י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הגרש"מ עמאר: "מנעו ממני להיכנס לרב, אמר לי שאהבתנו אהבת עולם"

דעתו על מצעד התועבה: "רוב הציבור נגעל מזה ומואס בזה" • על הכשר הרבנות בירושלים: "המקום הטוב ביותר בארץ" • על התככים במינוי דיינים: "דרוש חיזוק למעמד בתי הדין" • ועל מועמדות בנו: "סובל בגללי" • צפו

הגרש"מ עמאר: "מנעו ממני להיכנס לרב, אמר לי שאהבתנו אהבת עולם"


בימים הקרובים תסתיים השנה הראשונהה לכהונתו של הראשל"צ הגרש"מ עמאר כרבה הספרדי של ירושלים. הגרש"מ אינו נוהג להתראיין ולבטח לא בהרחבה, אך מפאת חשיבות הנושאים שעל הפרק, הוא ניאות להעניק ראיון חג ל'בחדרי חרדים', במהלכו חשף את הסיפור האמיתי של הבחירות לרבנות הראשית, דיבר על הבחירות לדיינות והתייחס כמובן לצרכיה הרוחניים של ירושלים.

אנחנו מסכמים שנה של כהונתו של כבוד הרב כרבה של ירושלים. העיר ראתה מאבקים בין הציבור החרדי והחילוני בענייני צניעות וקדושת השבת, איך כבוד הרב מנווט את ההנהגה בעיר בין כל הקהילות?

"ברור שבימינו המצב לא רק בירושלים, בכל מקום, לצערנו מדת הבושה שתמיד הייתה לחומה בשביל מצוות התורה, שזה מכוח הבושה אדם נמנע מהרבה עבירות, המידה הזאת נפרצה ונרמסה בימינו, כמעט לא נשאר ממנה דבר, ומאז התחילו חוצפות ודברים נועזים שאדם לא היה מעלה בדעתו לחשוב בהם - אנשים עושים אותם בראש חוצות, ואנחנו צריכים למצוא דרך. לפעמים כאשר נלחמים בכוח משיגים ההיפך, כמו זה שהלך ועשה מעשה שלא יעשה, הוא לא בית דין והוא לא יודע מה אסור ואין לו שום הצדקה, מעשה נורא של שפיכות דמים ושום דבר לא יכול להצדיק אותו. הוא גרם נזק שלא ישוער לכל היהודים החרדים בחושבם שכך אנחנו נראים. אז צריך לפעול אבל עם הרבה מחשבה. צריך להתייעץ עם הזקנים וצריך לשאול עצה. לא כל אחד יקח דין לעצמו.

"ירושלים אחרי הכל במצב יחסית טוב אפשר לומר מכל ערי הארץ המצב עדיין טוב. אני מאמין שתופעה כזאת תתמעט ותתבטל מאליה, כי רוב הציבור נגעל מזה ומואס בזה. הם מנסים היום לתת לזה לגיטימציה בבית המחוקקים ובתי המשפט, אבל זה לא דבר טבעי ולא דבר נורמלי, והתורה קראה לזה תועבה ובודאי אנחנו צריכים למצוא את הדרכים הנכונות איך להילחם בצורה יותר מחושבת.

"לעניין השבת ברוך השם המצב בירושלים טוב, אבל צריך לעמוד על המשמר וצריך לעמוד במצב הכן. אני חושב שיש כמה דברים שבשקט הצלחנו למנוע אותם, יש דברים שצריך להמשיך וגם בזה צריך להיות המאבק בבינה ובדעת, לא כל פעם מהירות וצעקות. יש לפעמים כאלו שעושים צעקות כי הם צריכים את הצעקות, אבל אם נתבונן ונתייעץ ונתכונן טוב לכל דבר - אני בטוח שהתוצאות יהיו הרבה יותר טובות ויעילות יותר".

בירושלים מכהנים שני רבנים, כבוד הרב והרב אריה שטרן הרב הראשי האשכנזי, מה חלוקת העבודה ביניכם?

"למעשה אין חלוקה, אנחנו עובדים יחד בכשרות ולפעמים הולכים יחד לבקר ולפעמים בנפרד יש ביקורים ושיפורים. אני רוצה לומר שהמצב של הכשרות בירושלים מתוך ידיעה אחרי כמעט שנה זה המקום הטוב ביותר בארץ. ומאידך יש הרבה מה לשפר ואנחנו משפרים יום יום".


"הבן שלי סובל בגללי"
לאחרונה מונו דיינים לבתי הדין האזוריים, והציבור נחשף לתככים ודילים, האם הדברים האלו לא פוגעים במעמד בתי הדין?

"ברור שמעמד בתי הדין צריך חיזוק. בתי הדין זו הפנינה היקרה ביותר של מדינת ישראל. זה דבר נפלא שמחזיק ושומר על כל הייחוס של עם ישראל, שלא יהיו פסולי חיתון, שלא יהיו ערבובים בייחוס חש ושלום, וזה עובד בצורה נפלאה. לצערנו, יש גורמים שונים בפרט בחוץ והם באים עם רוח שלא רוח טהרה ורוצים לצמצם. לצנינים בעיניהם ההצלחה של בתי הדין, והם כל הזמן רוצים לפגוע, והביקורת שלהם לא מדודה ולא שקולה ולא נכונה ברוב המקרים. הם מנסים ואנחנו צריכים להיזהר. כשאני נכנסתי להיות נשיא בית הדין, דבר ראשון שעשיתי הוספתי את ועדת הדיינים וביקשתי שאני רוצה לעשות שימוע לכל מי שמאחר או יוצא לפני הזמן וכדומה. אמרו לי מה קרה? אמרתי להם שאנו חייבים לשמור על מוסר עבודה גבוה ביותר כדי שיהיה לנו שם טוב. עשינו את זה והיו הצלחות ומאז השתנו בתי הדין. מבתינת הזמנים היו הרבה בעיות כי יהודים תלמידי חכמים לא רגילים לטקסים ורואים בזה טקסיות. כמובן שכל חריגה הקלה ביותר צורמת באוזני הרבה אנשים, ורוב העולם מושפע ממה שהקומץ הקטן שמרעישים ואומרים".

"הנה למשל עגונות, אמרתי להם אין בכל הארץ 10 עגונות. בהתחלה היו אומרים יש עשרת אלפים. אני הייתי בועדת הדיינים לפני שנים רבות, אמרתי להם תראו לי רק אלף. שנה שלמה רדפתי אחריהם ולא הביאו אפילו עשרה. למה הם קוראים עגונות? בשביל הרושם. כשיש ויכוח והאיש אומר שרוצה את כל הדירה והאישה אומרת שאני רוצה את כל הדירה, ונאבקים עד שמגיעים להכרעה או בהסכמה או על ידי פסיקה בבתי הדין - הולך יותר מהר מבתי המשפט זה בדוק ומנוסה, הדיינים עובדים מצויין ויש להודות לשם שעכשיו מונו דיינים מצויינים, וחלק גדול אני מכיר וזו ברכה גדולה לבתי הדין, אבל לפעמים גם הדרך להגיע לטוב צריכים להיות יותר, כי אנחנו תחת עין הביקורת בצורה מופלגת מאשר גופים אחרים".

הבן של הרב היה מועמד לדיינות, והיו גורמים שסיכלו את המועמדות...

"כן. הוא סובל בגללי. יש אנשים שאני בעיניהם לא בסדר. ואני ברוך ה' לא השבתי לאף אחד אפילו לא במילה בודאי לא במעשים. יש רדיפות אבל היות ואנחנו בערב כיפור אמרתי אני מוחל לכולם. אמנם ישמעו את זה ויקבלו חשק לעשות עוד אז אני מוחל להם גם לעתיד. יותר כואב שגם הבן צריך לסבול. בן שהוא מוכשר מאוד, יש לו את אחד הכוללים כאן בירושלים שגם אלו שהתנגדו לו הבנים והחתנים שלהם הכניסו אותם לשם, כי זה כולל ברמה גבוהה שעושים בחינות ברבנות ובדיינות ויוצאים אחוז הכי גבוה. הוא גם רב אזורי 18 שנה. לא רב אזורי שגר במקום אחר, הוא גר שם ואני שומע איך הם אוהבים אותו שם. זה בכל אופן ניסיון ציבורי עשיר. לא דומה מי שבא ישר מהכולל לבית דין למי שכבר חי ויודע לדבר עם ציבור. אני בטוח שהיה מביא תועלת עצומה, אבל אנחנו קיבלנו גם הוא וגם אני את זה באמונה שלמה שהכל בא מאת השם ונמשיך בעזרת השם, ואני מקווה שיבוא יום שבית הדין יהנה ממנו".


"אם היו מאמינים למה שניסו להגיד עלי היו זורקים עלי אבנים"
בקרוב יעברו שנתיים מפטירת הגר"ע יוסף זצ"ל שכבוד הרב היה תלמידו חביבו, איזה דברים הרב יכול לספר לנו שעדיין לא פורסמו?

"אני כתבתי חוברת גדולה ואחר כך הדפסתי אותה בספרי שמע שלמה חלק ח. יש שם ניתוח שיטתי של הרב. הלימוד שלו אולי כולם יודעים שהוא בקי עצום שאין כמוהו וזה נכון, אבל העולם לא יודעים שהוא גם חריף ומעמיק שאין כמוהו. יצא לי כמה פעמים שלמדנו לעומק וזכיתי לעמוד לידו כאחד הראשונים. דברים שאדם עמל עליהם שבועות וחודשים, הוא כך לומד לכתחילה את הגמרא ודברי הפוסקים. הוא ניצל את כוחותיו, היה לו נשיאת עול של ציבור. מה שהוא עשה למען העגונות ומה שעשה למען החששות של ממזרים הוא עשה מהפכה בתחום.

"הגאון רבי שלום משאש היה הרבה יותר מבוגר מהרב ויש לו פסקים שכתב לחומרה וכשבא לכאן ושמע את דברי הרב הוא שינה את דעתו מקצה לקצה. הוא הקים דור שהרבה פסקים לא הייתי מעיז לגשת אליהם. אני מכיר את מיעוט ערכי והוא דחף אותי והטיל על שיכמי את הדברים הכי קשים. כל העגונות שהיו ב-20 השנים האחרונות הוא היה מטיל עלי, ולא רק חששות של ממזרים. בדברים חמורים הוא היה אומר תכתוב ותביא ואני אחתום. יש לי עשרות או אולי מאות פסקים שהוא חתם והסכים, כל זה עשה כדי לבנות תשתית לפסיקה כי הרגיש את הכאב של הציבור".

הרב היה תלמידו הקרוב ובזמן הבחירות לרבנות הראשית הייתה מתיחות והיו דברים שהוצאו מהקשרם, מה הרב יכול להסביר לגולשים כדי שידעו מה קרה אז עם הגר"ע יוסף זצ"ל?

"אני ראיתי את המאבק הקשה של בתי הדין וכל מיני גזרות שאני נאבקתי בהו, וחששתי ורציתי איש שיש לו ניסיון בזה והצעתי מה שהצעתי - אבל דעתי לא התקבלה, וביקשתי לבוא לפני הרב היו לי דברים לומר לו ולשטוח את מה שבליבי. לא יודע אם היה מישהו בעולם שעשה את רצונו כמוני, אני יכול לומר את זה במלוא מובן המילה, בכל התחומים, מפני הרגשת הגדולה והקדושה שלו. היו אנשים שהיה נוח להם לעבוד אחרת, שמנעו ממני להיכנס לרב, אמרו שאני לא רוצה לבוא וזה גרם למתח. אבל ברוך השם המתח הזה התפוגג, והייתי אצלו בערב כיפור ואחר כך דיברנו עוד ומכל הדברים ראיתי לא רק שהוא היה לו לב טוב ואמר אני מוחל מוחל ואהבתנו אהבת עולם כתמיד, וזה לשונו. היו דברים שאני לא מספר כדי לא לפגוע באחרים שהוא אמר, שמזה היה לי ברור כשמש שהוא הבין את כל הנעשה וזה נותן לי ישוב הדעת.

"אני כל כך אוהב אותו וכל כך מעריץ אותו, והוא אהב אותי ונתן בי אמון בהלכה. כל הבעיות הכי חמורות נתן בידי, ואני חייב לו את כל מה שיש לי, ולא הייתה מחשבה אלא שהיו דברים שאנשים התערבו והדברים ידועים. היה מקרה שאחד גדול בא ואמר לו שהוא רוצה לבוא עם פלוני ואמר לו בכבוד, ותוך כדי הדיבור נכנס מי שנכנס וצעק, אז הרב אמר תניח את זה עכשיו. הוא היה כבר חולה והם באו בצורות לא... הכל בידו יתברך, כנראה שהיה מגיע לי יסורים. הלא גם זה שהסכמתי ואמרתי לא לחוק שרצו לעשות שאני ימשיך - הרב קרא לי במיוחד. כי פעם אמרתי שאני לא מתכונן להמשיך, ואמר לי למה אמרת שאתה לא תמשיך? שאלתי אם אני יכול להסביר והרב אמר לא, רק תבטיח לי שלא תגיד עוד לא, תשב בשקט וזהו. וביקש שנבטיח לו ועל כן שתקתי ולא עשיתי מצידי שום פעולה לקדם, ולא יכלתי להגיד לא כי הבטחתי לרב. בסוף הפכו את המצב כאילו חיפשתי בכל מחיר. דברים שבאמת הוציאו אותם מהקשרם.

"אני כתבתי לעצמי את הדברים והכל ברור ואני יכול להוכיח, אבל אני מעדיף כדי שלא להרבות מחלוקת לא השבתי מעולם. דברים שלא היו ולא נבראו. בני וקרובי אמרו לי יש לך הוכחות תוציא. אמרתי זה לא יעזור וזה רק ירבה ריב ומדון. אני תמיד הייתי איש שלום ותמיד מחלתי ותמיד עשיתי שלום בין איש לאשתו ואני לא הולך להפוך את ההנהגה שלי אפילו אם אני אהיה הקורבן, אבל השם יתברך הוא רואה וברוך השם עם ישראל מבין ואני רואה איך מקבלים אותי בכל מקום. אם היו מאמינים למה שניסו להגיד עלי היו זורקים עלי אבנים, וברוך השם לא כך הדבר. ואני שמח על כך ואני ממשיך לעבוד את השם. יש לנו נסיונות וזה היה הניסיון שלי".

לסיום זכינו לקבל את ברכת חג מכבוד הרב עבור גולשי אתר 'בחדרי חרדים', לחג שמח ולשנה מוצלחת.
עמאר ירושלים סכסוך דיינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד