י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שופטי העליון דחו את הערעור: פינטו הולך לכלא

שופטי העליון דחו הבוקר את ערעורו של הרב פינטו על עונש המאסר שנגזר עליו, לאחר שהודה בעסקת טיעון במתן שוחד • פה אחד קבעו השופטים כי ירצה שנת מאסר בפועל, על השוחד לקצין המשטרה אפרים ברכה בפרשת 'הרב והניצב'

הרב פינטו, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
הרב פינטו, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

הבוקר (ג') הכריע בית המשפט העליון בערעור שהגיש הרב יאשיהו פינטו, שהורשע בעבר במתן שוחד ובשיבוש הליכי חקירה. הדיון נערך ללא הצדדים, ותוצאותיו פורסמו מעט אחרי השעה תשע. השופטים דחו את ערעורו, וקבעו כי ירצה את עונשו במלואו. פינטו צפוי להיכנס למאסר בז' אדר א' ה-16 בפברואר.

שופטי העליון קבעו בין השאר: "מתקבל הרושם כי הערעור שלפנינו הוא ניסיון מצד המערער להתנער, במידה כזו או אחרת, מההסכמות אליהן הגיע עם המדינה במסגרת הסדר הטיעון, ולמצער לערוך להן "מקצה שיפורים"".

השופט עמית אף ציטט את דברי הרב פינטו בפני השופט מודריק שגזר עליו שנת מאסר "אני רוצה שכבוד השופט וכולם ידעו, מתי שאני הודיתי ואמרתי שאני מודה, אז אני התכוונתי לזה בכל הלב שאני מודה, בלי אף משחקים, מכל הלב, ברגע שאמרתי שאני עושה את זה וחשבתי והתעמקתי והודיתי, הודיתי מכל הלב ולא רק הודיתי בפה". השופט עמית כתב על ציטוט כי "צר לי לומר כי הערעור שבפנינו אינו מתיישב עם הדברים. המערער משחק בכתב האישום - צעד לפנים שני צעדים לאחור, הודאה לצד חתירה תחת ההודאה. המערער מודה בכתב האישום, אך באותה נשימה טוען כי הדברים נעשו ב"איזור הדמדומים שבין יחסים לגיטימיים שאופיינו על ידי זיקה רגשית עמוקה בין השניים ובין יחסים שיש בהם אבק שוחד".

המערער זכה ל"כפל מבצעים". בתיק שבפנינו המערער אינו עד מדינה אלא נאשם רגיל לכל דבר ועניין, מי שהורשע (בשני אישומים נפרדים) בעבירה של שיבוש הליכי משפט (ריבוי מקרים) ובעבירות של הצעת שוחד ומתן שוחד. בפרשה אחרת ונפרדת, שעניינה ניצב ארביב, המערער אמור להיות עד מדינה, אם וכאשר יוגש כתב אישום. זאת, בהתייחס למעשים אסורים שהוא עצמו היה שותף להם, וכלשון "ההואיל" החמישי בהסדר הטיעון, המערער "טען כי הציע ונתן, בעצמו ובאמצעות אחרים, טובות הנאה שונות לניצב מנשה ארביב ו/או לבני משפחתו, וכי ניצב ארביב מסר לנאשם מידע חסוי מחקירות המשטרה". לא רק "כפל מבצעים" יש כאן, אלא שהמערער זכה לקבל את ההטבה בתיק שבפנינו, בדמות ענישה מופחתת, עוד לפני שנתן את "התמורה" בתיק השני.

"נסיבותיו המשפחתיות של המערער אינן קלות, ודבריו בנושא זה בדיון שנערך בדלתיים סגורות מצאו מסילות לליבי. אלא שהמערער אינו בבחינת "מודה ועוזב ירוחם", הוא לא השמיע עדיין אמירה נחרצת של "נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד" (ישעיהו לג, טו) וכאמור לעיל הוא נוקט בדרך של מודה-לא מודה בנשימה אחת. מכל מקום, ההתחשבות בנסיבותיו של המערער כבר שוקללה אל תוך הסדר הטיעון ובאה לידי ביטוי בעונש שהושת עליו בערכאה קמא", טען השופט.

על פי הודעת דוברות בית המשפט: הוחלט פה אחד לדחות את הערעור. המערער יתייצב לריצוי עונשו ביום 16.2.2016 עד לשעה 10:00, בימ"ר ניצן או על פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון.

השופט עמית מתח ביקורת על הנאשם: "המערער אינו בבחינת "מודה ועוזב ירוחם", הוא לא השמיע עדיין אמירה נחרצת של "נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד" (ישעיהו לג, טו) וכאמור לעיל הוא נוקט בדרך של מודה-לא מודה בנשימה אחת".

עוד טוען השופט כי ההתחשבות בנסיבותיו כבר נערכה בכך שבעסקת הטיעון הוסכם להפחית את עונשו המקורי על פי עמדת הפרקליטות, העומד על ארבע שנים מאסר בפועל, "מכל מקום, התחשבות בנסיבותיו של המערער כבר שוקללה אל תוך הסדר הטיעון ובאה לידי ביטוי בעונש שהושת עליו בערכאה קמא" כתב השופט עמית.

רקע: שוחד ושיבוש הליכי משפט
לפני כחודש וחצי, הגיש הרב יאשיהו פינטו ערעור, לאחר שהורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות שוחד ובשיבוש הליכי משפט ונידון לשנת מאסר. פרקליטיו ביקשו מהשופטים להמיר את מאסרו לחצי שנה של עבודות שירות.

הרב יאשיהו פינטו, הורשע באפריל 2015 במתן שוחד ובשיבוש הליכי משפט ונדון לשנת מאסר בפועל. שלושת שופטי בית המשפט - יצחק עמית, צבי זילברטל ומני מזוז – החליטו לשלוח את הרב פינטו לכלא, ולא לקצר את עונשו לחצי שנת עבודות שירות כפי שביקש.

בתקופה האחרונה נוהל קמפיין אגרסיבי מצד מקורבי וייחצנ"י הרב, בטענה כי הפרקליטות הסתירה חומרי חקירה בטרם הסיכומים על הסדר הטיעון והחתימה עליו. כמו כן טענו פרקליטיו, על מצבו הבריאותי הקשה, כשעו"ד פלדמן אשר ניסה לערוך השוואה בינו לבין אורי לופוליאנסקי.

כאמור, הבקשה נדחתה. השופטים התרשמו וקבעו כי מצבו הבריאותי אינו מצדיק אי ריצוי עונש מאסר בפועל, ולא השוו בין לופוליאנסקי לפינטו.

בדיון הקודם, השופטים יצחק עמית, צבי זילברטל ומני מזוז, המתינו במשך זמן ארוך להגעתו של הרב שהשתהה והגיע באיחור של כ-40 דקות. עם כניסת הרב אז, חסידיו שמילאו את האולם נעמדו לכבודו והשופטים הושיבו אותם.

ואלו הטיעונים שהוגשו ונדחו: הסניגור אביגדור פלדמן אמר כי מהודעות תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, עולה כי הרב פינטו לא ניצל את מרותו עליו, אלא הייתה הדדיות. "תנ"צ ברכה אינו חסיד שוטה של הרב. הרב לא ניצל את מרותו על ברכה. עובדה שברכה סירב לקבל מהרב תפילין. אם סגלוביץ' לא היה שולח את ברכה להקליט את אשת הרב, זה היה נגמר שם". השופט מזוז שאל - "איזו הדדיות בדיוק יש ביחסים כאלה?" ופלדמן השיב: "אוזן קשבת".

עורך הדין התקומם על האמירה בגזר הדין, שהרב הפעיל את מרותו. השופט עמית השיב ואמר: "היה הסדר טיעון שעל כל מלה עבדו הרבה, הוא יבש ועובדתי, והמחוזי הוסיף 'לחלוחית'". השופט מזוז התייחס לבקשה להגיש תמלילי עדותו של ברכה כראיות חדשות ואמר: "אתם מנסים לאחוז את המקל משני קצותיו. מצד אחד לעשות הסדר טיעון ומצד שני לרצות לטעון את התיק לגופו. חתמתם הסדר, הסכמתם שהמדינה תטען לשנה ואתם לכלום. המשימה היחידה שלכם היא לשכנע שבית המשפט טעה שגזר שנה", ציין מזוז.

בין השאר, אנשי הרב פינטו טענו כי הסדר הטיעון נחתם בגלל שהסתירו מפרקליטיו חומרי חקירה. "אבקש לומר שהמדינה לא מנעה פעם מסנגוריו הקודמים להגיע לחומרים", אמר נציג הפרקליטות, "חברי טוען שלא ניתן להסתיר חומר חקירה מהמערער. אנחנו טוענים שלא זו בלבד שזה לא נכון אלא שבית המשפט הזה נתן החלטות שכך ייעשה. זכות העיון היא הזכות הבסיסית. זכות ההעתקה היא מוגבלת".

עו"ד אריה פטר, נציג הפרקליטות ציטט מהספר של הרב פינטו עצמו "תשובה... היא כזו הבוקעת מעומק הלב. זה לא מה שהיה כאן, ולכן מבקשים לדחות את הערעור". במשך כל זמן הדיון, כשעה וחצי, הרב היה שקוע בתפילה בפנים חתומות. לאחר שעו"ד פטר ציטט מספריו, הרב הגניב חיוך.


חסידי הרב פינטו רוקדים מחוץ לבית המשפט העליון בעת הגשת הערעור. צילום: ינקאל

כזכור, לפני כשמונה חודשים, בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את הרב פינטו במתן שוחד לסנ"צ אפרים ברכה ז"ל ושיבוש הליכי חקירה. בתשובה לשופט אמר הרב: "אני מודה". כחודש לאחר מכן, באייר תשע"ה, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ד"ר עודד מודריק גזר על הרב פינטו 12 חודשי מאסר בפועל, שתי שנות מאסר על תנאי וקנס של מיליון ש"ח, במסגרת הסדר טיעון. השופט קבע כי אין במצבו של הרב, אשתו וילדיו כדי להצדיק הקלה בעונש ולמנוע ממנו מאסר בפועל.

הפרשה החלה כשבחול המועד פסח תשע"ב, עצרה יאח"ה 10 חשודים מעמותת 'חזון ישעיה', בחשד כי אספו עשרות מיליוני שקלים כתרומות עבור ניצולי שואה - ואת הכסף גרפו לכיסם. מי שעמד אז בנשיאות העמותה הוא הרב יאשיהו פינטו.

מתחקיר שערך בזמנו העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10, עלה כי בדפי חשבון בנק של ארגון 'ידידי חזון ישעיה' בארצות-הברית שהוגשו לביהמ"ש, יש העברות של כמיליון ומאתיים אלף דולר לדבורה בן חמו - רעיית הרב פינטו. כשלוש שנים מאוחר יותר, בטבת תשע"ה, נסגר התיק נגד הרב פינטו בפרשת עמותת 'חזון ישעיה', כאשר נגד מייסד העמותה אברהם ישראל ורואה החשבון אברהם חבצלת הוגשו כתבי אישום.

חצי שנה לאחר פתיחת החקירה, מיד לאחר שמחת תורה תשע"ג, הרב ואשתו נחקרו באזהרה במשרדי להב 433, בחשד כי כשבועיים לאחר שנחקר באזהרה, הרב נפגש עם תנ"צ אפרים ברכה בסוויטה של הרב במלון הילטון בתל אביב, בבקשה לקבל מידע בנוגע לחקירה של חזון ישעיה בה היה מעורב והאם יוגש נגדו כתב אישום. הרב אף הציע לו 200 אלף דולר. ברכה עדכן את הממונים עליו - ניצב יואב סגלוביץ', ראש אגף החקירות.

לאחר שסירב לקבל את הכסף, זומנה רעייתו של ברכה להיפגש עם הרבנית בסוויטה, והיא צוידה במכשירי הקלטה שתיעדו העברת מעטפה ובה 100 אלף פרנק שוויצרי במזומן מרעייתו של פינטו לרעייתו של ברכה. לטענת אנשי הרב מדובר היה בסיוע אישי, וע"פ המדינה לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצדו של ברכה.

חקירת השוחד הובילה להכנת טיוטת כתב אישום, אך אז נפגשו פרקליטי הרב פינטו עם היועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין, וטענו כי בידיהם "חומרים שיזעזעו אותו" - אם יתברר שהמידע אמיתי, התנו, ייגנז האישום נגד הרב. הם העבירו ראיות כי הרב העניק בעזרת מקורביו טובות הנאה לניצב מנשה ארביב, בעת שכיהן כנספח המשטרה בארה"ב. לפי המידע, ארביב נהנה לכאורה מלינה חינם בבית-מלון, הנחה ברכישת דירה, סיוע כספי וסיוע בהשגת ויזה לארה"ב לבני משפחתו. כל זאת, לכאורה, כשהרב מבקש סיוע מהניצב בקשר לחקירות השונות המתנהלות נגדו.

ארביב העיד שהרב פינטו ביקש לקבל ממנו מידע מהחקירה על 'חזון ישעיה'. היועמ"ש החליט לעכב את הגשת כתב האישום נגד הרב בפרשת ניסיון השוחד לברכה, עד לסיום החקירה בפרשה זו. ארביב יצא לחופשה וחודש לאחר מכן פרש מהמשטרה ואף נחקר באזהרה, אך טרם הוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום.

בכ"ב אלול תשע"ד, הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד הרב פינטו, המבוסס על עסקת טיעון - במסגרתה הרב יהפוך לעד מדינה נגד ארביב, ויודה באישומים המיוחסים לו. למרות שנקבעו דיונים להקראת כתב האישום עם הסדר טיעון חתום, הרב לא הופיע בבית המשפט, מאחר ולטענתו עבר ניתוחים להסרת גידול סרטני. השופט ד"ר עודד מודריק אמר כי התנהלות הרב "מעוררת הרבה תמיהות", והוסיף שישקול "להוציא צו הבאה וגם לחלט ערבויות".

לאחר שהפרקליטות לא קיבלה את טענת הרב לגבי מצבו הבריאותי, מינה השופט רופא חיצוני - ד"ר מנחם לאופר מבי"ח תל השומר שמקובל על הצדדים, שקבע כי הרב כשיר להגיע לישראל ולהופיע בפני בית המשפט.

מיד לאחר חג הפסח, בכ"ג ניסן עלה הרב פינטו לטיסה לעבר ישראל. במהלך הטיסה התלונן על מיחושים בליבו, ועם נחיתתו הועבר לבית החולים איכילוב - בצמוד לבית המשפט בו הופיע לאחר מספר שעות. הוא עבר צנתור אבחנתי ששלל מחלה כלילית, בניגוד לטענת אנשיו. למחרת בבוקר, התייצב הרב פינטו בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב, הודה בסעיפי כתב האישום - במתן שוחד לסנ"צ ברכה ושיבוש הליכי חקירה, והורשע על ידי בית המשפט. בתשובה לשופט אמר הרב - "אני מודה".

פרקליטי הרב הצהירו כי ניצול השואה וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל יעיד לטובת הרב, אולם זה סירב. העידו לטובתו העיתונאי שלום ירושלמי, שרית וענונו, שבנה נפל במבצע "צוק איתן", וכן 4 רופאים של הרב. עוד בדיונים לעונש, הוגש לשופט מודריק, מסמך שנכתב על ידי שופט אמריקאי, לפיו אם הרב ייכלא ולו ליום אחד, ולאור העובדה שאשתו חולה, ילדיו עלולים לעבור למשפחה אומנת שאינה יהודית.

בדיון השני לטיעונים לעונש, ביקשו בפרקליטות להטיל על הרב יאשיהו פינטו שנת מאסר ואפילו לא יום אחד פחות, וכן הטלת "קנס משמעותי". הפרקליטה רחלי חזן פלדמן ציינה כי העונש הראוי בתיק זה, במידה ולא היו מגיעים להסדר טיעון, היה בין שנתיים לארבע שנות מאסר בפועל בגין עבירת מתן השוחד.

התובעת השתמשה במילים חריפות נגד הרב פינטו, כשהתייחסה לכתב האישום שהוגש - היעדר רתיעה וחוסר אכפתיות לרשויות שלטון החוק והכל כדי לקדם אינטרסים אישיים של הנאשם ושל מקורביו. "מעשיו כללו איסוף מידע שיטתי, מניפולציות, עזות מצח ותחכום. זאת התנהגות שחותרת תחת ערכי שלטון החוק".

בזמן הקראת ציטוטים מכתב האישום, השופט מודריק העיר "צריך לבדוק איך הנאשם ידע את כל הפרטים האלה? (החקירה על מוסדות חזון ישעיה) זה אחד הדברים היותר מעניינים פה. איך חקירה סמויה של המשטרה עם פרטים כ"כ מדויקים מגיעה לידיעת אדם שאולי אפילו אמור להיחקר בחקירה הזאת?".

כאמור, בכ"ג אייר תשע"ה, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ד"ר עודד מודריק גזר על הרב פינטו 12 חודשי מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של מיליון ש"ח, במסגרת הסדר טיעון. השופט קבע כי אין במצבו של הרב, אשתו וילדיו כדי להצדיק הקלה בעונש ולמנוע ממנו מאסר בפועל. כך גם אישרו הבוקר שופטי העליון.

עודכן: 9:13
הרב משה פינטו הרב והניצב הכרעה בגץ ברכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד