י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרשימה המלאה נחשפת: כך החריב ניר ברקת את הסטטוס קוו בי-ם

הנתונים הדרמטיים על החרבת הסטטוס קוו בי-ם נחשפים: על רקע פרשת פתיחת המרכולים בת"א בשבת ולאור טענות סותרות בנוגע לסטטוס קוו בי-ם, 'בחדרי' חושף לראשונה את הרשימה המלאה של החנויות והמסעדות הפתוחות בשבת בבירה. ומה אומרים בעירייה?

ראש העיר ירושלים ניר ברקת (יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש העיר ירושלים ניר ברקת (יונתן זינדל, פלאש 90)

הנתונים הדרמטיים נחשפים: על רקע פרשת פתיחת המרכולים בת"א בשבת ולאור טענות סותרות על קיומו או אי קיומו של הסטטוס קוו בירושלים, "בחדרי חרדים" חושף לראשונה את הרשימה המלאה של החנויות והמסעדות הפתוחות בשבת בירושלים. מהנתונים הדרמטיים עולה כי 100 עסקים במרכז העיר פותחים את שעריהם בשבת, מתוכם 77 שנפתחו בתקופת כהונתו של ניר ברקת.

כזכור, מזה תקופה "בחדרי חרדים" מעורר על רמיסת הסטטוס קוו בירושלים, ששמירתו באופן יחסי מזה כ-60 שנה, מופרת שוב ושוב. הפרסומים אכן גרמו לסערה גדולה בציבור והנציגים החרדים במועצת העיר הביעו נכונות להתניע את המאבק החשוב. מנגד, תגובת עיריית ירושלים לפרסומים, פעם אחר פעם, וגם במקרה זה כשהנתונים אינם ניתנים לערעור, הייתה ועודנה: "אין שום שינוי בסטטוס קוו ובמדיניות העירייה כלפי חילולי השבת בירושלים".

בעקבות כך יצא "בחדרי חרדים" לבדוק את השטח ואת המספרים האמתיים.

בשיתוף עם הוועדה למען השבת בירושלים, גובשה רשימת נתונים מסודרת וברורה, על פיה ניתן לדעת אחת ולתמיד האם יש אמת בפרסומים על "הריסת הסטטוס קוו" בירושלים בשנים האחרונות. יודגש כי למרות המאמצים המרובים שהושקעו בדיוק, ייתכנו אי אלו טעויות.

הרשימה מתייחסת רק למרכז העיר, בה יכולים העסקנים להצביע על כל חנות ולומר אם היא נפתחה בתקופת הקדנציות של ברקת, ראש העיר הנוכחי, או קודם לכן. "אולם", אומר לנו הרב יוסף רוזנפלד מהוועדה למען השבת בירושלים, "גם ברחבי העיר לא שקט לצערנו. כמאה חנויות ומסעדות נוספים פתוחים בשבתות, כשלפחות מחצית מהם נפתחו בתקופתו של ברקת. נדגיש, כי בכלל העסקים הפתוחים ישנם רבים שנפתחו בעידוד עירוני, כמו בתי הקפה הפתוחים בגנים הציבוריים, המיזם של יס-פלנט, חילולי שבת במתקנים עירוניים ועוד".

חילולי השבת במרכז העיר נתפסים כדבר חמור יותר בעיני הוועדה למען השבת בירושלים. "לפני שנה וחצי", אומר הרב רוזנפלד ל"בחדרי חרדים", "על רקע סערת ההפגנות בעקבות פתיחת חנויות 'יס-פלנט' בשבתות, נפגש אתנו ועם עסקני 'העדה החרדית', גורם המקורב לאזנו של ראש העיר, והתחייב מפורשות: 'אני מבטיח לכם', אמר בנחרצות, 'שברקת יסגור את החנויות במרכז העיר. אם לא תהיה אכיפה אני מתפטר'. בפועל, שום דבר לא קרה. האכיפה, אם ישנה, הינה למראית עין בלבד", דברי רוזנפלד.

הרשימה המלאה:



בתגובה אומר חבר מועצת העיר יוחנן ויצמן ל"בחדרי חרדים" כי "עם כינון הקואליציה העירונית הקודמת, סוכם על הנהגת סטטוס קוו, לפיו לא ייפתחו חנויות חדשות, כולל מסעדות. לאור זאת, העירייה הייתה צריכה לוודא שלא ייפתח שום עסק, מסעדה, תחנת דלק או מוזיאון, ללא יוצא מן הכלל. מלבד זאת, ברור שעל העירייה לכבד חוק ולסגור את העסקים שכבר היו פתוחים אם הם אינם פועלים על פי חוקי העזר, כמו מרכולים שלמרות הבטחות הגורמים העירוניים אף אחד מהם לא נסגר והם מטופלים בגרירת רגליים, כך גם, מסעדות שמוכרות בחוץ, מה שהופך את פעילותם לבלתי חוקית".

עוד מוסיף ויצמן ואומר כי "ישנם גורמים בהנהלת העירייה שטוענים לפרשנות שונה ל'סטטוס קוו', לפיה כל סוגי העסקים שכבר היו פתוחים, לא רק שיישארו פתוחים אלא אף יוסיפו וייפתחו. רק דברים מסוגים חדשים, כמו בנקים, תחבורה ומשרדי ממשלה - לא יפעלו. זאת ועוד, כל מה שכבר פתוח, אפילו אם פעילותו מנוגדת לחוק העזר, אין חובה לסגרו, לפי שיטתם המעוותת בפרשנות הסטטוס קוו", זועם וייצמן.

בכיר בעיריית ירושלים מסר ל"בחדרי חרדים" כי "ראש העירייה ברקת נוהג בנושא השבת ברגישות מיוחדת, ואינו פועל לפתיחת חנויות בשבת וגם אינו מעודד זאת. ככלל מדובר בנושא כלל ארצי נוכח הסטטוס קוו המאפשר בחוק פעילות תרבות ובילוי בשבת לצערנו, כגון בתי קפה ומסעדות, בתי תרבות וקולנוע, למול מסחר כגון חנויות ועסקים שאסורים על פי החוק. מצב זה מונע מחוק העזר מלאפשר פתיחת בתי קפה ומסעדות בשבת ולא רק בשבת".

לעומת זאת מזכיר הגורם כי "אודות לעמידת הנציגות החרדית בירושלים - פעל ראש העיר ברקת למנוע פתיחת הסינמה סיטי בשבתות ואף נלחם נגד היוזמה הזו בבית המשפט. כמו כן סגר ברקת את המרכולים שפועלים בשבת במרכז העיר, מרכולים שפעלו שלא כחוק מזה שנים רבות".

גורם בכיר נוסף בעירייה מסר ל"בחדרי חרדים" כי "ברשימה שהוצגה קיימות הרבה מסעדות שהיו פתוחות לפני עידן ברקת, חלקן מימי לופוליאנסקי ואולמרט, ויש גם מימי קולק".

כמה לא מפתיע, אבל בעיריית ירושלים מסרו בתגובה ל"בחדרי חרדים": "אין כל שינוי במדיניות העיריה לגבי שמירת הסטטוס קוו בירושלים בנושא השבת כפי שהיה נהוג במשך השנים".
ניר ברקת סטטוס קוו פתיחת עסקים בשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד