ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

באמצעות ראדר: התגלו שרידי ביהכ"נ הגדול בוילנה

החוקרים התרגשו: שבעים שנה לאחר שנחרב, התגלו שרידי בית הכנסת הגדול בוילנה שכונתה 'ירושלים דליטא'

צילום: רשות העתיקות
צילום: רשות העתיקות


כ-70 שנה לאחר שנהרס ע"י הנאצים: זוהו שרידים של בית הכנסת הגדול של וילנה מתחת לאדמה.

לאור הממצאים המרגשים, בשנה הבאה צפויה חפירה ארכיאולוגית לחשיפת השרידים, במטרה שהמקום ישמש אתר זיכרון לעברה המפואר של הקהילה היהודית בווילנה.

הגילוי נעשה באמצעות סקר רדאר חודר קרקע שנערך במהלך חודש יוני האחרון. הסקר גילה מתחת לאדמה, בסמוך לבית ספר פעיל בעיר, שרידים משמעותיים של בית הכנסת הגדול של וילנה, שנחרב בתקופת השואה.

בית הכנסת הגדול והמפואר של וילנה (וילניוס) בליטא, היה המבנה העתיק והמשמעותי ביותר של יהדות ליטא. כמו מרבית המבנים של התרבות היהודית בליטא, הוא אבד בתקופת השואה. כעת, צוות משותף, בראשותם של ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות ופרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטפורד, סיים עונת עבודה מוצלחת, בה הצליח החוקרים, למרבה ההתרגשות, לזהות את שרידיו של מתחם בית הכנסת, הנחבאים באדמה.

בית הכנסת הגדול של וילנה, שנבנה במאה ה -17 בסגנון הרנסנס-בארוק, שכן במרכז גדול של לימוד תורה וקהילה – זה היה הלב הפועם של התנועה היהודית הליטאית, אשר כלל 12 בתי כנסת ובתי מדרש, מקוואות, את בנין מועצת הקהילה, דוכני בשר כשר, ספריית "שְטרָאשוּן" המפורסמת, את בית המדרש של הרב אליהו, הגאון מווילנה, ועוד. לאחר מאות שנות קיום, עם חורבנה של קהילת וילנה היהודית כולה בימי השואה, המקום הקדוש ליהודי ליטא נבזז ונשרף על ידי הגרמנים הנאצים, שרידיו נהרסו כליל על ידי השלטונות הסובייטיים, ובית הספר מודרני נבנה במקום.

לדברי החוקרים, "התרגשנו מאוד כשהרדאר זיהה סימנים ראשונים לשרידים של בית הכנסת. אנו מקווים שבחפירה הארכיאולוגית המתוכננת באתר בשנת 2016 ייחשפו השרידים האלה לצורך מחקר, ותתאפשר הצגת ממצאים לציבור הרחב, כאתר זיכרון לקהילה היהודית המפוארת של וילנה".

לפרויקט שותפים נוסף על אנשי רשות העתיקות, גם זנונאס באובוניס מהרשות לשימור תרבות המורשת של ליטא; פרופ' הארי ג'ול מאוניברסיטת ויסקונסין, פיליפ רידר מאוניברסיטת Duquesne וד"ר ולדימיר לוין מהמרכז לאמנות יהודית באוניברסיטה העברית בירושלים.
וילנא רשות העתיקות שואה גרמנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד