י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרשת השחיתות בצפת: הוארך מעצר ראש העיר אילן שוחט

בית משפט השלום בחיפה האריך עד ליום חמישי את מעצרו של ראש עיריית צפת אילן שוחט בחשד לעבירות שחיתות. כך גם הוארך מעצרם של עוזרו גלעד אדלר ויו"ר סיעת ש"ס בעיר רונן גנון

גונן על רקע פשיטת המשטרה בעירייה. צילום: אלימלך גרסטל
גונן על רקע פשיטת המשטרה בעירייה. צילום: אלימלך גרסטל

פרשת השחיתות בצפת: בית משפט השלום בחיפה האריך עד ליום חמישי את מעצרו של ראש עיריית צפת אילן שוחט בחשד לעבירות שחיתות. כך גם הוארך מעצרו של עוזרו גלעד אדלר במספר דומה של ימים.

בנוסף, מעצרו של יו"ר סיעת ש"ס בעיר, מכלוף רונן גנון, הוארך עד ליום חמישי גם כן. גנון נעצר בביתו, שם ערכו החוקרים חיפוש, ומשם הוא נלקח למשרדיו. חוקרי המשטרה ערכו חיפושים במשרדו והחרימו מסמכים. "חוקרי המשטרה יצאו ממשרדי העירייה עם 15 ארגזים מלאים עם מסמכים שהחרימו" אמר עד ראייה ל'בחדרי חרדים'.

פרקליטתו עו"ד וייל ביקשה צו איסור פרסום על שמו "לאור העובדה שמדובר בחשדות ראשוניים, לא מדובר בנבחר ציבור (גנון הינו יו"ר הסיעה, אך לא מאייש תפקיד בעירייה. א.ש.), האינטרס הציבורי בפרסום שמו הוא פחות חזק". השופט לא הסכים לכך ועורכת הדין משכה את הבקשה.

"מדובר באדם שהוא קבלן הבונה פרויקטים בעיר צפת, חשדות המיוחסים לו נוגעים לתקופה ממושכת ולא מבוטלת" אמרו חוקרי המשטרה. "העובדה שמדובר בחקירה שהיום בבוקר עברה לחקירה גלויה, העובדה שלמעשה קיים חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה, על אף שלא יוחסה עבירה של שיבוש לחשוד זה", ביקשו להאריך את מעצרו בעשרה ימים.

"חשוד זה, מידת המעורבות שלו בעבירת מתן השוחד, אינה דומה ולו במקצת למידת מעורבותם של יתר החשודים" אמרו חוקרי המשטרה בבית המשפט. "אם מתייחסים לעבירת השוחד, הוא המחולל הראשי שלה, בתור היותו קבלן שהחקירה מלמדת שהוא פעיל בעיר צפת, אם לא בין הפעילים שלה. הפעילות שלו, כמו גם הפרויקטים שהוא מנסה לקדם, הוביל אותו להיות מחולל השוחד, לכאורה, שמעורבים בו גם החשודים שציינתי לפני כן". עוד הוסיפו כי על פי החשד היקף השוחד נאמר בעשרות אלפי שקלים.

השופט זיו אריאלי אמר כי חומר החקירה מלמד על קיומו של חשד סביר לעבירה של מתן שוחד, "אני שותף להערכה של נציג המבקשת לפיה המתת בשלב זה של החקירה מוערך בעשרות אלפי שקלים". עוד הוסיף כי "עוצמתו של החשד הסביר הינה ברמה שאינה מבוטלת כלל ועיקר".

הבוקר בשעה 6:00 עם מעבר החקירה לגלויה, חוקרי יחידת להב 433 של משטרת ישראל פשטו על משרדי העירייה בצפת, וביקשו להאריך את מעצרו בעשרה ימים תוך שהם מגישים לבית המשפט דו"ח סודי. שוחט חשוד בגניבה בידי עובד; לקיחת שוחד; הדחה בחקירה; שיבוש מהלכי משפט; נתינת שוחד בחירות; הבטחת עבודה לבוחר; מרמה והפרת אמונים וכן עבירות מס הכנסה.

עו"ד רותי ליטבק פרקליטתו של שוחט התייחסה למספר הימים אותה ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו "אני מבקשת מבימ"ש לשים לב שהחשוד משתף פעולה, מהדקה הראשונה שהחוקרים נחתו בביתו. ראש העיר חשוף מטבע הדברים להאשמות וחשדות, לא כל פעולה שלו זוכה לתמיכה ציבורית, אם יש חשד סביר בוודאי שיש לחקור אותו, אבל הוא משתף פעולה, כל החומר נתפש, אני לא מבינה את אמירת חברי, שהאינטרס שלו להישאר במעצר. המעצר נועד לשבור את רוחו, ואין בזה שום אינטרס אחר. הוא ראש עיר וגם בעל משפחה, חסר עבר פלילי. מעצר עבורו, קשה מנשוא".

השופט זיו אריאלי ציין כי "קיים חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו". עם זאת ציין, כי "לעת הזו לא מצאתי קיומו של חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות על פי פקודת מס הכנסה". השופט הוסיף כי "אין מקום להיכנס לעובי הקורה המשפטית ולניתוח מפורט של כל אחת ואחת מהעבירות המיוחסות לחשוד, כמו גם הראיות אשר הצטברו נגדו".

אולם לדבריו ניתן כבר עכשיו לציין כי מדובר בחקירה מסועפת, הכוללת שש פרשיות והנחקרת על ידי להב 433 החוקרת פרק זמן לא מבוטל. במהלך החקירה, בוצעו כבר מאות פעולות חקירה והצטבר חומר חקירה רב, המעלה חשד סביר לפיו ראש העיר שוחט יחד עם אחרים חברו לבעלי עסקים לשם קידום ענייניהם ובתמורה קיבלו טובות הנאה בהיקף של למעלה מעשרות אלפי שקלים.

בנוסף, עלה חשד נגד ראש העיר לשיבוש הליכי חקירה, הדחה בחקירה ועבירת שוחד בחירות. "בעניינו של החשוד שבפניי, נראה כי זה פעל כבר בעבר לשיבוש החקירה, וביצע פעולות ממשיות שמטרתן הסוואה והסתרה של המעשים המיוחסים לו" אמר השופט אריאלי.

בנוגע לגלעד אדלר, עוזרו הבכיר של ראש העיר, על פי החשד הוא מעורב בשלושה פרשות, "יש במסגרת החקירה כולה חקירה שנוגעת ל-6 פרשיות, וקשר עקיף בין פרשיות ובין החשודים, גם אלה שלא נחשדים ספציפית באותה פרשיה" אמר נציג המשטרה.

כפי שדווח הבוקר ב'בחדרי', יחידה ארצית של משטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המסים עיכבו הבוקר לחקירה ארבעה חשודים, בהם בכירים בעיריית צפת, ומעורבים נוספים, בגין חשד לביצוע עבירות שחיתות, שוחד, מרמה ומס בהקשר לפרוייקטים בתחום הנדל"ן ומיזמים נוספים בהם מעורבת עירית צפת.

הודות לפעילות חשיפה וממצאי חקירה סמויה משותפת שניהלו יחידה ארצית של משטרת ישראל ורשות המסים, ובליווי פרקליטות מחוז צפון, עלה חשד לכך שגורמים עסקיים, פעלו לקידום ענייניהם בעיריית צפת שלא כדין, בין היתר באמצעות מתן שוחד וטובות הנאה לגורמים בעירייה ולמקורבים להם, תוך שהמעורבים פועלים בניגוד עניינים ומבצעים שורת עבירות מרמה ומס.

במסגרת הפעילות הבוקר ערכו כוחות משטרה וחוקרי רשות המסים חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם וכן במשרדי עיריית צפת ותפסו מסמכים וחומרים לצרכי חקירה.
אילן שוחט גלעד אדלר פרשת השחיתות בצפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד