י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מה הביא את מלך מרוקו לשכונה היהודית?

מה הביא את מלך מרוקו מוחמד השישי, לבקר באזור היהודי במדינה? • ראש הקהילה היהודית, ר' ז'קי קדוש, בשיחה מיוחדת למנחם כהן, עורך שבועון 'כפר חב"ד'

צילום: באדיבות כפר חב"ד
צילום: באדיבות כפר חב"ד

בעיניים ישראליות קשה עד בלתי אפשרי להבין את ההתרגשות העצומה שאוחזת באזרחי מרוקו כשהמלך מוחמד השישי יורד אל העם. המלך עובר בין הרחובות הצפופים ומנופף בידיו לשלום לתושבי מדינתו, העומדים בצדי הכביש ומוחאים כפיים בהתלהבות. הם דחוסים מאחורי מחסומי משטרה, אבל אין מאושר מהם.

זה קרה לפני ימים אחדים. בעקבות עבודות שחזור מקיפות ונרחבות במרקש העתיקה, שחלק מהן נעשו באזור היהודי המכונה 'המלאח', החליט המלך לצאת לשדה ולראות מקרוב את העבודות שנעשו בעלות של מאות מיליונים. מרוקו לבשה חג לקראת בואו של המלך מוחמד השישי.
בתיעוד שפרסמה הסוכנות הממלכתית נראה המלך עובר ברחובות, בליווי שיירה ממלכתית גדולה ומאבטחים אין-ספור הפזורים בכל נקודה. לעתים, בעיקר במרכזים מסחריים או באתרים מיוחדים, המלך יורד מרכבו וצועד על שטיחים אדומים ענקיים, משוחח עם תושבים, שואל לשלומם, ונותן לכל אחד ואחד מהם לנשק את ידיו. לפחות לרובם. העיניים הנוצצות של אלה שזכו לנשק את ידיו של המלך, חלק מהם לבושים בגדים חגיגיים, ממחישות את הממד ההיסטורי של הסיור הנדיר. בחלק מהרחובות נראים אנשים מנגנים בכלי נגינה, לכבודו של המלך. נדמה שזר לא יבין זאת.
במהלך הביקור סייר המלך גם באזור היהודי, שהיה חלק ממלאכת השיפוץ הגדולה. שם קיבל את פניו ראש הקהילה היהודית במרקש והסביבה, ז'קי קדוש, או בשמו המלא הרב יעקב קדוש, ממשיך דרכו של אביו ז"ל.

ספק אם ר' ז'קי שיער את התוצאות המפתיעות שיהיו לביקור. אבל בל נקדים את המאוחר.

הבקשה של המלך
את ר' ז'קי אנחנו תופסים בניו יורק, בדרכו לבית חיינו – 770 ולאהל הק', כפי שהוא עושה בכל פעם שהוא מבקר בניו יורק. הסיפור שהוא יחשוף לפנינו עוד מעט מעיד על אהדתו הגדולה של המלך מוחמד השישי, כמו קודמיו, ליהודי המדינה. "לפני שלושים שנה לערך", שח לנו ר' ז'קי בשיחה שקיימנו השבוע, "היה גורם במשרדי עיריית מרקש שלא אהד את היהודים. יום אחד הוא החליף בפתאומיות את השמות היהודיים של הרחובות שבאזור שלנו, ולא רק זאת, אלא גם את השם 'המלאח', המזוהה יותר מכול עם האזור היהודי".

ר' ז'קי פנה לגורמים בעירייה, אבל בלא הועיל. זו ההחלטה, נאמר לו. לפני שנתיים, כשהתבשר על השיפוץ המיוחל בשכונות הוותיקות בעיר, ובתוכן, כאמור, באזור היהודי, עלתה בו שוב התקווה שהשמות היהודיים ישובו וכבודם האבוד יושב גם הוא. "פניתי לכמה מיוצאי מרוקו בישראל ובארה"ב וסיפרתי להם על השיפוץ המתוכנן באזור היהודי על פי החלטת המלך", משתף ר' ז'קי.

לקראת סיומה של מלאכת השיפוץ הנרחבת החלו בעיריית מרקש להיערך לקבלת פני המלך. "המושל צלצל אליי ושאל: כבוד הנשיא, האם תוכל להשתתף בשמחה הגדולה עם יהודי הקהילה? השבתי כמובן בחיוב ונערכנו גם אנחנו לקבל את פני המלך".

ביום הביקור לבשה מרקש הוד והדר. הרחובות צוחצחו מבעוד מועד, הכבישים נסגרו, בעלי המלאכה המתינו בפתח חנויותיהם, ואנשים, נשים וטף יצאו לקבל את פני המלך.

ר' ז'קי המתין סמוך לבית הכנסת וקיבל את פני המלך מוחמד השישי. "המלך שאל שאלות והתעניין במצב בתי המגורים, בתי הכנסת ובית העלמין. הוא שאל איך אנחנו חיים והשבתי לו: 'ברוך השם, הכול בסדר גמור, אבל יש משהו שכואב לנו מאוד ופוגע בנו, ולמעשה פוגע בהיסטוריה של מרוקו כולה'. כאן שיתפתי אותו במחיקת השמות היהודיים של הרחובות לפני שלושים שנה. אמרתי למלך שלא ראינו דבר כזה בשום מקום".

המלך הודה לנשיא הקהילה היהודית על המידע שנתן לו. "תכף ומיד אתן את ההוראה המתאימה, כדי שהכול יסתדר", הדהים המלך.

"תודה רבה, הוד מלכותו", השיב ר' ז'קי, "אנחנו אוהבים אותך".

המלך חייך. "אני יודע, אבל אל תשכחו אותי בברכות שלכם".

"אנחנו מברכים אותך באריכות ימים", איחל ר' ז'קי והשניים נפרדו בידידות.


הבשורה הגדולה
לא חלפו אלא שעות מספר ור' ז'קי הוזמן לבניין הממשל. שם ישב עם ראש העיר והציג את השמות העתיקים של הרחובות היהודיים, שנמחקו תוך פגיעה ביהודי המדינה.

"עוד באותו לילה, בהוראת המלך, הודפסו השלטים", הוא מספר, "ויותר מעשרה שמות של רחובות יהודיים הושבו מחדש למקומם ההיסטורי. זה היה קידוש השם גדול (במאמר מוסגר נציין שהרבי התבטא על מלך מרוקו, אביו של המלך הנוכחי, במילים הללו: "הוא פעל הרבה טוב ליהדות, ושימשיך לעשות כך, ה' יתברך יברכו לעשות כך מתוך בריאות טובה והצלחה רבה". מ"כ).
ר' ז'קי לא הבין מאיפה כל הטוב הזה נופל עליו, כשכלי התקשורת במדינה דיווחו ש"המלך מוחמד השישי הורה שמחוז Hay סלאם של מרקש ישוב לקבל את שמו 'המלאח'".

"החלטה זו", דווח בתקשורת המקומית, "באה בעקבות בקשה של נשיא הקהילה היהודית בעיר, ז'קי קדוש. הוראות המלוכה נשלחו לכל הרשויות והגופים הרלוונטיים, כדי להשלים את תהליך ההחזרה של שימוש בשמות של כל הרחובות והכיכרות של המחוז, לצורך שימור של הזיכרון ההיסטורי במקומות הללו, ושל המורשת התרבותית של הממלכה וכל מרכיבי החברה המרוקאית.

"המלאח עובר שיקום גדול של התשתית הכלכלית שלו, כפי שציין המלך את ההתקדמות בביקור שבמהלכו נפגש עם נציגי הקהילה היהודית של העיר".

ההבטחה חקוקה על המצבה
לר' ז'קי, יליד מרוקו, קשר רב שנים עם חסידות חב"ד. בצעירותו נחשף לשלוחי הרבי שפעלו במדינה, כל אחד בתחומו, כפי שמתואר בהרחבה בספר על יהדות מרוקו שיצא לאור בתקופה האחרונה.

בשנת תשל"ה נפגש לראשונה עם הרבי, ומאז ביקר שם פעמים נוספות רבות, בעיקר בחודשי החגים. חוויות רבות זכורות לו מביקורים בלתי נשכחים אלה. הוא מתאר ברגש רב את קבלת הלעקח מידיו הקדושות של הרבי, את מעמד כוס של ברכה, את ההתוועדויות רוויות ההוד שלא ישכח לעולם, את הריקודים הסוחפים בשמחת תורה, ואת אווירת הרוממות וההתעלות ביום הכיפורים.
"הרבי היה נותן לי בקבוק של משקה לחלק בחזרה הביתה", הוא מספר, "הייתי עושה פרביינגען ומחלק שם 'לחיים' למשתתפים. היה לי מזל"...

אחד הביקורים המיוחדים ביותר בעבורו, היה כשעבר אצל הרבי עם אביו ז"ל. "מו"ר אבי הזכיר אותי לפני הרבי ואמר שאני עוזר לו בענייני הקהילה. הרבי בירך ואמר שנמשיך לחזק את הקהילה בכל התחומים. אבא הבטיח שיקים בית חב"ד במרקש והרבי היה נראה כל כך שמח".
שמענו שההבטחה הזו מופיעה על מצבתו של האב – אמרנו לר' ז'קי. "בהחלט", הוא מאשר, "אשלח לכם עוד מעט תמונה של המצבה ותראו בעצמכם". אמר וקיים. וכך, במילים אלו, נכתב: "לעדות נצח הוקם האוהל לזכר הנכבד... הנרי חנניה הקדוש הנדיב תומך עושה מצוות ואדיב ונדר ואמור בביקורו אצל האדמו"ר לבנות בית ועד לצעירי חב"ד..."


"הרבי הציל את ההיסטוריה היהודית"
חב"ד במרוקו היא לא רק היסטוריה עשירה, אלא גם הווה. ר' ז'קי מספר על הקשר שלו עם הרב איידלמן, "שליח הרבי, המטפל במקוואות הטהרה, בכשרות, בשיעורים ובכלל" ומציין את השליח החדש הרב לוי באנון "שמטפל בפעילות אצלנו בקזבלנקה". יצוין כי אלה פועלים לצדה של הרבנית
רסקין שתחי', רעייתו של השליח הרב רסקין ז"ל.

"מה אני יכול להגיד על השלוחים, על העבודה שהם עושים בכל מקום ומקום בעולם?" הוא שואל בהתפעלות כשאנו מבקשים ממנו לדבר על עבודתם, "עד היום אנו רואים את פֵּרות עבודתם הקדושה שנעשתה ונעשית אצלנו במרוקו. אנחנו קשורים עמוקות לרבי, שהציל את ההיסטוריה היהודית של מרוקו, כשתכף ומיד לאחר קבלת נשיאותו שלח אלינו שלוחים. הרבי, בראייתו הנבואית, ראה שאנחנו צריכים עזרה. הוא דאג לעתיד יהודי מרוקו, שלא ידעו מה יהיה בתקופת העלייה, מה יהיה אם הרבנים והדיינים יעזבו. השלוחים, ייאמר לשבחם, לא נכנסו לעניינים הפנימיים, אלא פעלו וסייעו בכל מקום שהיה צורך בכך, ורבני מרוקו נשארו על מקומם. השלוחים פעלו ופועלים עם הקהילה, עם הצעירים, בבתי ספר ובכל מקום".

שמעת על הספר החדש על חב"ד במרוקו? – שאלתיו לסיום. "לא", השיב והופתע לשמוע, "אולי כשאגיע ל-770 אקבלו".
חבד מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד