י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בפעם הראשונה: אפשטיין עונה לשאלות הקשות

סגן ראש העיר התראיין לקבוצת ווטסאפ והשיב לטענות על העברת כספים לגיוס, על יחסיו עם חברי המועצה החרדים ועל הישגיו • וגם: האם הוא מתכוון לרוץ שוב?

אפשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
אפשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

בליל בדיקת חמץ, השתתף נציג סיעת 'עץ' בעיריית ירושלים וסגן ראש העיר חיים אפשטיין בראיון וירטואלי ראשון מסוגו בקבוצת העיתונאים 'מרכז התקשורת', בהנהלת שושי הלר, שם חשף פרטים חדשים בכמה נושאים המתפרסמים כאן לראשונה.

את דבריו פתח אפשטיין והתייחס לבחירות האחרונות: "רק נתאר לעצמנו מה היה קורה אילו לא פעלנו בקשר לברקת, היינו נמצאים היום עם ראש עיר חילוני שנבחר בלי הציבור החרדי עם קואליציה חילונית - דתית לאומית מובהקת, אך בסיעתא דשמיא ובזכות ראייתו למרחוק של מרן ראש הישיבה הגר״ש אויערבאך ועימו כקש״ת האדמורי״ם מגור, בעלזא ועוד, ירושלים ניצלה. ולכן כל הישג שהושג מתחילת הקדנציה נזקף לזכותם של אלו - בזכותם גם אנשי יהדוה״ת וש״ס שותפים היום לקואליציה בה הם יכולים להצביע על הישגים נאים לטובת הציבור החרדי בעיר. ושוב, כל זה לא היה קורה אלמלא קמנו".

אבי גרינצייג מ'בחדרי חרדים' הציג בפני אפשטיין את השאלות הבאות:
1. מה לך הרב אפשטיין ולסיעה שחרטה על דגלה פילוג?
2. האם תמשיך לקדנציה נוספת?
3. בבחירות הקרובות תרוץ שוב לראשות העיר או שיש סיכוי לתמיכה במועמד חרדי מוסכם?

סגן ראש העיר השיב: "לשאלתך אבי,
1.קבעת עובדה שסיעתנו חרטה על דגלה פילוג, ממרומי גילי אני יספר לך שזה בדיוק אותם ביטויים שנטענו בשעתו כלפי מרן הרב שך זצ"ל וסיעתו, ואני שמח להיות שוב בשולי גלימת אותה חברה קדושה.

2. לא אני העמדתי את עצמי בראשות סיעת בני תורה, אני שליחו של מרן ראש הישיבה שליט״א, ומה שיחליט לגביי, כך אעשה.

3. וזאת התשובה גם לגבי מועמדותו של חרדי כזה או אחר לראשות העיר בבחירות הקרובות".

ש. מה ההישגים שלכם עד היום שקודמיכם לא עשו

ת. 1. מאז כניסתי לתפקיד, עיריית ירושלים הונגשה לציבור החרדי. די אם תיכנס מדי יום ללשכתי בה תמצא עשרות פונים המטופלים ע״י הצוות הנפלא - כדי להבין מה אירע מי״ח בחשוון תשע״ד בעיריית ירושלים.

2. בזכות עמידתנו הנחרצת פעל ניר ברקת (והפעם בגיבוי בית המשפט) לסגירת המרכולים בשבת קודש, מה שלא התרחש בקדנציה הקודמת.

3. לראשונה, משנת הלימודים הבאה תחלנה בניית כיתות לגני ילדים חרדיים בשכונת קרית יובל כאשר עד קדנציה זו לא הורשה להם אפילו פתיחת גן ילדים אחד בשכונה.

4. אוסיף ואציין, שהצלחותיו של הרב צביקה כהן ידידי במערכת החינוך העירונית (קבלת כל הבנות הספרדיות למוסדות וכו') נזקפות לזכותו של מרן רה״י שעמד על כך שהרב כהן יקבל את התפקיד, הוא ולא אחר...

ש. האם תמכת בהקצבות לפרויקטים של גיוס חרדים (בעקבות חשיפת 'בחדרי חרדים' בנושא)?

ת. אתייחס שוב ובפעם האחרונה לעת עתה לטענה בדבר העברת כספים לגיוס, ואבהיר; הכתב הנכבד לא מבין איך עובדת המטריה, עיריית ירושלים לא מעבירה כספים לעידוד גיוס חרדים. נקודה. היא איננה ממשלה ואיננה משרד הבטחון. פעמים, שבתוך תקציב כללי הכולל בתוכו תמיכה בבתי כנסת, ישיבות, תתי״ם, ומוסדות חינוך, ישנם העברות של כספים שנצבעו ע״י האוצר למטרות מסוימות.. כאשר העירייה היא צינור בלבד להעברת כספים אלו. איש לא מעלה בדעתו שכחבר קואליציה אמנע תיקצוב של הקדוש והיקר לציבור החרדי בשל סעיף כל שהוא המועבר ממילא בגלל החברים בקואליציה הממשלתית למטרה מסויימת.

ש. הרב אפשטיין, אתה אומר "איש לא מעלה בדעתו שכחבר קואליציה אמנע תיקצוב של הקדוש והיקר לציבור החרדי בשל סעיף כל שהוא המועבר ממילא בגלל החברים בקואליציה הממשלתית למטרה מסויימת", האם אין זו תשובת חברי כנסת החרדים על שאלתכם לגבי חוק הגיוס? שאם הם לא יהיו בקואליציה, גם חוק הגיוס (האמיתי) יעבור בלעדיהם וגם לא יהיו תקציבים, (הרע במיעוטו מה שנקרא)?

ת. אנחנו מעולם לא יוצרים לא חוקים ולא העברות כספים למקומות מפוקפקים. כספים שמועברים כחלק מכסף צבוע שיועד למטרה מסוימת אין ביכולתינו למנוע אותם. לעומת הח"כים החרדים שיוצרים חוקים או יוצרים סעיפים בעייתיים ועל כך טענותינו.

ש. האם לפי שיטתך ולפי הבנת רבותיך כל סאגת הגיוס יכולה להתדיין בדיבור מסביב לשולחן ולהגיע להבנה/פשרה בנושא?

ת. סאגת הגיוס בעיננו היא גזירת הגיוס. אין מה לדבר על זה סביב השולחן כי לנו אסור להתפשר כי הם הם הדברים שעליהם כתב מרן הרב שך ושחתנו שליט״א מעיד שבענין הגיוס צריכים לקיים את כל הדינים של מסירות נפש שבשולחן ערוך. ׳אני יכול לדון על כל דבר ששייך לי או לקרוביי, אבל אינני בעל הבית לדון או להתפשר על תורתו של הקדוש ברוך הוא׳.

ש. תסתכל סביבך, לא נראה לכם שההתנהגות שלכם מוציאה אותכם גרוע?

ת. איך אנחנו נראים ברחובות, נכון אנחנו נראים לא יפה, אבל בסופו של יום אנחנו מקדשים שם שמים. הם לפעמים לא כל כך יפים בתקשורת אבל הם מקדשי שם שמים. מה שאתה רואה או שאחרים אומרים לך שאנחנו עושים חילול השם זה לא נכון. חילול השם זה כשמעבירים בחורים על דתם ולא כשמישהו עומד ברחוב וצועק על זה. חילול השם זה שסוחבים בחורים מהישיבות ומפתים אותם בגזירה ללכת לשמד.

ש. מהי דעתך על טענות הקיפוח של דגל מצד אגודה?

ת. בענין המאבק בין דגל לאגודת ישראל, אני מאחל הצלחה מרובה לשני הצדדים. רק אזכיר, כי ישנה הצעה שהעלה ידידי הרב יהושע פולק שהרב גפני יוותר על מקומו בוועדת הכספים ויתחלף עם הרב מאיר פרוש בתפקיד סגן שר החינוך וכך יוכל להתפטר לטובת יעקב אשר, ואני מוכן באופן אישי לשכנע את הרב פרוש לקבל את ההצעה.

ש. מה מערכת היחסים שלך עם הנציגים החרדים בעירייה?

ת. יחסיי עם חברי המועצה החרדיים מעולים ביותר, כמובן שהעשייה שלי היא בעיקר עם אלו שבאו לעבוד בעירייה ולא עם אלו שבאו לעשות פוליטיקה על גבו של האזרח הקטן ולמצוא חן בעיני אי אלו נכדים... ברצוני לשבח את יחסי העבודה המעולים עם חברי המועצה הרב יוחנן וויצמן, הרב מיכל הלברשטאם הרב צביקה כהן ועם אריה קינג.

לסיום, מציין אפשטיין: "הייתי רוצה לברך את החברים היקרים בברכת חג כשר ושמח. החג מתקרב בצעדי ענק והמלאכה מרובה חג פסח כשר ושמח"..
חיים אפשטיין עיריית ירושלים ניר ברקת ריצה עץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד