י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האישה הוכתה שוב ושוב, ובית הדין מסרב לגרשה

סיפור מחריד מתנהל בבית הדין הרבני בירושלים - גבר שמכה את אשתו ואף מורשע בעקבות כך, אך בית הדין "מבין לליבו", מאשים את התנהגותה ומסרב לתת לה להתגרש • איך זה קורה?

בית הדין הרבני בירושלים, פלאש90
בית הדין הרבני בירושלים, פלאש90



לא יאומן: אישה שחווה אלימות מצד בעלה נאלצת להמשיך לחיות עמו - זאת לאחר שרבני בית הדין האזורי פסקו שמקרי האלימות מצד הבעל אינם עילה מספיקה לגט. הבעל, כך נימקו, נלחץ מרצון האישה להתגרש ולכן הגיב באלימות. לולא רצונה להתגרש ממנו, לא היתה אלימות מצדו.

על פי הסיפור שפורסם הבוקר על ידי יאיר אטינגר ב'הארץ', הבעל הורשע שלוש פעמים בגין תקיפת אשתו – אך כאמור, גם לאחר הרשעותיו לא השתכנעו הדיינים כי יש להכריח אותו לגרש את אשתו, והוסיפו כי המצב בו הוא שרוי – קשה.

את התביעה לגירושין הגישה האישה באמצע 2016, ובחודש יולי דחה בית הדין את תביעתה. לאחר הדחייה הותקפה האישה פעם נוספת על ידי הבעל והגישה תלונה במשטרה. הבעל הודה במעשה והורשע, ובמשך 75 יום ישב במעצר בגין תקיפת אשתו.

לאחר מקרה האלימות שחזר על עצמו, פנתה האישה לבית הדין הרבני הגדול וביקשה לערער על פסק בית הדין האזורי. הדיינים, בראשות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, קבעו שהתיק יחזור לבית הדין האזורי שיבדוק האם לנוכח הנסיבות צריך לשנות את הפסק הקודם.

אלא שגם עכשיו, בתחילת חודש פברואר, דחו הדיינים שנית את תביעת האישה. הרב יוסף גולדברג, הרב דוד בירדוגו והרב מרדכי רלב"ג, נימקו את סירובם - "ללא ספק, כל פגיעה של בעל באשתו אינה מוצדקת בכל מצב שהוא, ויש להתייחס אליה בחומרה ולגנות אלימות מכל סוג שהוא, ובייחוד אלימות חמורה זו המתוארת בכתב האישום. אך מאידך, גם אין ספק בכך שהתפרצותו של הבעל הייתה בעקבות המצב הקשה שבו הוא שרוי עקב תביעת הגירושין שהגישה אשתו כנגדו".

"אין ספק בכך שאילו היתה האשה נעתרת לבקשת הבעל לנסות ולחזור לחיים תקינים, לא היה מתרחש האירוע הנ"ל. אלמלא הוגשה תביעת הגירושין יש להניח שהאירוע לא היה מתקיים", הוסיפו הדיינים. למרות שהבעל הורשע בשני מקרי אלימות נוספים נגד אשתו, קבעו הדיינים כי "מדובר באירוע חריג שהבעל הודה בטעות שעשה וסביר להניח שלא יחזור בעתיד על מעשיו".

בעקבות הדחייה הנוספת שלחה עורכת הדין של האישה מכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה ובו היא מביעה את חששה מכך שמקרה כזה נותן אישור לנהוג באלימות כלפי נשים. "פסק דין מסוג זה, מעבר להיותו מנוגד לתקנות הציבור, חורג מכללי הצדק הטבעיים וניתן תוך חריגה מסמכות - מהווה נדבך נוסף בהידרדרות האמון הציבורי במערכת השיפוט הרבני ומהווה פגיעה קשה במעמדם כערכאה שיפוטית".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, מדובר במקרה חד-פעמי באופן חד-משמעי ולא בדפוס התנהגות מתמשך. האיש התנצל והביע חרטה עמוקה על מעשיו - ומשכך בית הדין האזורי לא ראה במקרה בודד עילת חיוב לגט. האישה זכאית להגיש ערעור לבית הדין הגדול".
בית דין גט ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד