י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

חברת waze תשיק פיילוט להסעות משותפות באזור גוש דן

באמצעות אפליקציה חדשה בשם RideWith שתושק בימים הקרובים, תשדך החברה בין נהגים ונוסעים המגיעים לעבודה וחזרה הביתה באותו המסלול • האפליקציה תכלול מערכת תשלום, כשהמחיר יתבסס על צריכת דלק ובלאי, בקיזוז עמלה של לפחות 15% לטובת waze

  • כ' תמוז התשע"ה
חברת waze תשיק פיילוט להסעות משותפות באזור גוש דן


חברת Waze, המפעילה את אפליקציית הניווט הפופולרית, תשיק - כנראה כבר היום - אפליקציה חדשה בשם RideWith שתתממשק עם אפליקציית ווייז ותאפשר לראשונה תיאום נסיעות משותפות בתשלום. בשלב הנוכחי מדובר בפיילוט בלתי מוגבל בזמן שמוגדר לאזור גוש דן ולבעלי אנדרואיד בלבד, כשהרעיון הוא לאפשר שיתוף נסיעות בין משתמשים באותו המסלול (Carpolling) וכדי לצמצם עומסי תנועה. השקת האפליקציה בחנות גוגל פליי צפויה כבר השבוע.

השירות החדש יקשר בין הטכנולוגיה של ווייז והידע שטמון בה לגבי עומסי תנועה, לבין הקהילה המאוד מעורבת של waze, שחבריה כבר הוכיחו את הנכונות לעזור זה לזה על-ידי דיווחים על עומסי תנועה, ניידות משטרה בצד הדרך ועוד.

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, קיימים כיום 2.9 מיליון ישראלים שמשתמשים באפליקציית ווייז מדי חודש ו-850 אלף ישראלים שמשתמשים בה מדי יום. הנהג הישראלי משתמש 8 שעות בחודש באפליקציה ובממוצע פותח אותה 17 פעמים בחודש.

אז כיצד יעבוד הפיילוט? בצד של הנהג, הוא ימשיך להשתמש באפליקציית ווייז, שאליה יתווסף פיצ'ר נוסף שמאפשר לנהגים להגדיר כי הם מוכנים לקחת חלק בפיילוט ולאסוף נוסעים מזדמנים המעוניינים לנסוע במסלול דומה לזה שבו הם נוסעים.

בצד של הנוסעים המעוניינים בטרמפ, ייעשה שימוש באפליקציה נפרדת בשם RideWith. באפליקציה יסמנו המשתמשים את היעד והמסלול המבוקש מבחינתם והאפליקציה תעדכן בדבר נהגים רלוונטיים שמתכננים לנסוע את אותו המסלול למחרת בבוקר או לקראת סוף יום העבודה.

במידה והנוסע מוצא נהג רלבנטי, שני הצדדים יוכלו לתקשר ביניהם - באמצעות הודעות טקסט או שיחת טלפון - מבלי לחשוף פרטים מזהים כמו מספר הטלפון. כך ייכנס מנגנון התשלום בין הצדדים, שהוא אחד החלקים המהותיים בשירות החדש.

התמחור ייעשה לפי חישוב של צריכת דלק ובלאי הרכב ומבוסס על נתוני חברת חשב והסכום יהיה שווה לו או נמוך ממנו, כששני הצדדים אינם חייבים כמובן להסכים על המחיר. תמחור נסיעה מתל אביב להרצליה, למשל, אמור לעמוד על סכום של כ-15 שקל, כשעל סכום זה ווייז תגבה עמלה שצפויה לעמוד על 15% - לפחות בשלב הראשוני.

במילים אחרות, הסכום שיקבל הנהג לאחר ניכוי העמלה לא יהיה גבוה במיוחד ולא יכול להוות עבורו מקור הכנסה - ולזה מכוונת גוגל. יתרה מזאת, הפיילוט יגביל את הנהג לשתי נסיעות בלבד ביום שבהן הוא יכול לאסוף נוסעים - אחת בבוקר מהבית לכיוון העבודה ואחת בסוף יום בכיוון ההפוך. בנוסף, לא ברור עד כמה המחיר ישתלם עבור הנהג לאור העובדה שתהיה בצורה כזו או אחרת סטייה מהמסלול הרגיל שלו - מהבית לעבודה ומהעבודה לבית.

בכך, מנסה ווייז - דרך חברת האם גוגל - להלך בין הטיפות ולא ליפול לתהומות ביורוקרטיים, שעשויים להעמיד אותה בבעיות חוקיות כיוון שהחוק אינו מתיר היום לנהגים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום. זה המקום שבו חברה כמו אובר, למשל, מתקשה להשיק את שירות ההסעות הפרטיות שלה uberX בישראל.

הפיילוט אמנם יושק באזור גוש דן, עם התמקדות באזורי היי-טק ברמת החייל, הרצליה פיתוח ורעננה, אך השימוש ייפתח בהדרגה בהתאם להיצע הנהגים הקיים ולביקוש הנוסעים. במקומות שבהם לא יהיו נהגים, תופיע הודעה לנוסעים כי השירות כרגע אינו זמין וכי יקבלו התראה ברגע שהוא יהיה רלוונטי.

על אף הפופולריות הרבה שיש לווייז בקרב נהגים בישראל, עולה פה שאלה אם השירות החדש אכן יצלח. מטרת הפיילוט היא אכן לבדוק את השוק, שבו פועלות כבר כיום מספר אפליקציות לשיתוף נסיעות, שאף אחת מהן עדיין לא הצליח לפרוץ במלוא העוצמה קדימה בישראל. ועדיין, יהיה מעניין לראות כיצד ווייז תקדם את אפליקציית RideWith החדשה, שאמנם תהווה עבורה מקור הכנסה חדש אך עשויה לנגוס במספר המשתמשים בווייז עצמה, כיוון שמטרתה להפחית את כמות הנהגים על הכביש.

מווייז נמסר בתגובה, כי "אנחנו מעלים פיילוט קטן באזור גוש דן סביב הקונספט של נסיעות משותפות (carpool). מעבר לזה, אין לנו על מה להודיע בשלב זה".
אפליקציות גוגל טרמפים וויז waze

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד