוע לא יתקיים הליך בחירת מפכ"ל כמתוכנן.

הצו נועד לדברי השופט סולברג, ״לייעל את הטיפול בעתירה, נוכח הצורך להכריע בה בהקדם״, תוך שהוא מדגיש כי ״אין בצו כדי להצביע על עמדה לגופו של עניין״.

במאי 2015 אמור מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו לסיים את תפקידו. בחודש שעבר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה על הסף את בקשת השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', לפתוח בהליכים למינויים של מפכ"ל משטרה ונציב שב"ס חדשים. למעשה, וינשטיין שלל כל מינוי אחר בתקופה זו, ונימק את החלטתו בכך, שיש להימנע מצעדים כאלה בתקופת בחירות.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה מביעים סיפוק מהחלטת בג"ץ "אנו שמחים שבית המשפט העליון דורש מהיועץ המשפטי לממשלה להסביר את עצמו ומקווים שהשופטים יחלצו את המשטרה ואת המשרד לבטחון הפנים מגורמים הפוגעים במדינה שלא בסמכות" אומר מנהל התנועה יהודה עמרני.

עו"ד התנועה למשילות שמחה רוטמן אומר כי "מתגובת המדינה לעתירה עלתה תמונה קשה ביותר, של שר, שמלבד היותו נבחר ציבור הממונה על המשטרה, גם גדל בתוך המשטרה ומכיר את ההתנהלות בה, שנאלץ לעמוד כעני בפתח בפני היועץ המשפטי לממשלה ולבקש למנוע את הפגיעה בארגון הנובעת מאי-מינוי מפכ"ל", לדברי רוטמן "היועץ המשפטי לממשלה לא מסתפק בעמדה משפטית, אלא גם מרשה לעצמו לחלוק על ההערכות המקצועיות של השר ואנשי משרדו. לא ניתן לקבל מציאות שכזו" אומר עו"ד התנועה למשילות ודמוקרטיה.
דנינו עתירה צו מינוי וינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד