י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הכרעמזאלאך של סבתא ז"ל

כבר שמונה שנים צפים בי הזיכרונות מדי חג הפסח, כשאני עומדת לבדי במטבח ומכינה את המאכלים של סבתא ז"ל • משתפת אתכן ברגע אישי, בתוספת מתכון היישר מהמטבח הפולני • חג שמח

הכרעמזאלאך של סבתא ז"ל

 

במשך שנים רבות, מאז הייתי ילדה קטנה, נהגתי לעמוד סמוך אליה ולהביט על ידיה הזריזות שלהטטו בין הסירים למיקסר, למחבתות, לסכינים – וכמובן לשלל תפוחי האדמה והביצים. המטעמים שהיו יוצאים תחת ידיה, הפכו לשם דבר. האהבה שהיתה משקיעה בכל חביתית שתהפוך אחר כך לאטריות ביצים למרק, חדרה עמוק לתוכי ולימדה אותי הרבה דברים. היא דאגה לכל אחת ואחת, לדקיקות והמושלמות שלה – ולאחר מכן, כמובן, לחיתוך הדקיק, המהיר והמדויק. היא היתה מלמדת אותי לחתוך אותן בצורה מדהימה, ודואגת שלא אחתוך את האצבע. אבל אני תמיד הגעתי לליל הסדר מלאה חתכים באצבעות, כאלו שעשו אותי גאה. כי למדתי. כי הצלחתי לעבוד במטבח עם סבתא.

כבר שמונה שנים שאני עומדת במטבח מדי חג הפסח, לבד, ומכינה את אותם מטעמים כמו של סבתא – אלו שבלעדיהם, פסח לא היה פסח. אטריות הביצים הנדירות, קניידלאך, ואיך לא – הכרעמזאלאך! לביבות תפוחי אדמה וביצים בטעם חגיגי במיוחד. סבתא ז"ל השאירה הרבה מאוד זיכרונות וטעמים שלא ייצאו לי מהמוח לעולם. הגעגועים מציפים, והידיעה שהזמנים לא יחזרו, לפעמים צובטת את הלב. אבל כשיושבים בחג, וכולם אוכלים ונהנים, אני יודעת שזה מה שסבתא היתה שמחה להמשיך לראות – את הדור הזה שגדל כאן, ולא שוכח אותה.

פתחתי בפניכן חלון קטן ואישי, ובסופו, איך לא, אתן לכן את המתכון של סבתא לכרעמזאלך. אומנם לא היו אצלה מושגים של כמויות – הכל היה לפי העין, אך אנסה לכמת את המצרכים.

10 תפוחי אדמה.
5 ביצים.
מלח.
פלפל.
שמן לטיגון.

מבשלים את תפוחי האדמה עד לריכוך. מועכים אותם גס, מוסיפים את הביצים והתיבול, מקציפים במקצף ידני למשך דקה או שתיים. מקבלים קרם לא חלק מדי – הגיוני שתראו בו גושי תפוחי אדמה קטנים.

מכסים מחבת בשמן וכשהוא חם, יוצקים לתוכו עם כף, מתוך התערובת שבקערה. במחבת טפלון אפשר להשתמש בהרבה פחות שמן.

הכרעמזאלאך טעימים חמים או קרים, כתוספת או בתוך מרק, איך שרק תרצו – הם ממכרים.
המשך חג כשר ושמח!

כרעמזאלאך מתכון לביבות תפוחי אדמה מתכון לפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד