י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

רבקה רביץ - הרל"שית החרדית מספר 1

היא אישה חרדית, אם ל-11 ילדים ואוחזת במשרה הכי ממלכתית במדינה: רל"שית בית הנשיא. איך משלבים חרדיות, אמהות, וקריירה שכזו? ראיון מרתק

רבקה רביץ - הרל"שית החרדית מספר 1
פלאש 90


ככה זה בחיים. בכל מני הזדמנויות את מוצאת את עצמך עוצרת לרגע, מסתכלת, מנסה להבין מה עשית עם החיים שלך, האם יכולת לעשות יותר, ובכלל, איפה את נמצאת והיכן את רוצה להיות. באופן אישי אני נהנית מאוד להסתכל על נשים שעשו עם עצמן דבר או שניים בחיים, או על נשים שמהוות השראה. וכן, שיהיה ברור, כל עקרת בית מבחינתי היא הדבר המושלם: מגדלת את הדור הבא – היש יותר מזה?

אחת הנשים מעוררות ההשראה בעיניי, היא רבקה רביץ, בת 39, תושבת ביתר עילית, אם לאחד עשר ילדים בלי עין הרע, והשוס – היא האישה הכי קרובה לבית הנשיא, כיום, רובי ריבלין, ונמצאת איתו כיועצת כבר 16 שנה, עוד מימיו בכנסת וכיו"ר. מתחזקת במקביל בית ומשפחה.
כש- i24news עשו עליה את הכתבה הבאה, החלטתי ללכת לשאול אותה כמה שאלות, כדי להרחיב קצת יותר גם לטובת קוראות הלובי שלנו.



באדיבות ערוץ החדשות הבינלאומי i24news

מדי בוקר יוצאת רבקה רביץ לעבודתה, בבית הנשיא. אחת הנשים החזקות במקום הכי ממלכתי בישראל. "אני מעריצה כל אישה באשר היא", אומרת רביץ. "אין כזה דבר אישה 'רגילה', או אישה 'סתם'. גם עקרת בית היא אישה במשרה מלאה, וכל אחת עושה את מה שהיא יכולה ויודעת".
בשבתות יש לה קצת זמן לשבת בגינה, שם היא שומעת בעיקר על מצוקות של נשים שמחפשות קרבתה. סדר יומה מורכב משעות עבודה רבות. "אבל פעמיים בשבוע אני משתדלת לחזור בארבע". בעלה הוא שותף פעיל, בעיקר כשהיא בחו"ל פעם בחודש.

"מאבק בין האמא לאישה העובדת"

בימים שהיא לא חוזרת בארבע, היא לפחות בקשר טלפוני רציף. "איך היה המבחן, מה הם אכלו ועוד".
העבודה של רביץ דורשת הרבה מאוד אחריות, ונושאת מעמד רשמי. פעמים רבות היא מוצאת את עצמה בחזית, דבר אליו לא הורגלה מלכתחילה. "התרגלתי במשך השנים", היא אומרת. "לא חשתי אף פעם חריגה כי אני חרדית, התרגלו למי שאני. אפשר להסתדר עם ההלכה הכי קפדנית, ומעולם לא הרגשתי קונפליקט. כמעט אין התנגשויות עם מקום העבודה שלי, וגם אם זה יקרה, אצלי ההלכה מנצחת. אני משתדלת להתרחק מפינות בעייתיות, אבל תמיד יש קונפליקט אחר, והוא בין עבודה לבית, שאת זה אני רואה גם אצל אמא חילונית שיש לה שני ילדים. זה לא טבעי שאמא עובדת – כי לא כך נברא העולם. אז זו תופעה שהיא נחלתן של רוב האמהות, ממש לא רק שלי".

בהמשך, ברוב חוצפתי, אני שואלת את רבקה על אחד עשר ילדיה. איך משלבים עבודה עם כל כך הרבה אחריות ועול, כשיולדים כל כך הרבה? אף פעם לא הציקו לה בנושא? בכל אופן זה לא פשוט... וכאן נכנס הקטע המעניין של הבוס שלה, שמלא סבלנות לאורח חייה. זה לא מובן מאליו. "כמובן שאני לא מתנתקת באופן טוטאלי" היא מבהירה, ומוסיפה כי מבחינתה ראוי שכל אישה כן תנצל את חופשת הלידה שלה. "אני נמצאת בסביבה כמה שבועות לאחר הלידה – וזה רק משום שב"ה בורכתי בנתונים חזקים. לא כל אישה יוצאת מחדר לידה עם המוגלובין 14...."

"העובדה שלי היא שליחות – קידוש ה' פנימה והחוצה"

מסתבר שבבית הנשיא סבלניים לא רק כלפי הלידות שלה, אלא מאפשרים לה מנוחות בימי שישי, שבתות, חגים, "ולפעמים גם ביום של בדיקת חמץ". ועוד דוגמה לקונפליקט מעניין בעיניי הוא העובדה שרביץ עובדת עם אדם שמעודד וממריץ את נושא הליבה, בעוד היא, מתוך בחירה מובהקת להשתייך לקהילה, שולחת את הילדים שלה לחיידר שלא לומדים בו ליבה.
כשיש אירועים רשמיים רביץ מבהירה מראש מי היא ומדוע לא תלחץ ידיים. "במקרים אחרים אני מסבירה את עצמי מיד. מסתבר שהנוצרים דווקא מבינים את זה טוב.




רבקה רביץ

רביץ רואה במקום העבודה שלה שליחות וקידוש ה'. "קידוש ה' היא מצווה שאנשים היו מוכנים למות עליה. אם מישהו יכול לקיים אותה בחיים, אדרבה. ואני חושבת שזה גם קידוש ה' פנימה – גם כי זה מלמד את כולם שאפשר להגיע למקומות הכי טובים מבחינת עבודה, גם בסביבה שהיא חילונית לגמרי, ועדיין להמשיך לשמור על אורח חיים אדוק מבלי להתפשר. גם כשאני קונה בגדים, יש פעמים שאני חושבת שאולי הייתי מתפשרת פה או שם, כמובן בתוך המקום ההלכתי, אבל מסתכלים עלי, אז אני חייבת להקפיד הרבה יותר. וקידוש ה' כלפי חוץ, כי אנשים באמת עם דעות קדומות על חרדים ועל חרדיות, ואני מגיעה ומוכיחה למעשה שיש לנו הרבה יותר מה להציע, וזה משפיע".

אז גם כשהילדים שלה צריכים לעתים להתמודד עם הדיבורים על אמא שעובדת אצל הנשיא, או כשאחיינים שלה מתקשרים מהישיבה לבקש שתפסיק "לעשות בושות" לאחר שרואים עוד ראיון או כתבה – היא ממשיכה להסביר בקול הרגוע והנעים שלה, שהיא פה ותמשיך להיות פה ולקדש שם שמים. "מי שלא רוצה – יכול לא להצטלם", מסיימת בחיוך.


רבקה רביץ רובי ריבלין נשיא הדרת נשים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד