י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

איפה היה אלוקים? בשואה! • טור של אמונה

ההשגחה העליונה אינה כפופה לנרטיב דמיוני שיצרנו • עצם קיומה ומהותה של מלחמת העולם היה נס, בניגוד גמור לטבע

איפה היה אלוקים? בשואה! • טור של אמונה


התשובה לשאלה הכי בוערת נמצאת בגוף השאלה. זה עניין של פיסוק, היכן אתה מניח את סימן השאלה. כי בהתבוננות מעט מעמיקה, קשה למצוא אירוע שבו ניתן לראות במוחש את קיומה של השגחה עליונה יותר מאשר בשואה.

מה ההסתברות שבלב אירופה הנאורה והמתקדמת יקום לפתע משטר פלצות מזוויע, מצויד באג'נדה החשוכה והגזענית ביותר, ויסחף אחריו מליוני מעריצים תושבי היבשת? מה ההסתברות שכל צבאות אירופה ייפלו לפניו כמו זבובים והוא ישעט קדימה, מדינה אחרי מדינה? מה ההסתברות שבחוד החנית של כיבושיו הוא ישים דווקא את היהודים כמטרה עליונה לחיסול והשמדה? מה ההסתברות שהוא יוכל להקים מכונת השמדה משוכללת ויעילה שתפעל במשך כמעט 6 שנים ללא מפריע, כאשר כל העולם, כולל המעצמות האדירות הנלחמות עמו, יאטום עיניו ואזניו מהזוועות המתרחשות שם, ולא יזכו את מחנות ההשמדה בפצצה אחת?, ובכלל, מתי בתולדות העמים נערכה התארגנות כה עצומה ומסורת, חובקת יבשות, כדי לחסל בשיטתיות עם מסוים?

המונח 'נס' מתאר משהו שחוצה את גבולות הטבע והגיון. נהוג להצמיד אותו לאירועי הצלת חיים או אירועים מופלאים שמסתיימים בטוב. במקרים הללו, נוח לו לאדם להרים ראשו לשמיים ולהכיר במציאותה של השגחה עליונה המסובבת את הסיבות. במוחו הרדוד הוא מצייר לעצמו איזו דמות רחימאית, מלאת חמלה וחסד, שכל ייעודה הוא להיטיב ולסייע עם הברואים. לפי הנרטיב הזה, כשמתחולל משהו איום ונורא – דומה בעיניו כאילו אותה דמות נעלמה, או לא קיימת חלילה. הוא לא יכול להעלות בדעתו שאותה דמות שחוללה את ה'נס' המופלא, היא זו שהביאה גם את האסון הנורא.

אבל העולם שלנו לא מזכיר גן עדן של שושנים. לצד לידות מרגשות ואירועים משמחים, הוא משובץ בהרבה שכול, יגון ואסונות מחרידים. על כל סיפור מופלא של יהודי שפספס את הרכבת לבנייני התאומים ביום הפיגוע, ישנם עשרות אחרים שעלו על הטיסה הלא נכונה וסיימו את חייהם. מכאן אתה למד ש'ההשגחה העליונה' לא כפופה לנרטיב ילדותי של דמות רחימאית, אלא עומדים בפניה שיקולים אחרים לגמרי, נשגבים מבינת אנוש, שרק זהרורים מהם ניתן להבין בעיון בתורה הקדושה. אותו אלוקים עליו נאמר "א-ל רחום וחנון", הוא גם "א-ל קנא ונוקם".

אז מה אחוזי ההסתברות להיווצרות שואה כה איומה ומאורגנת? מדוע עד היום, כל מי שמבקר במחנות ההשמדה או קורא ספרות שואה, תופס את ראשו כלא מאמין? מהסיבה הפשוטה: כי היא הייתה נס. או במילים אחרות, התערבות מוחשית של מסובב הסיבות למעלה. וכשהוא רוצה זה פשוט קורה, חרף ההיגיון האנושי והסדר העולמי. זה כל כך ברור. זה זועק מכל סיפור, מכל סלקציה ארורה, מכל קרון דחוס, מכל תא גזים ומכל משריפה. וזה גם מתואר בתורה, כמעט אחד לאחד, בפרשת הקללות.

ומדוע ה' רצה בכך? לא עלינו לענות תשובה. אבל העדרה של תשובה המניחה את הדעת האנושית המוגבלת, איננה פוגמת בכי הוא זהבאמונת מציאות הבורא. להיפך, היא משמשת כדוגמה חדה להתערבותו של 'בעל הבית' בעולמו.

וההתערבות אגב נמשכה. מה ההסתברות שעם שנכחד בצורה כל כך שיטתית, יקום מעפרו ויבנה את עצמו בצורה כה מופלאה, עד שכל העמים באים לכאן לראות את הפלא? מה ההסתברות שלאחר הכחדה מוחלטת של כל מוסדות התורה והישיבות, תתחולל פריחה תורנית עצומה שכמוה טרם היה בכל ההיסטוריה היהודית? מה ההסתברות שלאחר אירוע כה טראומטי לעם היהודי, קהל שומרי התורה והמצוות והמאמינים בבורא העולם רק עולה ועולה?
שואה אמונה טור אלוהים נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד