י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לוחם ההשקפה: הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל ר"י גרודנא

אבל בעולם התורה והישיבות - מבית החולים 'ברזילי' מגיעה הבשורה הקשה על פטירתו של ראש ישיבת גרודנא הגאון רבי דב צבי קרלשנטיין זצ"ל מגדולי ראשי הישיבות בדורנו, ובעל ה'מעגלי צדק' • בן 81 בפטירתו • ההלוויה: בשעה 7

הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל (באדיבות המצלם)
הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל (באדיבות המצלם)


אבל בעולם התורה והישיבות - מבית החולים 'ברזילי' באשקלון מגיעה הבשורה הקשה על פטירתו של ראש ישיבת גרודנא הגאון רבי דב צבי קרלשנטיין זצ"ל מגדולי ראשי הישיבות בדורנו, ובעל ה'מעגלי צדק' על הש"ס והתורה כשהוא בן 81 בפטירתו.

הלוייתו תצא מהיכל הישיבה באשדוד בשעה 19:00 בערב.

בשנה האחרונה נחלש ראש הישיבה וחדל למסור את שיעוריו בישיבה, הוא היה ספון בביתו ואושפז מספר פעמים בבתי החולים שמצבו הבריאותי ידע עליות ומורדות. תלמידיו הרבים העתירו כל העת בתפילה לחיזוק בריאותו השלמה, אך לאחר שאושפז בבית החולים לשם פונה ביום רביעי בשבוע שעבר לפנות בוקר לאחר החייאה ממושכת, הוא השיב את נשמתו ליוצרה - למגינת לב אלפי תלמידיו.

עם היוודע דבר פטירתו הוסרה הפרוכת בהיכל הישיבה בקרית פוניבז' באשדוד, וקולות בכי של מאות תלמידיו נשמעים בהיכל בית המדרש בישיבה.

על פי צוואתו ראש הישיבה ביקש שלא להספידו שם כתב בנושא - "שלא יעיזו לשנות דעתי", וכן לא להכניס את המיטה לבית המדרש. 'בד"צ רבני הקריות' שהוא הגוף התורני המרכזי באשדוד הודיע על ביטול מלאכה בעיר בשעת הלוייתו של ראש הישיבה זצ"ל.

מסע הלוויה צפוי לצאת מרחבת הישיבה באשדוד בשעה 19:00 ולאחר מכן מבית הכנסת זופניק בגבעת שאול ומשם להר המנוחות בירושלים, שם ייטמן לצד רעייתו ע"ה ובנו הגר"ח קרלנשטיין זצ"ל. 'בחדרי חרדים' ימשיך לעדכן.


מתולדותיו של ראש הישיבה זצ"ל
הגרד"צ זצ"ל נולד בצום י"ז תמוז תרצ"ד בשכונת שערי חסד בירושלים לאביו הרב ירוחם פישל קרלנשטיין זצ"ל, שהיה מנהל ומייסד תלמוד תורה 'זכרון מאיר' בבני ברק, ולאמו מרת עשירה דבורה רייכל ע"ה לבית משפחת פרוש.

אבי סבו הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל, שאת שמו הוא נושא, עלה מפולין לירושלים ושימש בה אב בית דין. סבו מצד האם הוא הרב מנחם מנדל פרוש זצ"ל, שהיה 'השוחט ובודק' של ירושלים.

בהיותו ילד עברו בני המשפחה להתגורר בבני ברק. בגיל צעיר מאוד החל ללמוד בישיבת פוניבז', שם היה מתלמידיו הקרובים של הרב מפוניבז' הגרי"ש כהנמן זצ"ל, ושל ראשי הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל והגר"ש רוזובסקי זצ"ל. בנוסף היה הגרד"צ מבאי ביתו של בעל ה'חזון איש' זצ"ל. .

כבר בישיבת פוניבז' נודעה גדלותו הגדולה בעומק העיון ובלימוד בהתמדה מופלאה, ראשי הישיבה היו מתנצחים עמו בעומקה של תורה והוא הפך לחביבם. כשהגיע ל'פרק האיש מקדש' נלקח כחתן לרעייתו הרבנית פסיה ע"ה, אצל הגאון רבי שמואל ברוך ורנר זצ"ל שכיהן כאב בית דין בתל אביב.

בשנת תשכ"ב, בהיותו בן 28 בלבד הוציא ראש הישיבה זצ"ל את ספרו הראשון - 'מעגלי צדק' על מסכת מגילה ומסכת חלה, וזכה להסכמותיהם של הרב מפוניבז', גאב"ד טשעבין, בעל ה'קהילות יעקב' הסטייפלער, ועוד. הרב מפוניבז' כתב בהסכמתו: "ואני רואה בע"ה גדולות ונצורות בעתידו להגדיל תורה ולהאדירה". מאז הוציא הגרד"צ לאור עשרות ספרים נוספים בסדרה, על מסכתות נוספות ועניינים שונים בהלכה, באגדה תורה ומוסר.

בשנת תשכ"ו מונה על ידי הרב מפוניבז' זצ"ל לעמוד בראשות ישיבת גרודנא, שאותה הקים בקרית הישיבה באשדוד. במשך למעלה מחמישים שנה הרביץ תורה לאלפי תלמידיו הרבים במסירות נפש של ממש, והעמיד תלמידים רבים בכל קצוי תבל המכהנים בתפקידים תורניים.

שיעוריו הנודעים הפכו לשם דבר בעולם הישיבות, ושיחותיו היו מושכות שומעים רבים. בפרט השיחה המפורסמת אותה היה מוסר בליל ט' באב בהיכל הישיבה.

ייסורים רבים היו מנת חלקו של הגרד"צ זצ"ל במשך כל שנות חייו - רעייתו הרבנית ע"ה ששימשה כמנהלת בית הספר 'בית יעקב' לבנות "חורב" בעיר אשדוד נפטרה בט"ו בשבט תשנ"ו, בעת לכתה לבית הספר נהרגה בתאונת דרכים קשה סמוך לביתה.

בחייו שיכל גם את בנו יחידו הגדול - הגאון רבי חנוך העניך קרלנשטיין זצ"ל, שכיהן כר"מ בישיבת 'היכל התורה - פרשבורג' בירושלים וחיבר את הספר "חק המלך" על הרמב"ם, ספר מראי מקומות על רוב מסכתות התלמוד וספרים נוספים. רבים אמרו כי עדיו להיות כאחד מגדולי ישראל, אך מחלה קשה הכריעה אותו והוא נפטר בכ"ב אלול בשנת תשנ"ט.

עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ש אויערבךצילום: עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ש אויערבך
עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ש אויערבך

הקשר עם גדולי הדור
לאחר פטירתו של מורו ורבו הגראמ"מ שך זצ"ל מנהיג הציבור הליטאי, שמר הגרד"צ רבות על הדרך שהנחיל - בכל דבר ודבר היה מזכיר את דבריו.

לאחר מכן היה מקורב לפוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, עמו היה מתייעץ על כל צעד ושעל. הגרי"ש כיבדו והעריכו ואף קיים לישיבת גרודנא שמחת בית השואבה בחצר ביתו ברחוב חנן בירושלים, לאחר פטירת הרב אלישיב התייעץ בכל ענייני הישיבה עם הגר"ש אויערבך.

סביב הגרד"צ זצ"ל באשדוד התאגדה ברבות השנים קהילת אברכים המונה מאות משפחות. מוסדות הקהילה מונים את בתי הכנסת "אבי עזרי - המרכזי", "משמר הלוי" ו"משכן חנוך" ברובע ג', ובנוסף - "זיכרון יוסף" ו"בית שלמה" ברובע ז' באשדוד. תלמוד תורה "מאיר עיני ישראל", ישיבה קטנה "קדוש יעקב", כוללי אברכים, בית ספר יסודי לבנות "חורב", וסמינר בית יעקב. בחורף תשע"ב הוקמה ברובע א' באשדוד הישיבה הגדולה "זיכרון קדושים".

הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל הותיר אחריו דור ישרים מבורך - בתו הגדולה המשמשת מנהלת בית הספר בית יעקב באשקלון, נשואה לגאון רבי משה שמידע, המכהן כראש ישיבה בישיבת גרודנא. בתו הנשואה לגרב"מ אטינגר, ראש ישיבת כנסת יחזקאל באלעד. בתו הנשואה לגר"א אייזנטל, ר"מ בישיבת גרודנא וראש כולל 'זיכרון יוסף'.

אחיו הרב גרשון קרלנשטיין מראשי "איגוד מנהלי הישיבות", אחיו הרב שלמה קרלנשטיין מכהן כמנהל תלמוד תורה "יפיק תבונה זכרון מאיר" בבני ברק, ויושב ראש "הסתדרות המורים של אגודת ישראל". וגיסו הגאון רבי בצלאל בלידשטיין.
הרב קרלנשטיין גרודנא לוויה אשדוד תלמידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד