י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ספק בהלכה: האם ליז'ענסק היא תחליף למירון

בחור שלח את חבירו להתפלל עליו לזיווג במירון, אך השליח בחר להתפלל בליזע'נסק • הישועה הגיעה אך התשלום לא

מתפללים במירון. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
מתפללים במירון. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

רצה תפילה במירון וקיבל ישועה בליז'ענסק: בחור מבוגר המתגורר בניו יורק שבארה”ב, ביקש מידידו שיסע עבורו לארץ ישראל ויתפלל עבורו בציון הרשב"י במירון שייפקד בזיווג הגון, והבטיח לו שכר נאה אם ימלא את שליחותו.

השליח החליט על דעת עצמו לשנות מדעת המשלח ולנסוע לליז'ענסק שבפולין, שם בחר להשתטח על קברו של בעל ה'נועם אלימלך' זיע"א ביום ההילולא - כ"א אדר. זמן קצר לאחר שהתפלל עליו מצא הבחור השולח את זיווגו והתארס.

כשחזר הידיד ותבע את השכר המובטח לו - סירב החתן לשלם לו בטענה שלא מילא את שליחותו, מאחר והוא שלח אותו להתפלל בקבר רשב”י ולא בליז’ענסק, ושוב אינו מחוייב לשלם לו כלום.

השאלה הובאה לפתחם של כמה מגדולי הפוסקים והיא נידונה בצורה מורחבת בעלון 'וישמע משה', שם מובא תשובה מהגאון רבי יצחק זילברשטיין, שאמר שהדבר תלוי בטענת החתן, שאם הוא טוען שאינו מאמין בכוחם של קברי הצדיקים לפעול ישועות, רק בכוחו של הרשב"י שגדולי עולם כדוגמת האר"י ז”ל והשל”ה הק’ העידו עליו הוא מאמין, ואינו סבור שישועתו הפרטית באה מכוחה של התפילה שהתפלל חבירו בליז’ענסק, באמת אינו חייב לשלם לחבירו כלום שהרי לא עשה כלל את שליחותו. אולם אם גם הוא מאמין בכוחו של הנועם אלימלך ומודה שניתן לפעול ישועות גדולות בליז’ענסק, ויתכן שישועתו הפרטית צמחה מכוח אותה תפילה, רק טוען שמכיון שהחבר לא עשה את שליחותו אינו מחוייב לשלם לו בעדה, זו אינה טענה והוא חייב לשלם.

אך הגאונים רבי מרדכי גרוס, רבי יעקב מאיר שטרן ורבי משה שאול קליין אמרו, שאי אפשר לחייב את החתן מכיון שהשליח שינה משליחותו. ועל טענת הגר”י זילברשטיין אמר הגרי”מ שטרן שגם מי שמאמין בכוחם של קברי צדיקים יכול להיות אצלו הבדל בין קברי צדיקים לבין קברו של התנא האלקי רשב”י. והגר”מ גרוס הוסיף עוד שלעתים יש הבדל באיזה צינור הגיעה הישועה והיה בזה דבר חשיבות אצל הבחור שהישועה שלו תגיע דוקא על ידי התנא האלקי רשב”י, ולכן אף על פי שנושע אינו חייב לשלם כי לא נתקיימה מחשבתו הראשונה.

הגאונים רבי שמואל אליעזר שטרן ורבי שמאי גרוס הסכימו שהחתן חייב לשלם לשליח, ואמר הגר”ש קהת גרוס שהרי אף במירון אין הישועה מובטחת, ואם כן מכיון שסוף סוף נושע מה לי הכא ומה לי התם.

והגרש”א שטרן הוסיף שזו אומדנא פשוטה שאם היה השליח בא אל הבחור מתחילה ואומר לו שבמקום לנסוע לארץ ישראל הוא נוסע לפולין או לאוקראינה ומשתטח שם על קברי הצדיקים עבורו, היה הבחור מסכים ובלבד שיזכה כבר למצוא את זיווגו, וא”כ טענתו זאת אינה אלא בגדר השתמטות בעלמא.
ליזענסק תפילה שליח פוסקי ההלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד