י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לא טסים ביותר מ-99 יורו: כך תוכלו להגיע לטיסה הזולה

טיסה לחו"ל, כך מתברר, לא חייבת להיות עסק כל כך יקר ■ השורה התחתונה: חברות הלואו קוסט רוצות שתזמינו את הכרטיס כמה חודשים לפני הטיסה עצמה, והן מוזילות מחירים כדי לחנך אותנו, הצרכנים ■ גלו גמישות, ותהנו מההיצע

צילום אילוסטרציה: תומר אפלבאום, דה מרקר
צילום אילוסטרציה: תומר אפלבאום, דה מרקר



טרם הזמנתם כרטיס לחופשת הקיץ בחו"ל? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך בעלויות:

1. גמישות זה שם המשחק. נכון, אתם כבר לא סטודנטים, וצריך לקחת מראש ימי חופשה ולארגן בייביסיטר וליידע את המעסיקים. אבל האמת היא שבעולם התעופה, ככל שתהיו פחות מקובעים על היעד או על התאריך (ועדיף שעל שניהם יחד), תוכלו להוזיל את המחיר משמעותית.

גמישות, אגב, אינה מילה נרדפת לכוננות הדקה ה-90, והיא לא מחייבת להכין מזוודה שתהיה מונחת תמיד בכניסה לבית. הגמישות מתבטאת בעיקר ביכולת שלכם להתמסר למנועי החיפוש של אתרי הטיסות, ולתת להם להוביל אתכם. מנועי חיפוש מתקדמים כמו skyscanner, KIWI, וקייאק הבינלאומיים, ואליס, smartair, וטרוואליסט הישראליים, יודעים להציע טיסות של מאות חברות תעופה, כאשר הן היעדים והן התאריכים הם פונקציות גמישות בחיפוש.

בחירה ביעד גמיש ובתאריכים דינאמיים יכולה להוליד טיסה ישירה בינואר משדה התעופה בעובדה לבודפשט ב-62 יורו לאדם, הלוך-חזור לקפריסין מנתב"ג באוגוסט ב-130 דולר, והלוך-חזור ללונדון בסוף אפריל (עם קונקשיין קצר בחזור ברומניה) - ב-180 דולר בלבד.

לפי נתוני טרווליסט, 80% מהמשתמשים כיום באתר מחפשים לפחות שני יעדים או יותר ומאפשרים גמישות של ימים ספורים קדימה או אחורה מהתאריכים שתיכננו. בדרך זו תוכלו לבחור את הטיסה הזולה ביותר בטווח החיפוש שהגדרתם. אבל, כדאי להגיע ליעד הזול ביותר תאלצו להתמסר לאפשרות של "anytime, anywhere". שם מסתתרות הטיסות הזולות באמת.

2. לימדו את המפה. "טיול משפחתי בהולנד לא מחייב נחיתה באמסטרדם", מסביר ארז בוסו, מנכ"ל חברת smartair. "טיסה לבריסל, הממוקמת במרחק שעה וחצי נסיעה מאמסטרדם, יכולה להיות זולה בכ-30%- 40% מטיסה ישירה לאמסטרדם". ככל שתמהרו להכיר את המפה וללמוד את האופציות של שדות התעופה הקרובים ליעד אליו אתם מכוונים – תוכלו לחסוך בעלויות ולהרוויח עוד נופים על הדרך.

3. גם לעולם הטיסות יש בלאק פריידי. הימים בהם חברות הלואו קוסט 'משחררות' משחררות לאתרי האינטרנט שלהן את מועדי הטיסות לעונה הקרובה ויעדים חדשים. הן מציפות לכמה שעות את השוק במחירים מאוד זולים ליעדים אטרקטיביים. לפני מספר שבועות, למשל, איזי ג'ט פתחה לרכישה את מועדי טיסות הקיץ שלה, והציעה מושבים במחירים מאוד זולים למי שקנה כבר עכשיו את כרטיס הטיסה לחופשת הקיץ שלו. כך, טיסה לאמסטרדם באמצע אוגוסט - טיסה שבדרך כלל נמכרת בטווחי מחיר של 550- 850 דולר לאדם - נמכרה בפחות מ-200 דולר לאדם.

"אם נכנסים וחופרים באתרי חברות התעופה ובבלוגים ואתרים מעולם התעופה, אפשר למצוא מתי התאריכים האלו חלים. אנחנו נערכנו והודענו לקהל חברי המועדון שלנו, ולקוחות שלנו ממש ישבו כל הלילה וחיכו שהאתר של איזי ג'ט יתעדכן. ככה הם זכו במחירים שאפשר להשיג רק בימים האלו". כך למשל, מחירי הטיסות של איזיג'ט לחודשי החגים היהודים, בספטמבר אוקטובר, נפתחו רק לאחרונה, ושם למשל המחירים עדיין נמוכים. באתרים ובלוגים של חובבי תעופה תמיד ניתן לדעת מתי נפתחים התאריכים החדשים.

4. צאו מהקיבעון על טיסה ישירה. טיסה עם עצירה אחת, גם ליעדים קרובים, יכולה פעמים רבות להוזיל את המחיר משמעותית. כאשר אתם מחפשים טיסה, אל תחסמו באופן אוטומטי את האופציות לטיסות קונקשיין, אלא השקיעו דווקא בהגדרת זמן הקונקשיין. כיום האלגוריתמים של רבים מהאתרים מאפשרים לצמצם את תוצאות החיפוש ולהגביל את זמן העצירה לשעה או שעתיים. באופן זה תוכלו להיחשף למחירי כרטיס שיכולים לחסוך לכם 200 דולר לאדם (וכ-1,000 דולר למשפחה - שהם לעיתים עלות של 2 לילות במלון), במחיר שעתיים המתנה לעצירה קפה ארוכה.

5. כשמפצלים נהנים יותר. אל תפחדו ליצור לעצמכם את הקונקשיינים. שוק התעופה האירופאי מוצף בחברות לואו קוסט שמציעות טיסות במחירים 'שערורייתיים' של 10 יורו בתוך אירופה. תוכלו למצוא טיסה ליעד באירופה בזול, וממנו לקחת טיסת המשך זולה להחריד. אומנם, כשאתם בוחרים לעצמכם את הקונקשיין אתם לוקחים אחריות על חישוב הזמנים ואת הסיכון הכרוך במעברים. צריך לקחת בחשבון את התנאים השונים של הטיסות השונות ולהכיר את הטרמינלים והמיקומים השונים של שדות התעופה.

חברות הלואו קוסט האירופאיות, המוכרות במחירים נמוכים בתוך אירופה, הן איזי-ג'ט וראיינר, וגם וליטאיה, נורביג'ן ו-וירג'ין, שטסה גם טרנס-אטלנטי בלואו-קוסט. כלומר, אם תרצו ליטול את האתגר שלב אחד קדימה, תוכלו להרכיב לעצמכם טיסה לניו יורק דרך לונדון, או פריז, בפחות מ-500 יורו. לפי תמר גרזון, מנכ"לית מנכ"לית אתר חיפוש הטיסות טרווליסט (Travelist), בדרך כלל אין סיבה לצאת ולחזור עם אותה חברת תעופה. אתרים שמציעים טכנולוגיות שמשלבות בין חברות תעופה ידעו להמליץ לכם על המחיר הזול ביותר לכל כיוון. ביעדים כמו לונדון, בודפשט, פראג ורומא זה משתלם במיוחד, היות שכמה חברות מתחרות על הקו.

6. מחקו את היסטוריית החיפוש שלכם או העבירו את עצמכם למצב גלישה בסתר בהגדרות הגלישה באינטרנט. מנועי החיפוש יודעים היום לאתר את החיפושים שלכם ולמצוא את המחירים שקיבלתם בעבר, וביחס לזה מקפיצים את המחיר - ולא בהכרח מציעים לכם את העסקה הטובה ביותר שלהם.

7. לרוב, להזמין מראש עדיף מאשר לחכות לדקה ה-90. לפי נתונים סטטיסטיים שערכה חברת smartair בשיתוף עם skyscanner, הזמן הטוב ביותר להזמין כרטיס הוא 56 ימים לפחות לפני מועד הטיסה. "ליעדים קרובים באירופה כדאי להזמין כרטיס חודשיים מראש לפחות", מסביר בוסו מ-smartair. "עבור יעדים רחוקים, במזרח ובארה"ב, כדאי להזמין 5-3 חודשים מראש".

ההמלצה הזאת נובעת מהיחסים המורכבים בין הספק לצרכן. קביעת טווחי הזמן האלו הם תולדה של התנהגות צרכנים שהתקבעה בחברות התעופה. כאשר מישהו מתכנן נסיעה ארוכה ליעד מרוחק, הוא נערך לכך כלכלית מראש, ולכן גם מבצע את ההזמנה במועד מוקדם יותר. חברות התעופה מצדן מתגמלות אותו על כך שהוא מבטיח את התפוסה מראש. מנגד, מסביר בוסו, חברות הלואו-קוסט מנסות גם הן לחנך את הנוסעים.

"לקוח שלנו הזמין מקום על טיסה ליעד אירופי שבוע לפני מועד הטיסה, ושילם עליה מחיר גבוה בעשרות דולרים מהמחיר שהוצע חודש קודם לכן. היינו בטוחים שהסיבה לכך היא תפוסה מלאה על המטוס, שמאפשרת לחברת התעופה להקפיץ את המחיר על הכסאות האחרונים, אך כשהלקוח הגיע למטוס הוא גילה להפתעתו כי לפחות מחצית מהמושבים במטוס היו פנויים. החברה יכולה להוזיל את המחיר, אך היא מנסה לגרום לצרכנים להבין שכרטיס באותה מחלקה ובאותם תנאים יימכר במחיר יותר זול, אם יירכש מראש - בלי קשר לתפוסה או לתנאי הכרטיס".

לפי נתוני טרווליסט, למעלה מ-15% מהצרכנים הקדימו רכישת כרטיסי הטיסה בשנה האחרונה, ועשו זאת לפחות שלושה חודשים מראש - בטיסות לואו קוסט ובטיסות סדירות.

עולמות הצ'רטר נוהגים אחרת. בטיסות מהסוג הזה, שמשווקוות פעמים רבות על ידי אתרים כמו חוליו והדקה ה-90, ההמתנה לרגע האחרון בתקופות של ביקושים נמוכים וכשהטיסה אינה קבועה בלוח הטיסות – משתלמת, והחברות מוזילות מחירים.

8. חמישי עד ראשון? שישי עד שני? ממש לא. שלישי פעמיים כי טוב. בדיקה במנועי חיפוש רבים תאותת במקרים רבים על יום שלישי כיום הזול ביותר בשבוע, בעיקר בגלל שרוב הזמן הוא היום הכי פחות מבוקש. עם זאת, כדאי להדגיש שגם כאן אין נוסחת קסם אחידה. חגים, פסטיבלים, הופעות, משחקי כדורגל, שעת הטיסה ומבצעי החברות – כל אלו יכולים לייצר שינוי בביקושים.

9. טוב היות האדם לבדו. לא משנה באיזה הרכב אתם - ערכו את החיפוש לפי נוסע אחד וכך תבטיחו תוצאות מיטביות. במטוס מחולקים המושבים לרמות מחיר שונות גם באותן המחלקות. כלומר, אפשר שהאדם שיושב לידך במחלקת התיירים שילם יותר מכיוון שתנאי הביטול שלו נוחים יותר או שהזמנת הכרטיס נעשתה בתאריך מוקדם יותר. ברגע שאתם מגדירים במנועי החיפוש שלושה נוסעים, מנוע החיפוש מציע אוטומטית מושבים רק במחלקת תמחור בה יש שלושה מושבים מאותו הסוג - גם אם יש שני מקומות על מחלקה יותר זולה.

10. חדדו את מנגנוני הבדיקה שלכם. תמיד כדאי לבדוק את המחיר שהוצע לכם גם באתר של חברת התעופה עצמה. וכשאתם עושים זאת, השוו את המחיר המוצע גם מול המחיר המוצג במטבע המקומי של אותה חברה. לפעמים גם כך אפשר לחסוך עוד כמה שקלים ממחיר הטיסה.

11. מועדוני חברות התעופה יכולים להתגלות כמשתלמים להפליא. מועדון החברה של wizz air, למשל, מוזיל את העלות הבסיסית ברוב הטיסות ומציע ללקוחות לפעמים הנחות של עשרות אחוזים על יעדים מסוימים, עד כדי מבצעי 1+1 מתנה. שיטת צבירת הנקודות דרך רכישות שונות של מחזיקי כרטיס האשראי של של אל-על, FLYCARD, יכולה ממש "לסבסד" כרטיסי טיסה שלמים כאשר ממירים הטבות לנקודות ומבצעים את רוב החיובים באשראי של החברה.

רגע לפני ששולפים את הדרכון

1. לפעמים הזול יוצא יקר - הביטו על המכלול ולא רק על הפונקציה של מחיר הטיסה. אם הטיסה שהזמנתם בזול נוחתת בחצות ויוצאת ב-7 בבוקר – אתם מחויבים בעל כורחכם לנוכח זמני הטיסות לעוד שני לילות במלון - מבלי שתרוויחו ימי חופשה. סביר שהחיסכון במחיר הטיסה לא יעלה על העלות של שני לילות נוספים במלון, ואתם תצאו בהפסד.

2. האותיות הקטנות כן משנות. חברות הלואו קוסט גורמות לענף התעופה כולו "לפשט" את המחיר המוצג לנוסע לכדי מחיר גולמי – שהוא בעצם נעדר את העלויות הנלוות. כך למשל, המזוודה יכולה להיות מתומחרת בתוספת עלות של 30 דולר ומעלה, והמושב עצמו, שהנוסע מחויב בחלק מחברות התעופה להזמין מראש, יוסיף לעלות עוד 10 דולר לפחות. כך, הסך הכולל של הכרטיס ה"שלם" יכול להגיע דרך חברת הלואו-קוסט למחיר הזהה לכרטיס בו כל המרכיבים כבר כלולים. את ההשוואה בין מחיר טיסה אחת לאחרת חשוב לעשות תמיד בהתחשב בכל הפרמטרים הנלווים לעלות הטיסה הגולמית, ולשים לב גם להתנהגות המשתנה של חברות התעופה הסדירות.

3. הגעתם למטוס? זה הזמן להתחיל לנפוש. אל תתעסקו בכמה שילם הבחור במושב שלידכם ואל תחשבו כיצד תוזילו את הטיסה הבאה. כדי לטוס כל הזמן במחירים שיורדים ממאה יורו לכיוון, צריך לעבוד מאוד קשה. מלאכת החיפוש והאיתור אינה קלה. חברות התעופה מסבסדות כרטיסי טיסה זולים כדי שיהיה מי שידבר עליהם, אבל צריך לדעת (ולרצות) לחפש אותם.
טיסה זולה חופשה בחו מחירי הטיסות עולם התעופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד