ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

סקירת ספר: קרן זוית על פרשת השבוע

מחשבות וחישובים מעמיקים ומפתיעים על פרשת השבוע • ספר חדש מאת נדב שנרב

סקירת ספר: קרן זוית על פרשת השבוע


כיצד ניתן להוכיח, מתמטית, שכל היהודים החיים בזמננו הם מצאצאיו של דוד המלך? ומה מלמדת אותנו הוכחה זו על הבעיות בכשרותם של אתרוגים מורכבים לארבעת המינים?


מדוע בחרו חז"ל דווקא את פרשת מקרא ביכורים כציר המרכזי של מצוות "מגיד" בליל הסדר, ומה ניתן להסיק מכך על פירושה של המשנה הידועה "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה", על תואר האצולה הגרמני "פראייר" ועל הכפפת הנפש הבהמית לנפש האלקית?


כמה מזהב התנופה הושקע במנורת המשכן? האם המנורה אותה מציג "מכון המקדש" בירושלים היא אכן מנורת זהב? והאם ניתן להוכיח מחשבון הכסף שהושקע באדני הקרשים שאורך האמה הוא בערך 20 סנטימטר?




פרופסור נדב שנרב, מרצה וחוקר במחלקה לפיסיקה של אוניברסיטת בר אילן, הוציא לאור ספר מעניין ומקורי על פרשיות השבוע, ספר המטיל אור חדש על הפרשות שאנו קוראים מדי שבת, מזוויות שונות וחדשניות: מדעים, פילוסופיה, יסודות ההלכה, ועוד ועוד.

הוא דן בשאלה איך קובעים מחיר של מוצר (בהקשר של הלכות אונאה), מהי משפחה, שמות אופנתיים ורגילים (גם ביחס לכתיבת השם בגט), צבעים בהלכה ובפיזיקה (האם יש בכלל צבע חום? – שאלה מעניינת למורי הוראה), ארכיאולוגיה ומשמעותה, יסודות המוזיקה והאקוסטיקה, משמעותם של מספרים, חלומות, ניסים, גיור, הפלות, מהי טומאה, האם כלים בולעים (בהקשר של דיני איסור והיתר, לאור ניסויים שנערכו לאחרונה), חופש הרצון, מוסר והלכה, בירור משמעותם של מילים ומושגים, עוד ועוד.

בפרשת צו, לדוגמה, נלמד על הניסוי שעשה בעל ה"נודע ביהודה", על הכהן הגדול יהושע בן גמלא שנתמנה, כך מספרת הגמרא, בזכות השוחד ששלמה אשתו לינאי המלך, על הרב הליטאי שהגאון הרוגאצ'ובי חשד בו בזיוף עדות, ועל הקושיה העולה מכל הנ"ל ביחס לשיטת החזון איש בשיעור כביצה.

בפרשת שמיני נמצא את הסיפור המדהים שמספר בעל ה"בן איש חי" על יהודי בגדד שהיו – כולם - מניחים תפילין פסולות, נסביר לאור דבריו את האופנים השונים בהם ניתן לבאר את אותו טמטום הנגרם לאדם מאכילת מאכלות אסורות, נראה כיצד השאלה מסתעפת למדידת חום גופם של אנשים ושל ברווזים, ונקנח בכמה עובדות על מבנה החלבונים המעמידות בסימן שאלה את השיעור המקובל של ארבעים וחמש מעלות צלזיוס עבור "יד סולדת בו" בהלכות שבת.

המחבר הוא בעל חוש הומור, והכל כתוב בהיר מאד, עמוק ומקורי, ובמבט עדכני ואקטואלי, רחב יריעה ואופקים ממקורות מגוונים ומפתיעים מאד. ממש מרתק. כל מאמר באורך לא גדול ולכן מאד מומלץ לעיון (אפשרי גם מזדמן) בשבתות.


הספר יצא בהוצאה עצמית וניתן למוצאו בחלק מהרשתות, למעוניינים ניתן לפנות למייל: [email protected]


לקריאת מאמר לדוגמא על פרשת צו לחצו כאן ותקראו על  ניסוי מדעי שערך בעל 'הנודע ביהודה' ואשר שינה את פני עולם ההלכה!



פרשת שבוע ספרים חדשים קרן זווית נדב שנרב מחשבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד