י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לא תאמינו להיכן התגלגלו התפילין שנגנבו

דוד גליק עלה על אוטובוס במוצאי שבת ממירון לירושלים, ושכח עליו את התפילין • בעל חנות מחיפה איתר את הגנב, והפך את העולם בדרך אליו

תפילין, תמונת אילוסטרציה: פלאש90
תפילין, תמונת אילוסטרציה: פלאש90

בסיפור הזה יש אינסוף יהודים טובים, אך גם כמה כאלה שלא - אבל לכל הפחות אפשר לומר, כי בסופו של סיפור הוחזרה האבדה לבעליה, והתפילין מצאו בעליהן. כמו שתשימו לב - לא בקלות.

הכול החל כאשר זוג תפילין נשכחו במוצאי שבת האחרון באוטובוס שחזר ממירון, והגיעו ביום ראשון בבוקר לבעל חנות בחיפה. מי שמכר את התפילין לבעל החנות, הוא גנב מוכר מהסביבה שגונב מכל הבא ליד ומוכר לכל עובר ושב. ביום ראשון הוא עבר ליד חנות למכירת תיקים, ואז זיהה אותו בעל החנות, יהודי ירא שמים, כמי שמחזיק בידו תיק גנוב מחנותו, וגם זוג תפילין - בדרך למכירתם.

בעל החנות דרש מהגנב את התיק שגנב, והלה הכחיש - אך מכיוון שבעל החנות עמד על דעתו שהתיק נגנב מחנותו שלו, הציע לו הגנב זוג תפילין בתמורה. בעל החנות הבין כי נקרתה בדרכו מצוה כזו של השבת אבדה ולא היה מוכן לוותר, הוא לקח את התפילין מהגנב, וכדי לאתר את בעל התפילין פרסם את תמונת התפילין שעליהן השם "דוד גליק" בכלי התקשורת, וכך קיבלו התפילין האבודות והגנובות פרסום והגיעו לכל העולם.

מטבעם של יהודים המבקשים לעזור, הגיעו בלי סוף טלפונים לברר פרטים. גם אנשי משרד הפנים ואף אנשי בזק התקשרו במטרה לנסות לעזור באיתורו של גליק, ששמו הופיע על השקית אך ללא הצלחה. דוד גילק, מסתבר, הוא תושב חוץ המשתייך לאחת החסידויות הגדולות בחו"ל שבא ללמוד בישיבה בארץ, ולכן כל הניסיונות לאתרו ברשימות התושבים לא העלו דבר.

הבחור המאבד פנה לחברת ההסעות "נתיב אקספרס" אתם נסע במוצאי שבת ממירון לירושלים, והגיע אל הנהג החרדי היחיד בחברה, שרוב רובם של נהגיה ערבים, וכך התברר כי במוצ"ש יצאו ממירון 18 אוטובוסים של אותה חברה, וכל הנהגים ערבים. ככל הנראה אחד הנהגים שאצלו נשכחו התפילין העביר אותם ל"סוכן המכירות" של האבידות, וכך כבר ביום ראשון בבוקר הם היו בדרך להימכר.

הסוף הטוב הגיע כאשר בעל החנות חיפש שוב בתוך התפילין, ולהפתעתו מצא פתק עם שם ומספר טלפון של בעל התפילין, וכך הושבו התפילין לבעליהם.

דוד גליק מספר ל'בחדרי חרדים' - "נסעתי במוצאי שבת ממירון לירושלים, ושכחתי את התפילין באוטובוס. במקום שהנהג הערבי יחזיר את התפילין למחלקת אבדות, הערבי נתן את התפילין לבן משפחתו בכפר".

אברהם ימין, אחיו של בעל החנות שהשיב את התפילין, אומר ל'בחדרי חרדים' - "אמש דיברתי אם מאבד התפילין דוד גליק, ושאלתי אותו מה נראה לו הזכות שהצליח לעשות כזו תהודה עולמית, עד כדי כך שגם מארצות הברית התקשרו אלי בעניין? הוא השיב לי 'כשחזרתי ממירון כל הלילה למדתי משניות והדלקתי נר לרבי עמרם חסידא זצ"ל, ובנוסף תרמתי ח"י לירות שטרלינג לצדקה'". ימין מוסיף ומספר - "הגנב שמכר את התפילין הגנובות מוכר כגנב סדרתי בחיפה. המשטרה מכירה אותו ישר והפוך, הוא ישב הרבה בכלא, והמשטרה מחפשת אחריו".

זאב סננזון, דובר חברת 'נתיב אקספרס' אומר בתגובה ל'בחדרי חרדים' - "שמעתי על כך, אם היוודע הדבר החברה חקרה לעומק את העניין, ולא מצאנו שזה נהג שלנו. אנו רואים זאת בחומרה רבה, אבל אני לא רואה שזה אחד מנהגינו, אם אמצא את הנהג שעשה כך הוא יקבל טיפול קשה מצד החברה".

הרב ישראל יוד, ראש "מכון פאר", אומר הערב ל'בחדרי חרדים': "כמי שמנהל מחלקת השבת אבידה במשך עשרות שנים אני קובע בוודאות כי חובה לרשום שם וטלפון בתוך התפילין, ומי שאינו עושה כך הרי הוא בגדר מאבד מה שנותנים לו, ולכן הרי זה בגדר בקשה של מי שעד נאמן לעגמת נפש שיש לאלה שלא רשמו שם וטלפון שהסיכוי שלהם לקבל חזרה את התפילין הוא קלוש למדי, ואזהרה להורים שידאגו שיהיה לכל אחד שם וטלפון".

382 זוגות תפילין ללא שם וטלפון מתוך אלפי זוגות תפילין שהגיעו ל"מכון פאר" הוחזרו לבעליהם, 382 זוגות תפילין הגיעו ל"מכון פאר" ללא שם ומספר טלפון, וכולם מחכים כאבן שאין לה הופכין מזה מספר שנים, אינם מוצאים את דרכם חזרה אל בעלי התפילין - וחבל.



תפילין גנובות מציאת תפילין איבוד תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד