ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

44 אלף דולר למוניות וצלמים; הפגנות לשם שמים או לשם הכסף?

מזה תקופה אנו מפרסמים ב"בחדרי חרדים" כי המניעים ליציאה להפגנות על כל עריק שנעצר, אינם תמימים • האם הצער והנזק שנגרמים לתושבים ולהמון החרדי מידי כמה ימים, מקורם במניעים פסולים? • בעקבות הכסף • הנתונים המלאים נחשפים

הפגנות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סביב המאבקים נגד הגיוס, שהחלו עוד בימי לפיד, התקבצו כמה עסקנים, שמצאו כר נרחב לעשיית 'פרנסה' גם לעצמם. הנה נושא בוער שמעיק ומציק לכל יהודי חרדי - חשש מכך שיחייבו את לומדי התורה וכל צעיר חרדי להתגייס לצה"ל.

הזמנים עברו, בחסדי שמיים הגזירה נדחתה. רובם המוחלט של לומדי התורה יושבים על תלמודם בהשקט ובטח, אך המערכת לגיוס כספים צריכה להמשיך לפעול.

בחוברות שהופצו בימים האחרונים בריכוזים החרדיים בארה"ב, ומנוסחות ביידיש, מפורטות ההוצאות של ההפגנות הנערכות נגד הגיוס, כמו גם הניסיונות "להציל" בחורים מגיוס. כך למשל נכתב בחוברת כי ישנם עשרים עסקנים המוצבים באופן קבוע בלשכות גיוס בחמש ערים - תל השומר, ירושלים, טבריה, חיפה ובאר שבע.

בחוברת נכתב כי העסקנים בפתחי לשכות הגיוס דואגים ליידע את הבחורים כי מדובר ב"ציידים" ועד כה הצילו כאלף בחורי ישיבות. בחוברת מפרטים את ההוצאות המרובות של העסקנים - מוניות, צלמים, אוכל וכדומה, חוברות, כרזות, מודעות רחוב, שלטים על המרפסות, קנסות ועוד.

החוברת מפרטת את העלויות. בחודשים אב - כסלו עמדו ההוצאות על מוניות, צלמים, אוכל ועוד על סך 44,092 דולר. הוצאות נוספות; חוברות 3,947$, כרזות 4,472$ שלטים ומודעות 973$, הפגנות וקנסות 6,013$ ועורכי דין 3,947$.

כאמור, נראה שההפגנות הפכו למכשיר עבור גיוס כספים ויש כאלו שמרוויחים מכך לא מעט. היחידים שנמצאים בבעיה ובסכנת גיוס, הם אלו שאכן לא לומדים וממילא לא רשומים בישיבות. או ההולכים בדרך הגר"ש אויערבך, שהורה לא להתייצב בכלל בלשכות הגיוס, כיוון שזו "שעת שמד".

מפעם לפעם יוצאת המשטרה הצבאית למבצעים ללכידת עריקים, ולעיתים נלכדו עריקים אחר שנקלעו למפגש עם המשטרה. האם הציבור החרדי כולו צריך לצאת למאבק עבור יחידים שנעצרו? בין אם בשל פשיעה, בין אם בשל עצלנות בטיפול בזמן במסמכים הנדרשים, ובין אם בגלל הוראת רבם - סוגיה שמעסיקה את הצדדים.

המפגינים כיום משתייכים לשתי קבוצות. אנשי העדה החרדית, או אנשי 'עץ' כלומר אנשי 'הפלג הירושלמי' ההולכים בדרך הגר"ש אויערבך.

ההפגנות שבעבר היו בעוצמה רבה יותר, מביאות בדרך כלל למעצר מפגינים, ובעקבות כך שוב הפגנות, לשחרור העצורים. וכך חוזר חלילה.

באופן כללי התחושה היא שבשנתיים האחרונות תדירות ההפגנות רבתה והלכה, כמעט בכל שבוע הגיעו דיווחים על כך. לעיתים על מטרות שגם בעיני הציבור החרדי כללי נראות מובנות והגיוניות, ולעיתים הסיבות נראות כמופרכות ממש.

לאורך כל התקופה מתנגדי 'הפלג' טוענים כי מדובר במטרה אחת, והיא - גיוס כספים.

כבר בעבר פירסמנו ב'בחדרי' על התרמות המתקיימות בקרב הקהילות הקנאיות בארה"ב. הפעם, אנו מפרסמים את פירוט העלויות של כל צעד ומיד ב"מאבק" כפי שהוא מוצג לתורמים הפוטנציאליים.

דבר אחד ברור, יש מי שמרוויח כסף והרבה על כך שנעצרים עריקים. יש מי שמרוויח כסף מכך שאזרחים חרדים סובלים בעת יציאה להפגנות, מבעיות תחבורה, נגישות, עשן בבתים, וונדליזם לרכוש ציבורי. מוצדק או לא? הציבור ישפוט.

כעת, עם פרסום ההוצאות המטורפות, שכלל לא ברור האם הן מדויקות, מתגלה שיטת גיוס הכספים עבור "המערכה הקדושה" אותה מנהלים הקיצונים.



הפלג הירושלמי מאבק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד