י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איילת שקד הכריזה מלחמה, שעלולה לשנות את פני בית המשפט העליון

כמו השר בנט במשרד החינוך ובאקדמיה, וכמו השרה מירי רגב במשרד התרבות, גם השרה שקד אותתה אתמול על כוונתה לחולל מהפכה של ממש ברשות השופטת - והחרידה את החונטה • על הפרק: מינוי חמישה שופטים לעליון עד תום כהונתה

עננים מעל בית המשפט העליון בירושלים. צילום: ליאור מזרחי, פלאש90
עננים מעל בית המשפט העליון בירושלים. צילום: ליאור מזרחי, פלאש90

שרת המשפטים שקד נגד בית המשפט העליון - כנס לשכת עורכי הדין באילת שנפתח אתמול (ב'), הפך מהר מאד לזירת התגוששות בין שני המחנות המרכזיים, הנלחמים על השליטה בבית המשפט העליון רב ההשפעה.

למרות שעמדותיה של שרת המשפטים ידועות זה מכבר, משפטנים רבים הופתעו מחריפות המסר ששוגר מצידה של שרת המשפטים איילת שקד אתמול. מערכת המשפט עצמה לא נותרה חייבת - והשופטים הגיבו מיד לדברים, כשבראש המגיבים עומד לא פחות מאשר נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק.

"צריך להבין", אומר ל'בחדרי חרדים', חוקר משפט, "כי אנחנו עדם כעת למלחמה האמיתית שפורצת מעל פני השטח, לאחר שבמשך שנים ארוכות היא רחשה וגעשה. שקד הבהירה אתמול באופן חד משמעי כי לא עוד - והיא הולכת לממש את משילותה כשרת משפטים, ולהפוך את השקפת עולמה למעשה. מנגד, חונטת בית המשפט העליון השולטת בכל המגרש המשפטי, לא תתן לטרף להישמט מתחת לידה".

המהפכה שמבקשת שקד לחולל, היא אחת מני רבות שהממשלה הנוכחית - ממשלת נתניהו הרביעית, שמה על סדר היום. כמו שקד, גם שר החינוך ויו"ר מפלגתה נפתלי בנט, מכוון את האש לאנשי המל"ג, המקיימים מולו עיצומים ומחאות שאף אם אמנם לא עומדים על סדר היום הציבורי הכללי, בחדרי האקדמיה הם אחד הנושאים הבוערים.

לשניים הללו יש להוסיף את שרת התרבות מירי רגב, ששמה לה למטרה גם כן להפוך סדרי בראשית במוסדות התרבות הישראלים, הנשלטים על ידי האליטות הישנות. נראה כי הממשלה הנוכחית שמה לה למטרה לממש את שלטון הימין, שתכף משלים ארבעים שנות שלטון כמעט רצופות, באופן סופי.

דבריה של שקד אינם דיבורים בעלמא - כפי שמציינת הבוקר גלי גינת בוואלה, בשנת 2017 תתכנס הועדה למינוי שופטים לבחור ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, ובשנה שאחר כך שופט נוסף, במקום אלה שעתידים לפרוש.

הגיבוי שקיבלה אתמול שרת המשפטים מיו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה, שאף אמר בנאומו כי היא "הדבר הכי טוב שקרה למשרד המשפטים", הלחיץ את המערכת מאד - ולו משום שיתוף הפעולה האפשרי שנראה בין השניים, שיכול להוביל לגוש חוסם נגד כוחם של השופטים בועדות.

אפילו נשיאת בית המשפט העליון הנוכחית, מרים נאור, הממעטת להתבטא ולחרוג לתחומים "פוליטיים", ניסתה להזהיר בנאומה משיתוף פעולה כזה.

"אני מצפה מהלשכה ומחברי הלשכה להתנגד לכל ניסיון לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה, במערכת המשפט ובעצמאותה, בבית המשפט העליון ובסמכויותיו, או בוועדה לבחירת שופטים", אמרה נאור. אכן, ימים משמעותיים לפנינו.
איילת שקד בית המשפט העליון אהרן ברק מרים נאור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד