י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הכירו את החרדי שמדינות העולם נאבקות על ליבו • ראיון בלעדי

איש עסקים חרדי מצא את עצמו בלב מאבק דיפלומטי חובק עולם • מדובר במיזם עסקי אדיר שיצא לדרך בזכות חתן נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, בעלות של עשרות מיליוני דולרים העתיד לקום בלב מנהטן ולהפוך את עולם התיירות • ראיון בלעדי

הכירו את החרדי שמדינות העולם נאבקות על ליבו • ראיון בלעדי

בימים אלה הולך ונשלם פרויקט ההדמיה הגדול בתבל - ה'גוליבר גייט', מתחם ענק הממוקם ב'טיימס סקוור' בלב מנהטן, שיציג למבקריו תבניות מיניאטוריות ממדינות העולם. במתחם הענק יוכלו המבקרים להתרשם מפרויקט אדריכלי שנבנה בעבודת נמלים מרשימה, ובו בניינים, גשרים, רכבות, מכוניות, עצים ובעלי חיים, והכל - בקטן.

עבודת הבניה של הפרויקט לוקחת זמן רב, זאת על מנת ליצור מודל נאמן למקור, ככל האפשר. בפרויקט נעשה שימוש בתכנות מחשב מתקדמות, בצילומים מקצועיים מכל אתר ושימוש בחומרים ייחודיים על מנת ליצור טקסטורות ומרקמים מדויקים.

הפתיחה אמנם תתקיים רק עוד מספר חודשים, בערב פסח הקרוב, אך כבר עכשיו הבטיחו את מקומם - תחזיקו חזק: קרוב למיליון איש, שרכשו כרטיסים ב30 דולר לראש, ורק מחכים להתרשם מהפרויקט המרהיב. נכון, לא מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בעולם. בעיר המבורג שבגרמניה כבר קיים מתחם דומה - 'Miniatur Wunderland', אולם ה'גוליבר גייט' משאיר את המתחם הגרמני הרבה מאחור עם השקעה חסרת תקדים של 40 מליון דולר, וצפי ל-2 מיליון מבקרים כבר בשנה הראשונה.

איש העסקים החרדי מנחם לנגרצילום: איש העסקים החרדי מנחם לנגר
איש העסקים החרדי מנחם לנגר

הפנים של הפרויקט: הפילנתרופ מנחם לנגר
מי שעומד מאחורי הפרויקט חסר התקדים הזה הוא יהודי חרדי בשם מנחם לנגר, איש עסקים המתגורר בלורנץ, ניו יורק, וידיו רב לו בעולם העסקים. במקצועו הוא נדלניסט המתמחה ביזמות טכנולוגית, מה שהוביל אותו לפרויקט הזה אותו הוא מגדיר כפרויקט חייו עד כה.

הוא נועץ בדרך קבע ברב מיכאל בורנשטיין מירושלים, תלמידו המובהק של הרב משה שפירא זצ"ל שנפטר בחודש האחרון. לנגר מעיד על עצמו שהוא לא זז צעד מבלי להיוועץ עמו. הפילנתרופ החרדי מפזר לא מעט לצדקה למטרות קדושות שונות, ומתנדב עבור בני נוער בסיכון, ותורם אף מכישוריו בתחום הטיס וצניחות חופשיות.

גם הוא התקשה להאמין לבאז שנוצר סביב המתחם החדש בקרב מדינות רבות. בגלל צפי התיירים וההשקעה הרבה, רואות בו מדינות רבות פלטפורמה לקידום התיירות הנכנסת, ענף המגלגל סכומי כסף אדירים בעולם, זאת בהנחה שהמבקרים שיתרשמו מהמוצגים המיניאטוריים של מדינה כל שהיא, ירצו לטוס לאותה מדינה ולראות את הפלא בגודל אמיתי.

הפוטנציאל האדיר של הפרויקט יצר עניין רב בקרב משרדי התיירות במדינות שונות, שחלקן שלחו את נציגיהם לעבודות ההכנה במתחם, לוודא שמדינותיהם יוצגו בצורה המרשימה ביותר, ובהשלכה מכך - גרף התיירות לכיוון ארצם יעלה. בין כלל המדינות שבחשו מאחורי הקלעים נמצא אף משרד החוץ הישראלי, שכמו המשרדים המקבילים בארצות השונות, גם הוא רואה במתחם פלטפורמה של ממש להגדלת מספר התיירים שירצו לבוא לישראל, לאחר שיתרשמו מהמודל המוקטן של ישראל ב'גוליבר גייט'.

כמו בפוליטיקה העולמית האמיתית, כך גם בפרויקט הזה זכה לנגר לחוות את תככי הדיפלומטיה על אמת. מריבות של ממש התרחשו ועדיין קורות בין נציגים מרחבי העולם אודות הדרך בה תוצג מדינתם, או על טענות לבעלות על אתרים מסוימים בעולם. לנגר מצא את עצמו נתון במאבקים בינלאומיים, והבין שעליו למצוא את הפשרות כדי לרצות את כולם, או לפחות כמה שיותר.

"אנחנו כבר חמש שנים עובדים על הפרויקט הזה", אומר מנחם לנגר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' מביתו שבלורנץ. "בשנה הראשונה התמקדנו בעיקר בפגישות עסקיות ובתכנון, ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו עמלים על ה'גוליבר גייט'. אני חי אותו בכל רגע". למרות שלנגר הוא הפנים של הפרויקט הזה, הוא אינו לבד בעסק. יחד עמו יש שני שותפים, אחד מהם עם ניסיון עשיר במודלים מיניאטוריים. "איש העסקים ערן גזית, חבר שלי, הגיע עם כל הניסיון שלו מהמתחם של 'מיני ישראל', ויחד עם שותף נוסף שאינו חפץ בפרסום - יצאנו לדרך".

רוסיה במתחם הגוליברצילום: רוסיה במתחם הגוליבר
רוסיה במתחם הגוליבר

הקשר העולמי: לנגר, לבייב וג'ארד קושנר.
שלושת החברים עשו לא מעט שיעורי בית, וביקרו אף ב- 'Miniatur Wunderland', המתחם בהמבורג שקיים כבר כ-15 שנה, ומציג רעיון דומה. "אמרנו לעצמינו - אם זה מצליח בגרמניה והמבקרים כל כך נהנים, אנחנו חייבים להביא את זה לטיימס סקוור. החבר'ה מהמבורג חברים שלנו, ועזרו לנו לא מעט", אומר לנגר.

המיקום האסטרטגי של המתחם, 'הטיים סקוור' הוא מרכז העצבים של ניו יורק ואחד המקומות המתויירים בעולם. שטחי המסחר הפנויים להשכרה בכיכר הפופולארי כמעט ואינם, ואלה הקיימים - מתומחרים בסכומים אדירים, ומוצעים רק לחברות ענק. "לא רצו לתת לנו את המקום בתחילת הדרך", נזכר לנגר. "זו הייתה סייעתא דשמיא של ממש. אנחנו חברה קטנה, וכמונו יש עוד רבות". השטח היוקרתי נמצא במבנה שהיה שייך בעבר לחברת 'אפריקה ישראל' של המיליארדר החרדי לב לבייב, ואחרי גלגולים הגיע לידיו של ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של נשיא ארה"ב הטרי דונלד טראמפ. "זה היה תזמון מושלם בהשגחה פרטית. תוך 48 שעות הצלחנו לשכנע אותם להשכיר לנו את המקום, והעסקה נחתמה".

ועוד איזו עסקה. בניגוד למתחם הגרמני שחולש על ארבע קומות, ה'גוליבר גייט' משתרע של שטח ענק, במפלס אחד, בשטח השווה למגרש פוטבול. את המקום הצליחו לנגר ושותפיו לשכור בחוזה ארוך טווח למשך שנים ארוכות, הישג אדיר לכשעצמו בסצנה העסקית נדלנית של ה'טיימס סקוור'.

חדר העבודה בגוליבר גייטצילום: חדר העבודה בגוליבר גייט
חדר העבודה בגוליבר גייט

אפריקה סרבה? אנחנו נבנה אותה!
כשמדברים עם לנגר על הבייבי שלו, הוא מתרגש מכל פרט. ניכר לשמוע שהאיש משקיע שם את חלבו ודמו, וחשוב לו להקפיד על כל סנטימטר. "אני בונה עולם קטן. עובדים על זה 24 שעות ביממה כדי להספיק ולסיים הכל עד הפתיחה שתקרה בערב פסח. חשוב שזה יהיה מאד מדויק ונאמן למקור. אנחנו מאמינים שכל מדינה מכירה את הדברים החשובים שלה הכי טוב מכולנו, ולכן הלכנו על קונספט חדש - המדינות עיצבו בעצמן את המודלים שלהם. כדי להעשיר את החוויה, כל המתחם בנו בצורת עולם קטן, כשבכניסה ניתן לרכוש בחנות המזכרות 'דרכון' של מדינת 'גוליבר גייט', ובכל ביקור במתחם של מדינה, המבקר מחתים את הדרכון".

הם לא חסכו באמצעים ובהקפדה על פרטים. "הבתים מוארים והדמויות זזות, המטוסים ממריאים ונוחתים, רכבות נוסעות בינות לערים המושלגים, ואפילו תעלת פנמה דרכה מגיעות ספינות המסחר נבנתה בהעתק מדהים, כולל התנודות של גאות ושפל המים", מתמוגג לנגר. "בגוליבר אין דבר סטטי, הכל נע ודינמי. בגלל שאי אפשר להציג את הכל, לקחנו את האלמנטים הכי חשובים מכל מדינה, ואותם בחרנו להציג".

גם מדינות מוסלמיות מסוימות יציגו בפרויקט, כמו מצרים שמתפארת בפירמידות העצומות שלה, וכמו כן אף ערב הסעודית ומדינות נוספות. איראן, אם שאלתם את עצמכם, לא מציגה. לנגר מודה שלא כל מדינות העולם רצו להשתתף. "אפריקה סירבה לקחת חלק, אבל מכיוון שחשוב לנו שהיבשת הזו תהיה בפרויקט, השארנו מתחם ריק, אותו נעצב בעצמנו. אי אפשר להשאיר את אפריקה בחוץ, תחשבו על הג'ונגלים הפראיים שלה - זה אדיר".

הקפדה על הפרטים: רכבת דוהרת במדינת גוליברצילום: הקפדה על הפרטים: רכבת דוהרת במדינת גוליבר
הקפדה על הפרטים: רכבת דוהרת במדינת גוליבר

ה'גוליבר גייט' כמיקרוקוסמוס של המציאות
כמיקרוקוסמוס של המציאות, המאבקים הדיפלומטיים העולמיים באו לידי ביטוי גם ב'גוליבר גייט'. כ-45 מדינות יוצגו בפרויקט, מתוכן כ12 מדינות מאירופה. אילוצי המקום ופוטנציאל האדיר של כ-2 מיליון מבקרים בשנה, יצרו לא מעט מתיחות בין משרדי חוץ ותיירות מכל רחבי העולם, שנאבקו על ליבו של לנגר ושותפיו, כדי שמדינתם תוצג בפרויקט וכראוי. היו לא מעט מדינות שיצרו קשר מיוזמתם על מנת להציג, או על מנת לדאוג שהמדינה שלהם תוצג כרצונם.

מכיוון שהפרויקט כמעט והושלם, המקומות האחרונים שנותרו, באסיה ובמזרח התיכון, נתונים עדיין לדיונים, ולא מעט מדינות מנסות להיות אלה שיציגו שם. גם על פרטים בתוך הפרויקט עצמו, נרשמו לא מעט מערכות מו"מ מתישות, כמו על מתן חסות לאצטדיוני ספורט, או על המטוסים שממריאים ונוחתים שעל גחונם מופיעה שמה של חברת תעופה מפורסמת ששילמה סכום עתק עבור התענוג.

מטעמים ברורים לנגר נמנע מלציין שמות של מדינות ואופי הבקשות. "היהודים צריכים לחיות בשלום עם כולם", הוא עונה בדיפלומטיות. "אנחנו עוסקים באמנות, אין מקום להיכנס לקונפליקטים. אני לא נכנס לפוליטיקה, אלא נותן מקום במסגרת האפשרויות. אפילו כפר אינדיאני הוצב במרכז מנהטן במתחם, כמזכרת אותנטית להתיישבות האינדיאנית לפני כ-500 שנה".
מנחם לנגר גוליבר גייט דיפלומטיה תיירות מנהטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד