י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הנשירה בציבור החרדי: הנתונים הדרמטיים והמדאיגים נחשפים

מנתוני הלמ"ס שהגיעו לידי "בחדרי חרדים" עולה תמונה קשה ומדאיגה על תופעת הנשירה במוסדות החינוך במגזר החרדי. על פי הנתונים, אחוזי הנשירה במגזר גבוהים פי 3 מהממוצע במוסדות החינוך החילוניים והדתיים • כל הנתונים

אילוסטרציה (בועז בן ארי)
אילוסטרציה (בועז בן ארי)

תופעת הנוער הנושר במגזר החרדי ידועה ומוכרת. מדובר בסוד הכי מפורסם בציבור, אך אם עד כה היה ניתן לבטל את הטענות ולטעון כי המצב אינו חמור, מגיעים נתוני הלמ"ס וטופחים על פניהם של מנהלי המוסדות והעסקנים המטפלים בתופעה.

מנתוני הלמ"ס שהגיעו לידי "בחדרי חרדים", ומתפרסמים כאן לראשונה, עולה תמונה קשה ומדאיגה על תופעת הנשירה במוסדות החינוך במגזר החרדי. על פי הנתונים, אחוזי הנשירה במגזר גבוהים פי 3 מהממוצע במוסדות החינוך החילוניים והדתיים.

על פי הנתונים, אחוז הנושרים במגזר החרדי לשנים 2014-15 עומד על 3.1 אחוז, זאת בעוד במגזר הערבי עומד אחוז הנשירה על 1.7 בלבד. מדובר בירידה חדה באחוז הנוער הנושר במגזר הערבי, ירידה המוכיחה מגמה של ממש, זאת בניגוד למגזר החרדי, שם המגמה בשנים האחרונות נמצאת לצערנו בעלייה.

אחוז הנשירה במוסדות החינוך הדתיים עומד על אחוז בודד ובמוסדות החילוניים על 1.1 בלבד. אחוז הנשירה הממוצע בחינוך היהודי עומד על 1.5 בלבד, הרבה מתחת לנתונים במוסדות החרדיים.
הנתונים מתייחסים לתלמידים בכיתות ז'-יב' שנשרו ממערכת החינוך של משרד החינוך במהלך שנת הלימודים ובמעבר לשנת הלימודים הבאה ואינם לומדים במסגרת לימודים חלופית.





בדו"ח שהגיע לידי "בחדרי חרדים" נכתב כי "מנתוני הלמ"ס המובאים כאן ניתן לראות כי אחוזי הנשירה במגזר החרדי הם הגבוהים ביותר. בשלושת השנים האחרונות הם אפילו יותר מנתוני הנשירה במגזר הערבי (על אף שכיחות גבוהה יותר במגזר הערבי של גורמי סיכון) כאשר בשנה האחרונה הם מטפסים לגובה של יותר מפי שניים ממגזר זה, וליותר מפי שלושה מהמגזר הממלכתי והד"ל".

עוד צויין כי "למרות ששיעורם המספרי של תלמידי החינוך החרדי הוא פחות ממחצית ממספר תלמידי החינוך הממלכתי, מספר הנושרים במגזר החרדי הוא גדול יותר". כלומר, לא רק שאחוזי הנשירה גבוהים יותר במגזר החרדי, אלא גם המספרים הגולמיים גבוהים יותר. מדובר בנתון מבהיל ומדאיג במיוחד.

הסיבות לנשירה במגזר החרדי רבות ומגוונות וכמובן שתלוי את מי שואלים. אין ספק שהציבור החרדי עדיין לא הצליח להילחם כמו שצריך בכל נושא הטכנולוגיה והמכשירים החכמים. בנוסף, ייתכן מאוד כי הקו המערכתי הנוקשה במגזר מביא לנשירה גבוהה, כמו גם תופעת הדור השני של החוזרים בתשובה המתקשים להשתלב במגזר החרדי.





עוד עולה מהנתונים כי אחוזי הנשירה אצל הבנים גבוהים מאצל בנות. "מנתוני הלמ"ס המובאים כאן ניתן לראות כי אחוזי הנשירה בקרב בנים במגזר החרדי הם הגבוהים ביותר" נכתב בדו"ח. "הנתונים הללו הם לאחר ניכוי תלמידים בנים שעברו לישיבות גדולות, על סמך קבצי משרד הדתות ובניכוי תלמידי משרד הכלכלה ומחלקות קידום נוער. כלומר, מדובר בתלמידים שאינם מצויים בשום מסגרת חלופית אחרת כלשהיא, מה שנהוג לכנות, מנותקים".





מהנתונים עולה כי אחוזי הנשירה גם בקרב בנות במגזר החרדי הם הגבוהים ביותר. מגמת הנשירה בקרב בנות איננה יציבה, אך היא שומרת על יתרון בשלושת השנים האחרונות אפילו מול המגזר הערבי שדווקא רושם ירידה מגמתית, גם בקרב בנים.

בשנים האחרונות ישנם עסקנים רבים במגזר המנסים להשתלט על התופעה ולסייע לנוער הנושר, אך על רקע הנתונים המדאיגים הללו, נראה כי ראשי מערכת החינוך החרדית, ב"מיינסטרים" החרדי, ידרשו לספק מענה הולם לבעיה הכואבת, בעיה המטילה צל שחור על המערכת כולה.
נוער נושר חינוך חרדי הלמ''ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד