י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה שלמדתי מאבו בכר אל-בגדאדי

מה מביא אדם להתאבד רק כדי שיוכל בדרך לרצוח מאות איש? מהי הסכנה מספר אחת היום ומה זה אומר עלינו?

מה שלמדתי מאבו בכר אל-בגדאדי
0

השלום או האמת?

לאחר פטירת אביהם יעקב אנו שומעים את אחי יוסף מתייעצים ביניהם בחשש: אולי ישטמנו יוסף והשב ישיב לנו את כל הרעה אשר גמלנו אותו? וכך בחשש גדול הם שולחים מסר אל יוסף בדבר צוואת אביהם יעקב לאמור, "אביך ציווה לפני מותו לאמור, כה תאמרו ליוסף בני, אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך". ולאור מסר זה הם מבקשים מיוסף "שא נא לפשע עבדי אלוקי אביך".

אך מי שקורא זאת תוהה? מתי ביקש יעקב בקשה זו?

במקרא מפורטים ומתוארים בארוכה כל הקורה את יעקב לפני מותו, אך הצוואה הזו נעדרת. היא נעדרת משום שלא הייתה, כי לא ציווה יעקב כך, שלא נחשד יוסף בעיניו. השבטים. שבטי י-ה, בניו של יעקב אבינו, בודים דברים שלא היו? אינם מדברים אמת?

מכאן למד רבי אלעזר בן רבי שמעון, כי מותר לו לאדם לשנות למען השלום. רבי שמעון בן גמליאל אף הוסיף ולמד מכך כי "גדול השלום, שאף השבטים דיברו דברים בדויים בשביל להטיל שלום בין יוסף לשבטים".

וחכמים אף מוסיפים ואומרים, כי לא רק מותר הדבר, אלא מצווה. הקדוש ברוך הוא עצמו ציווה לשנות מפני השלום, שכן כך נצטווה שמואל הנביא לשנות בדבריו כדי לשמור על השלום בינו לבין שאול המלך.

המצווה שלא שמעת עליה
אין אלה דברי אגדה גרידא. כפי שפסק להלכה ה'חפץ חיים', מותר לו לאדם לשקר כדי למנוע מחלוקת. ישנן הגבלות שונות המופיעות בכמה וכמה מקורות: אסור שהשקר יגרום נזק לזולת ואסור לעשות זאת אם יש סכנה שיתרגל לדבר שקר. אבל העיקרון הנו חד משמעי: אל לו לאדם לשקר, מדבר שקר תרחק. אך במקום סכנת מחלוקת מצווה שלא לומר אמת. וזה בעצם גם המקרה היחיד, בו קיימת מצווה לסטות מהאמת.

האמת חותמו של הקדוש ברוך, האמת שבשלה נקרא כל אדם לעשות את הטוב ולהימלט מהרע, האמת שעליו עומד העולם. ובכל אופן השלום בין הבריות חשוב יותר.

לפוצץ את העולם
מה מביא טרוריסט להתאבד רק כדי שיוכל לאבד איתו יחד עוד נפשות. מה מביא אנשים מאמינים לעשות הכל כדי לבצע את הזוועות האכזריות ביותר?

פגשתי בעבר אדם הלבוש כמוסלמי, כפייה וגלימה מגודל זקן ומגולח שפם, אבל אי אפשר היה לטעות בו, הוא נולד באחת ממדינות המערב.

"אני יליד אנגליה", סיפר לי, "אך התאסלמתי לאחר שנים של חיפושים אחרי משמעות ואחר אמת. האסלם נתן לי פתרון". במהלך התאסלמותו נחשד שחבר לגורמים טרוריסטיים נעצר ושוחרר.

"מעולם לא עסקתי בטרור", סיפר, "איני עוסק בטרור. אבל נכון הכרתי אנשי דת איסלאמיים שהטיפו לכך, הכרתי מה שאתם מכנים טרוריסטים. ואני בהחלט מבין אותם: כי אם אתה מאמין במשהו", אמר לי בזו הלשון, "לא תפוצץ את כל העולם בשבילו?".

מה שמייחד את הטרור הקנאי, היא האמונה הלוהטת והמכלה כול, על פיה כל האמצעים כשרים, כל הרג מותר, כולל התאבדות עצמית. זו עוצמה המבוססת על כוחה המוחלט, על כך שעליה לשלוט עדי שמים ואין בלתה, אין צד שני, ואין מקום לפשרה. כי לא יתכן דרך אמצע עם מי שמאמין כי על האמת שלו לשלוט עד כלות, כי אם המחיר הוא שהוא יכלה עולם ומלואו כולל את עצמו.

כח הורס וכח בונה
וכך מגלה לנו התורה את ההיבט האחר: יש אמת והאמת יש בה כוח מכונן ובורא. אין אמת מאירה יותר מזו שמציג המקרא והדחף של האדם לאמת גם מרים אותו עדי שמים.
אך מאידך מלמדנו המדרש, הכוח הזה הוא כוח שעלול להרוס ועל בסיסו לא ניתן לבנות חברה אנושית. את האמת יש לגדור בדרכי שלום ופשרה, בדרכי נועם ונתיבות שלום ואם צריך כן, גם בשקר.

כדי שיוכל להיבראות האדם, על האמת להיות מושלכת ארצה, או שישוב העולם לתוהו ובוהו.

אין זה אומר כי אין לאמת שליטה בחיינו. עליה להתקיים ולהמשיך להתקיים, אבל בתוך גדרות השלום.

אזי מתוך עפר וארציות השלום יכולה ערוגת אמת לצמוח. היה רגיל רבנו הבעל שם טוב הקדוש לומר כי המילים "אמת מארץ תצמח" הן ראשי תיבות 'אמת'. מדוע? כי אפילו אם יקברו את האמת ויכסו אותה הרי היא צצה ועולה. אבל היא עולה כשהיא עדורה בנירים ונתיבות שלום, כוח מחייה ולא ממית. ואזי גם מלאכי הקטרוג עונים אמן בעל כורחם.

רודפי האמת
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ, אמר דוד המלך עליו השלום. לעומת זאת מצווה תורת משה: מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק. הבה נדייק: מהשקר יש להתרחק ולהימלט, אבל מהמחלוקת אין די רק להתרחק אלא יש גם לרדוף אחר השלום באופן אקטיבי.

אם תרצו הנה לנו עוד הדגמה להבדל הערכי בין השלום והאמת. יש לברוח מהמחלוקת ולרדוף אחר השלום. יש גם לברוח מהשקר, אבל להיזהר ברדיפה אחר האמת.

השמרו לכם רודפי האמת שלא תהיו לרודפי האדם.
שלום אמת יהדות אדם טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד