י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

איבדתם בן משפחה? כל מה שאתם צריכים לדעת מיד

אחד הנושאים הכלכליים שמתמודדת כל משפחה היא הירושה. הדרך בה תבחר המשפחה לטפל בענייני הירושה תהיה משמעותית ביותר למהות מערכות היחסים בן בני משפחה • עורך הדין יוסי הרשקוביץ מסכם עבורנו כמה נקודות חשובות בעולם חוקי ודיני הירושה בישראל

לאבד בן משפחה
לאבד בן משפחה צילום: באדיבות המצלם

איבדתם בן משפחה, אתם כואבים ומתמודדים עם אבל כבד. לאחר חודש האבלות מתחילה התמודדות אחרת. פרקטיקה נדרשת, החיים ללא בן המשפחה שאבד, ברמה הפיזית, הנפשית, הרוחנית והכלכלית. אחד הנושאים הכלכליים שמתמודדת כל משפחה היא הירושה. הדרך בה תבחר המשפחה לטפל בענייני הירושה תהיה משמעותית ביותר למהות מערכות היחסים בן בני משפחה.
גם אם משפחה מאוחדת מלוכדת ויכוח וסכסוך על עניני ירושה יכולים להביא לקרע של ממש במשפחה. אנו מכירים את מאבקי הירושה כבר מימי התנ"ך מסיפור יעקב ועשיו, ועד היום נושא זה הופך להיות משמעותי ביותר במערכות היחסים המתקיימות במשפחות רבות.

עניני ירושה במגזר החרדי לעיתים רגישים אף יותר לאור ההלכה לפיה בנותיו של נפטר לא יירשו אותו אלא במידה ולא הותיר אחריו בנים ובן בכור יורש פי שניים מכל בן אחר. זאת למרות שחוק המדינה עומד מול דיני הירושה, וקודם לו מנקודת מבט של ביצוע הירושה בבית המשפט האזרחי.

בית הדין הרבני אינו יכול לדון על פי דין תורה אלא בהסכמה של הצדדים, ובאישורם בכתב. כך שקרו מקרים בהם בחרו הבנות לסרב לחלק את הירושה לפי ההלכה ודרשו חלוקה ע"פ חוק. מה שעלול לגרור סכסוכים לא פשוטים בתוך המשפחה.

הדרך היעילה להימנע מסכסוכי ירושה, היא לנסח צוואה ע"י איש עורך דין המכיר את החוק וההלכה וידע לשלב ביניהם, למצוא את הפתרונות ההלכתיים תוך שמירה על חוקי הירושה ולהיפך.
בישראל קיימים שתי דרכים להכרזת יורשים, האחת בדרך של מתן צו ירושה, כאשר היורשים הם על פי דין, והשנייה, בדרך של מתן צו קיום צוואה, כאשר הנפטר משאיר צוואה.

במקרים רבים יורשים אינם מודעים להליכים ומה עליהם לעשות ולמי לפנות.

ראשית, כדאי לברר האם המנוח השאיר אחריו צוואה?

כדי לאפשר ליורשים לפעול על פי הצוואה ולחלק את העיזבון בהתאם, יש לקבל תוקף לצוואה באמצעות "צו קיום צוואה" – הליך זה מתבצע אצל הרשם לענייני ירושה או בפני ביה"ד הרבני.
גם כאשר כבר קיימת צוואה, יש לא מעט פעמים שעולות מחלוקות בין היורשים בפרשנות התנאים של הצוואה ו/או תוכנה אינו מוצא חן בעיני חלק מהיורשים, הדבר מגיע לא פעם להתערבות בית המשפט. במקרים אלה מומלץ לערב עורך דין מומחה מהתחום שיידע לנווט בין היורשים בדרך שתכבד אותם ואת המנוח וכן לפעול בצורה אשר תוביל לתוצאה המקווה.

במידה ואדם הלך לעולמו מבלי להותיר צוואה, עזבונו יחולק בהתאם להוראות חוק הירושה כשהתיק ינהול בפני הרשם לענייני ירושה או ביהמ"ש למשפחה, או ע"פ ההלכה ככל שהתיק נוהל בביה"ד הרבני כשיורשים אלו מכונים "יורשים על פי דין" – צאצאים, הורים וצאצאיהם והורי הורים.

במקרים בהם המנוח מותיר אחריו יותר מצוואה אחת שוב עלולה להתעורר מחלוקת כאשר היורשים שהצוואה הקודמת מטיבה עימם, יבקשו להביא לפסילתה של הצוואה החדשה ואף למנוע את קיומה.
עורך דין מקצועי ידע להסביר את המשמעויות וההשלכות של כל צעד ו/או פעולה משפטית עימם תיאלץ המשפחה להתמודד.

כפי שכבר ציינו בקהילה החרדית הנושאים הללו מציבים התמודדות שונה וזאת לאור המתח הקיים בין דיני הירושה ההלכתיים לבין הוראות החוק הכללי הנהוגות בארץ וכן למול שאיפות המוריש המעוניין להותיר רכושו לבת זוגו ו/או גם לבנותיו. במקרים כגון אלה עורך דין מקצועי המכיר את שני העולמות ידע להתמודד עם מגבלות דיני הירושה ויכול לסלול את הדרך לפתרונות חלופיים לצרכי היורשים ולמימוש רצונו של המוריש.

לפרטים>>
צוואה אובדן אבל יוסי הרשקוביץ טיפים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד