י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בערב חג החירות - 25 חרדים בסכנת מאסר

פרשת 'ההון השחור' של הלבנת הון בהיקף של 200 מיליון דולר: לאחר שהסתיימה חקירת כמאה חשודים, התגבשה נגד מחציתם תשתית ראייתית להגשת כתב אישום • כרבע מהחשודים חרדים

אחד החשודים בבית המשפט. צילום: דוד זר
אחד החשודים בבית המשפט. צילום: דוד זר

כשנה וחצי לאחר שהחקירה הפכה לגלויה, משטרת ישראל סיימה לחקור את פרשת ההון השחור, שסוקרה בהרחבה ב'בחדרי חרדים', במהלכה נחקרו למעלה מ-25 חרדים ועשרות חשודים נוספים. בין החשודים, גם חברים מקרב הקהילה החרדית בבלגיה.

המשטרה הצליחה לגבש תשתית ראייתית כנגד מחצית מכמאה חשודים בביצוע עבירות מרמה, הלבנת הון ומס במאות מיליוני שקלים. החשד: הלבנת הון תחת מנגנוני הדיווח המוגדרים בחוק וביצוע שורת עבירות בהיקפים של למעלה מ-200 מיליון דולרים.

בחקירה סמויה שניהלו כוח המשימה והיחידה הארצית של המשטרה, בוסס חשד לכך שאזרחים ישראלים, חלקם תושבי מדינות שונות בעולם ואזרחים זרים מרחבי העולם, חברו וניהלו רשת שיטתית להלבנת כספים בהיקף נרחב מאוד, תוך שימוש במגוון רחב של שיטות להסתרת מקור הכספים ומסלולם. עוד עלה חשד לכך שהמעורבים ביצעו שורת עבירות מרמה וזיוף וכן עבירות מס, בניסיון להימנע מדיווח.

בין החשודים שנחקרו, הרב עקיבא אפטר, ראש ישיבת זוויעהל בירושלים; ישראל צבי לוי מירושלים, ראש ארגון חסד 'דרכי אבות', וגמ"ח בשם 'צדקת לוי יצחק'; אהרן פרישמן תושב בית שמש; אלדד הררי, מנהל סניף קופ"ח ותושב מודיעין עילית; אברהם שמואל זלצמן ובנו משה שלום זלצמן; ראובן זאב ברגר; יוסף סרור; באנטוורפן נעצרו כשמונה חשודים, בהם פנחס קופרשטיין, שמואל זינגר ויעקב מונדרער.

חלק מהחשודים החרדים בבית המשפט. צילום: דוד זר, עריכה: מורן כהן

חקירת הפרשה התנהלה במשותף עם יחידת יהלום ברשות המסים, היחידה לנותני שירותי מטבע במשרד האוצר והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ובשת"פ בינלאומי נרחב עם מגוון רשויות אכיפה. החקירה לוותה מראשיתה על ידי פרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה.

בו' תשרי תשע"ה, בתום חקירה סמויה ממושכת, תוך שימוש במגוון אמצעים טכנולוגיים, מודיעיניים, חקירתיים ומבצעיים ברחבי העולם, החלה החקירה הגלויה עם מעצרם וחקירתם של מעורבים רבים.

בכל שלבי החקירה נחקרו למעלה ממאה מעורבים, עשרות מהם באזהרה, נגבו עדויות, בוצעו חיפושים במשרדי צ'יינג' חרדים בבני ברק ובערים חרדיות נוספות, נתפסו עשרות מוצגים וכן נתפסו נכסים, רכוש וחשבונות בנק לצרכי בקשת חילוט.

ממצאי החקירה מבססים את החשדות בעניינם של עשרות מעורבים ומצביעים על כך שמספר ישראלים, חלקם מתגוררים בחו"ל ובמרכזם גורמים העוסקים בתחום מתן שירותי מטבע – בין אם רשומים כדין ובין אם לאו, ניהלו רשת משומנת ומסועפת של עשרות מעורבים, אשר פעלו בכל רחבי העולם להלבנת כספים שמקור חלקם בעבירות מרמה, תוך הימנעות מדיווח על הכספים ומסלולם ומתשלום מס כדין לרשויות.

על פי חומר החקירה ומארג הראיות שנאספו במהלכה, עשו המעורבים שימוש במגוון רחב של שיטות להסתרת מסלול הכסף והימנעות מדיווח, ובהן העברה של כספים בסכומי עתק במספר מדינות בעולם וביצוע פעולות "חלפנות" בין מטבעות ושטרות, רישום כוזב של עסקאות, חשבוניות ואסמכתאות ליצירת מצג שווא של תשלום על סחורות, העברת הכספים באמצעות עמותות שונות בישראל ובעולם ושימוש תדיר בביצוע פעולות כספיות באמצעות נותני שירותי מטבע, חלקם מורשים ורשומים כדין.

לפני כחודש, נערכו דיונים בבית משפט השלום בראשון לציון, שם ביקשה המשטרה להאריך את תוקף צווי ההקפאה וחילוט נכסים. במהלך הדיונים ציינו חוקרי המשטרה כי בתוך כחודש תסתיים החקירה, וזה אכן מה שקרה.

בסיומה של החקירה עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע שורת עבירות ובהן עבירות על חוק איסור הלבנת הון, רישום כוזב, זיוף בנסיבות מחמירות, מתן שירותי מטבע ללא רישום במרשם, קשירת קשר לפשע ועבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה – זאת על ידי עשרות מעורבים ובהיקפים הנאמדים במאות מיליוני שקלים.

תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה, אשר ליוותה את החקירה, לעיון והחלטה.

עוה"ד גלעד ברון וסימון יניב ממשרד ברון ושות' – המייצגים את זאב ברגר החל משלב תחילת החקירה, מסרו שחבל ששוב ושב נושאים מסוג זה מוצאים ביטוי בכותרות בשלבים בהם הינם אמורים להתנהל בין הרשויות בלבד ובמועד בו גם החקירה עדין לא הסתיימה, ולגופו של עניין נדמה שהאמור מקצין את מצב הדברים בצורה קיצונית. מטבע הדברים חומר החקירה טרם התקבל, לא התקבלו הודעות שימוע, ובבוא יום יבחנו הדברים כנדרש.

עו"ד קובי גולדמן ועו"ד אורי גולדמן, פרקליטיו של אחד החשודים, אומר ל'בחדרי חרדים' כי חבל שזה יוצא לתקשורת לפני שזה מגיע לחשודים עצמם, "לקבל הודעה כזאת בערב חג החירות, זה דבר שאף אחד מצפה".

חלק מהחשודים בבית המשפט לאחר מעצרם. צילום: דוד זר






























ההון השחור כתבי אישום חקירה הלבנת הון חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד