י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

צדיקים נסתרים • חמשת האדמו"רים שאתם חייבים להכיר

פרויקט פורים מיוחד: חמשה אדמו"רים ידועי שם ומשמחי לבב, שכנראה אין לכם מושג על גדלותם העצומה • הכירו את האדמו"ר שנשדד בליל שבת • האדמו"ר שלובש וסט של 'השומרים' על הבקיטשע • הרבי שנושא בשני תארים - ללא חסידים • האדמו"ר שסגר בית כנסת "מחוסר עניין לציבור" • ונשיא ממלכת התורה מישקולץ עם הכסא הרחב והקשרים הענפים

הרבי מלייפניק בריקוד מצוה טאנץ ללא נעליים
הרבי מלייפניק בריקוד מצוה טאנץ ללא נעליים

חצרות האדמו"רים בדור האחרון התרבו כפטריות אחר הגשם, אם לאחר השואה הסתכם מספר החסידויות בעשרות בודדות, הרי שכיום מדובר במאות רבות של נושאים בתואר "אדונינו מורינו ורבינו" עם טיקט החצר מעיירה בפולין או הונגריה. אין עיר - גם כזו שנחרבה בשואה כליל - שלא זכתה לאימוץ כבר על ידי אדמו"ר.

כל רעבישע איינקל מוכתר לאדמו"ר, ועל כל אדמו"ר שנפטר מיד מתמנים כמה מבניו לכהן כאדמו"ר - כל אחד בשם אחר, ולפעמים בשניים ושלושה שמות.

לרגל ימי הפורים יצא כתב בחצרות הקודש של 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד ומשמח לבבות, והוא מגיש את חמשת האדמו"רים המביאים בעבודתם בקודש שמחה מיוחדת אף ששמם עדיין לא נודע בקרב הציבור, אך כמובן, תמונותיהם מתנוססות לעתים מעל גבי העיתונות המצולמת ובאתרים החרדים.

ומדוע נזכרנו באדמו"רים הללו? היה זה בעקבות מסיבת העיתונאים שערך האדמו"ר מבוסטון, בה לראשונה התכנסו העיתונאים לענייני חרדים במסיבה שכינס אדמו"ר ושמעו את דעתו על הבחירות הקרובות כולל ראיונות ייחודיים שהעניק לכלי התקשורת.

האדמו"ר, שכמעט ונהפך בעבר לחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל החסידית המחודשת, שימח במיוחד את עולם החסידות במסיבת העיתונאים המדוברת, ובעקבותיו אנו גאים לחשוף בפניכם עוד חמשה אדמו"רים נסתרים.

האדמו"ר מקראקס צילום: האדמו"ר מקראקס
האדמו"ר מקראקס

האדמו"ר מקראקס - הרה"צ רבי משה רוזנבוים
האדמו"ר מקראקס ביתר - כן, היו שחשבו בתחילה על קשר סודי ליצרנית נעלי הבית 'קרוקס', אך מדובר באדמו"ר שהגיע היישר מארה"ב.

האדמו"ר הינו בן נין של האדמו"ר מזוטשקא זצ"ל ושמו זרח בארה"ב בשכונת ויליאמסבורג, בשנים האחרונות פרש מהבלי העולם הזה וגר בגפו בעיר התורה והחסידות בערי יהודה, וסביבו מתקבצים בחורים וילדים - אליהם הוא מראה חביבות יתירה בדרכו המיוחדת.

בחנוכה למשל, מקבץ האדמו"ר את קהל חסידיו לטיש וחלוקת סופגניות, אין לו בית מדרש משלו והוא מתפלל בכל בתי כנסת בעיר ועורך טישים. במועדים ובעתות אלו הוא מנגן בכינור כמסורת בית נדבורנה, לגבי התווים אומרים המשתתפים, כי מדובר בניגונים היורדים מן השמים.

האדמו"ר מקראקס הוא הרביעי מגזע נדבורנה שמתיישב בביתר, בהתחלה היה מגיע בשבתות אל בן דודו האדמו"ר מסטניסלב - הידוע כמכניס אורחים דגול, ואשר כל אחד שרוצה מוזמן לסעוד על שולחנו בשבתות ובימים טובים. כיום האדמו"ר מקראקאס מתפלל בין היתר בנדבורנה וכאמור עורך טישים בלילות שבת, כל זאת בחיי אביו האדמו"ר מנאנאש וסבו האדמו"ר מקראקאס.

האדמו"ר, העורך את שולחנו לבחורי ישיבות מידי ליל שבת בבית הכנסת 'חניכי הישיבות' ברחוב האדמו"ר מנדבורנה, הותקף לפני שנתיים בעת שחזר מהטיש לפנות בוקר בדרכו לביתו ברחוב אש קודש, הרבי הצעיר הותקף בידי אלמוני שאינו חובש כיפה - שדרש ממנו 5000 שקל, ואיים לשסף את גרונו בסכין.

האדמו"ר הסביר לו שבשבת אינו מחזיק כסף, והציע לו להתלוות אליו לביתו. אלא שאז הסיח התוקף לרגע את דעתו והאדמו"ר זעק לעזרה. השכנים ששמעו את הצעקות, יצאו והניסו את התוקף, אך הוא הספיק לפצוע את האדמו"ר, לשבור את משקפיו ולגרום לו לדימום.

האדמו"ר מניקלשבורג צילום: האדמו"ר מניקלשבורג
האדמו"ר מניקלשבורג

האדמו"ר מניקלשבורג - הרה"צ רבי מרדכי זאב הלוי יונגרייז
האדמו"ר מניקלשבורג מעלה חיוך בפי כל דרדק חסידי הגר בבורו פארק. האדמו"ר הינו אחיהם של
אדמו"רי רודניק וגארליץ בארה"ב, ונשוי בזיווג שלישי.

האדמו"ר הוא ממקימי ומייסדי ארגון 'השומרים' בארה"ב ומתנדב עד היום בשורות הארגון, למחייתו משמש כמלמד כחיידר ליטאי בפלטבוש בכיתת הכנת הקריאה.

ברבות השנים אחיו האדמו"רים פתחו לו בית מדרש בבורו פארק. בבית מדרשו מצטיין האדמו"ר כמקרב של נוער שוליים שהתדרדר לגמרי. האדמו"ר פועל בקרב אותם בחורים למען ישמרו שבת ואף יניחו תפילין, ובאלו מהם שידברו בתפילה הוא לא ינזוף אלא ייתן להם לשתות וודקה.

מדובר באדמו"ר ססגוני מאוד, ובאחרונה הוא אף פתח בית כנסת בדרך להרים בקאנטרי, כדי שכל מי שנוסע לקאנטרי יהיה חייב לעצור להתרענן, ואכן עשרות אדמו"רים עוצרים בבית המדרש בדרך להתרעננות.

חסיד מבורו פארק מספר ל'בחדרי חרדים': "לראות את הרבי תמיד זה עם בעקיטשע אדמו"רי ומעליו וסט של ארגון 'השומרים'. הוא לא נוהג בשום גינוני כבוד ולא מחזיק מעצמו, תמיד באירועים שעורך מגיעים זמרים, למשל באירוע ההדלקה בל"ג בעומר מגיע הזמר מיכאל שניצלער והרחוב נחסם לתנועה. בפורים למשל יעמוד האדמו"ר עם חצוצרה גדולה בעת קריאת המגילה ובהגיע שם 'המן' יפצח בכריזה כאילו כעת הוא עצמו נער חסידי צעיר".

האדמו"ר גם מגיע למנהטן לציין את אירועי ה-11 בספטמבר בגראנד זירו.

הרבי מזלאטשוב. צילום: שוקי לרר צילום: הרבי מזלאטשוב. צילום: שוקי לרר
הרבי מזלאטשוב. צילום: שוקי לרר

האדמו"ר מזלאטשוב בני ברק - הרה"צ רבי מרדכי מאיר מיכלוביץ
הרבי מזלאטשוב בני ברק הינו בנו השני של האדמו"ר רבי יחיאל מיכל מזלאטשוב זצ"ל שנפטר באחרונה, והוא ממשיך בדרך אבותיו בשמחת חתן וכלה בתנועות מוזרות ובזמירות שונות.

למעשה הוא כבר הכתיר את עצמו קודם כאדמו"ר משטפנשט - לאחר שפתח ארגון העוסק בקברו של האדמו"ר זצ"ל שעלה לארץ, אך עד מהרה נסגר הארגון. האדמו"ר הוא נושא בשני תארים אך ללא קהילות של ממש בשתיהן, הרבי גם נושא בתואר חתנו של האדמו"ר מקאליב.

במשך שעות היום מקבץ האדמו"ר צדקות בכל רחבי ישראל ומזכה את היהודים במצוות צדקה, ובערבים הוא משמח חתנים וכלות.

בית מדרשו בבני ברק נמצא ברחוב הרב שך - שם הוא הוכתר לאחר פטירת אביו לשמש כאדמו"ר מזלאטשוב בני ברק.

באחרונה אף התראיין לווידאו שפורסם ברשתות החברתיות, ובו תינה את המצב הקשה והבלבול הגדול השורר בארץ הקודש, וציין כי "ברוך ה' יש כדי חלוקה בחסידים לאחר פטירת אביו, יש שהלכו אחרי אחיו מנתניה ויש שהלכו אחריו".

האדמו"ר מלייפניקצילום: האדמו"ר מלייפניק
האדמו"ר מלייפניק

האדמו"ר מלייפניק – הרה"צ רבי נפתלי אלימלך הלברשטאם
האדמו"ר גדל כילד כיתום לאחר שהתייתם מאביו הרה"צ רבי חכם צבי הלברשטאם זצ"ל, שנהרג בתאונת דרכים בדרך לאפיית מצות בערב פסח בירושלים.

לפני כעשור הוא הוכתר לאדמו"ר ובחר בשם 'לייפניק' על שם סבו בעל ה'ברוך טעם' זצ"ל שהיה המתנגד הגדול לחסידות, הוא הוכתר על ידי האדמו"ר מטשרנוביל. ובמשך שנים שימש כמלמד
בתלמוד תורה צאנז ונחשב כאדם מוכשר, איש יודע ספר ופה מפיק מרגליות.

האדמו"ר מלייפניק הוא דמות ססגונית למדי, מנהל חיים כסדרם בלי גינוני מלכות, בעבר פתח בית כנסת משלו ברחוב בלוי בבני ברק אך סגר אותו לאחר תקופה קצרה עקב עלויות השכירות הגבוהות. בבדיחות אמר אז: "סגרתי את בית הכנסת מחוסר עניין לציבור", בשבתות הוא נוהג להתפלל בקהילות צאנז וטשרנוביל. האדמו"ר אף מקורב לחצר בעלזא בהיותו נשוי לבתו של הרב הגאון רבי יצחק וינד מחשובי חסידי בעלזא.

האדמו"ר מלייפניק אומר תמיד שלהיות רבי זה העבודה הכי פחות קשה, כי לקרוא קוויטלא'ך זה הדבר הכי קל. בעבר, כאשר היה הולך לביקורים אצל אדמו"רים, היה מתייעץ עם מבינים גדולים עם איזה בעקיטשע להגיע לפגישה.

פעילויותיו המשמחות של האדמו"ר מתבטאות בעת ניחומי אבלים שהוא מקיים בבתי יתומים, ובשמחות צאצאיו כשהשיא מגיע בעת ה'מצווה טאנץ' שהרבי רוקד בלי נעליים לקול שמחת וצהלת בני המשפחה.

בחנוכה נוהג פעם אחת לערוך הדלקה לציבור בביתו ברחוב הרב מלצר בבני ברק ומעריציו מגיעים לשהות במחיצתו בעת ההדלקה.

מדובר ברבי שנושא חן וחסד בעיני כל רואיו, תמיד יגיד וימצא מילה טובה ומשמחת, ואף נוסע תכופות לארה"ב - שם הוא עורך מגביות לטובת מוסדותיו.

האדמו"ר ממישקולץ צילום: האדמו"ר ממישקולץ
האדמו"ר ממישקולץ

האדמו"ר ממישקולץ - הרה"צ רבי שלום ברגר.
אנשים ברחוב לא מכירים את האדמו"ר ולא יודעים שמדובר למעשה בתלמיד חכם עצום שאף הוציא ספר מדברי תורתו והקנה את דברי התורה לאביו זצ"ל.

הרבי יושב ולומד כל היום בביתו בקרית מישקולץ בפתח תקווה.

פרסומה של חסידות מישקולץ החל למעשה עוד בטרם שמחת בית השואבה המרכזית במוצאי חג ראשון של סוכות. היה זה כאשר האדמו"ר היה מגיע לשמחות, וילדיו הביאו עמו כסא ענק - יותר גדול כמעט משולחן הכבוד - ובליווי מקל עם שפיץ מיוחד.

למעשה, בהנהלת מישקולץ בטוחים שממרכז החסידות בבניין שמונה הקומות בפתח תקווה הם מנהלים את כל העולם, זאת מלבד הקשרים הענפים עם צמרת משטרת ישראל. לאחרונה אף עלו חששות כי עקב גל פרישת הניצבים מהמשטרה, יהיה שולחן הכבוד בשמחות בית השואבה דליל מעט.

האדמו"ר מנהל מערכת כשרות בפתח תקווה ובעיקר על מסעדות שווארמה, והמוצרים שנכנסים הם תחת כשרות מהודרת במיוחד.

פסגת האירועים בחסידות מישקולץ היא כאמור שמחת בית השואבה המרכזית ברחובה של עיר, נגד דעתם של גדולי ישראל לקיים שמחה ברחובה של עיר ולמרות בקשתו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר מהאדמו"ר לבטל את השמחה. האדמו"ר טען לשליחיו של הרב וואזנר "אני הוא גדול הדור".

האירוע השני בחשיבותו בחסידות הוא הוצאת העלון ממלכת התורה מישקולץ בחג הפסח, המתאר את אירועי שמחת בית השואבה בהשתתפות 50 אלף איש ושאר אירועי השנה בחסידות, רבבות קוראים מחכים מידי חול המועד פסח בין תפילת הלל לקריאת התורה ומעיינים בעלון וצהלתם בפניהם תמיד.
ניקלשבורג זלאטשוב קראקס מישקולץ לייפניק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד