ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"בסערת אש": כשהרב שך שלח לגפני בקבוק יין

"בסערת אש" - זהו שמו של הספר החדש שמעורר הדים נרחבים בציבור הליטאי • בספר, סיפורים נדירים ומפתיעים על מרן הגראמ"מ שך זצ"ל אותם כתב נאמן ביתו הרב רפאל וולף • 'בחדרי חרדים' ליקט מהספר הטרי עובדות מרתקות: מה אמר הרב שך על 'העדה' ומה על בעלזא, מתי שלח בקבוק יין לגפני, ומה היו שיקוליו כשפרש מאגודת ישראל • מרתק

הרב רפאל וולף. צילום: יעקב לדרמן
הרב רפאל וולף. צילום: יעקב לדרמן

"בסערת אש" - זהו שמו של ספר חדש שיופיע השבוע בדוכנים ובחנויות הספרים וכבר לפני הופעתו מעורר עניין רב בקרב הציבור הליטאי בשל העובדות והסיפורים המרתקים הנחשפים בו לראשונה.

את הספר כתב הרב רפאל וולף, מי ששימש במשך שנים רבות כיד ימינו ונאמן ביתו של ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל ובמשך שנים ארוכות כתב ביומניו עובדות וסיפורים מרתקים להם היה עד.

ל'בחדרי חרדים' הגיעו צרור עובדות מהספר החדש שרק מספר עותקים ממנו יצאו ממכבש הדפוס ואף הגיע לביתו של הגר"ח קנייבסקי שנזכר בערגה בעת תקופת לימודו אצל הגראמ"מ שך זצ"ל בישיבת לומז'ה:

אחד הסיפורים המעניינים אותם מספר הרב וולף בספרו אירעו בתקופת הבחירות בשנת תשמ"ט עת הוקמה מפלגת 'דגל התורה'. נערכו אז בחירות חוזרות בקלפי מסוימת ברמת גן והיה חשש לגורלו של המנדט השני של 'דגל התורה' שהיה שייך למשה גפני. בסופו של דבר, זכתה 'דגל התורה' גם במנדט השני וגפנינ נכנס לכנסת. שררה אז שמחה גדולה והתקבצו יחד כל החברים לכבודו. "הרב שך שלח אותי אליו לחגיגה עם בקבוק 'לחיים' ואמר: 'ב"ה! ב"ה! דער איבישטער פארלאסט ניט ת"ח! הקב"ה אינו מזניח תלמידי חכמים! תמסור לו 'ברכה' שיצליח בכל הדברים לקדש שם שמים! עהר איז א אמת'ע עהרליכער איד!' כך אמר מרן הרב שך" מספר הרב וולף בספרו.

הרב וולף מעיד שהרב שך אמר על בית דין מירושלים (העדה החרדית מ.ו.): "הבית דין ההוא לא ישרים ואינם מבינים בהנהגת הכלל, למה לחשוב שב'כשרות' הם כן מבינים". בהזדמנות אחרת כשהב"ד הנ״ל יצא נגד הכשר חדש של קהילה אחרת בירושלים, (חסידות בעלזא) הגיב מרן זצ"ל: הם (הראשונים) עדה קדושה? הם (השניים) עדה קדושה!".

הרב וולף מספר בספר כי הרב שך היה שונא בצע ומאס אפי' בממון שהגיע לו ביושר. השתדל לא לקבל לעצמו שום טובת הנאה משום אדם. אע"פ שאנשים הביאו לו ולבני משפחתו דורונות, השיב פניהם ריקם, ולא אבה לקבל מאומה. אפילו ל'ישיבת רשב"י' שבראשות חתנו הגרמ"צ ברגמן לא ביקש מנדיבים שיעזרו, כי הרגיש כי זה נחשב שכאילו מבקש לעצמו, ואמר שלא רצה להיות מחוייב לאף אחד.

הרב וולף עם מרן הרב שךצילום: הרב וולף עם מרן הרב שך
הרב וולף עם מרן הרב שך

עד שנת תשל"ז היה גזירות 'ניתוחי מתים' ו'גיוס בנות'. ואגו"י הצטרפה לקואליציה בשנת תשל"ז ע"פ הוראת מועצת גדוה"ת ומרן הרב שך זצ"ל כשבהסכם הקואליציוני תוקן חוק 'ניתוחי מתים' וחוק 'גיוס בנות'. הדבר עורר התנגדות מחברי אותו חוג ושותפיהם הקנאים בירושלים, וניסו בכל דרך להפריע עם טענות שונות ומשונות, וע"י נתונים שקריים. אמר: הם מוכנים שינתחו מתים, ושיגייסו בנות ישראל - דבר שהוא בגדר 'יהרג ואל יעבור' - העיקר לא לתמוך באגודת ישראל. ואחרי שתוקן העניין ומתי ישראל הגיעו לקבורה בשלמותם, והפסיקו לגייס בנות ישראל נגד רצונם, אמר: "לקנאים בירושלים, אין את הזכות לקחת חלק במצוה הגדולה הזו".

כשהתחילו להנהיג את קיום הבדיקות הגנטיות ע"י 'דור ישרים' באמצעותן בודקים אם יש חשש למחלות תורשתיות גנטיות אצל הצאצאים. הגיעו אל הרב שך חתן וכלה והוריהם שעשו בדיקה גנטית אחרי האירוסין ונמצא שאינם מתאימים ויש חשש שילדיהם יחלו. אחר הבירור אצל א' ממיסדי 'דור ישרים' שליווה אותם. אמר להם: שני הצדדים צריכים להבין שאי אפשר להתחתן. ופרצו כולם בבכי. וכל אחד הלך לדרכו.

לאחד שהיו לו ספיקות בענין שידוך, אמר: "תתייעץ עם הגר"י קניבסקי הסטייפלער - עהר וויס וואס טוט זיך אין הימעל"! [הוא יודע מה קורה בשמים].

כשהיה בנתניה למנוחה אחר ניתוח וטייל בקרית צאנז, התפעל מאוד מכך שהגה"צ האדמו"ר מצאנז זצ"ל - אדם אחד - בנה והקים כ"כ הרבה מוסדות. וסיפר שהנצי"ב נכנס בשבת לישיבה וראה איך שלומדים, "היה מאיר אור פניו - והיה נראה אחרת מהרגיל". והוסיף, גם אנו כשרואים מה שאדם אחד הקים צריכים 'לשמוח'. באותו זמן שלח את נכדו שילך לראות את תפילת האדמו"ר זצ"ל. ואמר לו: "שתראה איך 'יהודי' מתפלל".

הרב קנייבסקי מקבל את הספר החדש. צילום: שוקי לררצילום: הרב קנייבסקי מקבל את הספר החדש. צילום: שוקי לרר
הרב קנייבסקי מקבל את הספר החדש. צילום: שוקי לרר

כשפרש מ'אגודת ישראל' היו לו הרבה שיקולים לחיוב ולשלילה, ואמר שאינו ישן בלילות, והוסיף: "אני אחראי על הישיבות הקדושות. ואם ילכו לבחירות בנפרד יהיה ויכוחים ומחלוקות בכל העולם בין תלמידים החסידים למתנגדים, ויגרום שלא ילמדו. וכן בחורים חסידים לא יבואו לישיבות של מתנגדים".

עסקנים אמרו לו שהם חייבים לשמוע בקול ה"רבי" שלהם. השיבם: גם לנו יש "רבי" שאנו חייבים לשמוע לו - "הסטייפלער" [הגרי"י קניבסקי זצ"ל], והוא שלח אלי שליח שצריכים ללכת בנפרד - רק ביקש שלא יגידו בשמו, ויתפלל שיצא מזה קידוש השם.

במכתב בענין החזרת שטחים כתב: "ואלו המפלפלים בענין איסור 'לא תחנם', אשאל, למה לא חשבו על שמידי יום ביומו עוברים מאות ואולי אלפים מבני ישראל על איסורי כריתות במה שעולים על הר הבית במקום שאסור לטמאים לעלות. ואם 'מאמינים' הם, הלא כתוב בתורה 'ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה" ע"ש בכ"ד.

סיפרו לו בקרלין שנשארו מהי"ב חלות של האדמו"ר זצ"ל והן עדיין טריות, שאל אותם "מה עם חמץ שעבר עליו הפסח", וענו, שנמכר לגוי, אמר להם בתמיהה: גויישקע חלות נשארו טריות?!
הרב רפאל וולף הרב שך משה גפני בסערת אש גיוס בנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד