ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פרשת השחיתות בעיריית נתניה: 4 בכירים בחברות ציבוריות נחקרו באזהרה בחשד למתן שוחד

בין הנחקרים: יו"ר אשטרום, מנכ"ל פז, המנכ"ל והבעלים של חברת בוני התיכון והמנכ"ל לשעבר של דלק ישראל מקבוצת דלק • בספטמבר נעצרה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג, בחשד לקבלת שוחד

צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90
צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90

המשטרה הודיעה בצהריים כי ארבעה בכירים בחברות ציבוריות נחקרו באזהרה בחשד למתן שוחד במסגרת פרשת השחיתות בעיריית נתניה. הארבעה הם: אברהם נוסבאום, יו"ר דירקטוריון קבוצת אשטרום ומבעלי השליטה בה; מנכ"ל פז, יונה פוגל; עמרם פרץ, מנכ"ל ובעלים של חברת בוני תיכון הנדסה; ושמואל אנצ'ל, לשעבר מנכ"ל דלק ישראל מקבוצת דלק.

החשדות נגד הארבעה חמורים — מתן שוחד במסגרת פרשת השחיתות לכאורה שנחשפה בעיריית נתניה. בנוסף, נחקרו ארבעה נושאי משרה בחברות פרטיות, ששמם לא התפרסם.

לאחר החקירה שנערכה ביחידת להב 433, היחידה הארצית לחקירות הונאה בלוד, שוחררו כולם לאחר שחתמו על מסמך ערבות עצמית, והוצא נגדם צו איסור יציאה מהארץ לשלושה חודשים. כמו כן, הם הורחקו מעיריית נתניה למשך 15 יום, ונאסר עליהם ליצור קשר עם כל המעורבים האחרים בפרשה.

פרשת השחיתות בנתניה התפוצצה בספטמבר 2016 עם מעצרה של ראשת העיר, מרים פיירברג, בחשד שקיבלה שוחד. מלבד פיירברג נעצרו באותו היום בכיר בעירייה, מקורב לו ושני קבלנים — בחשד לעבירות מתן שוחד, מרמה והלבנת הון.

לפי החשדות, בכירי העירייה ומקורבים להם פעלו כדי לקדם את ענייניהם של קבלנים ויזמים בעיר, בתמורה לשוחד וטובות הנאה. בין החשודים בפרשה הראשית ניתן למצוא גם את אברהם תשובה (אחיו של איש העסקים יצחק תשובה) ועו"ד צפריר פיירברג — בנה של ראשת עיריית נתניה.

אשטרום: נוסבאום שורבב בטעות לפרשה
החקירה הנוכחית, שבה נדרשו לתת תשובות בכירי חברות הנדל"ן במשק, נפתחה עקב ממצאים שהתגלו בפרשת השחיתות בנתניה. החברה הציבורית הראשונה שדיווחה על האירוע לציבור היתה קבוצת אשטרום, שבשליטת המשפחות גירון, נוסבאום, משורר, רובין וליפשיץ. בשבוע שעבר ספגה הקבוצה זעזוע כאשר נודע על מותו של מנכ"ל אשטרום נכסים, מוטי סלע.

בשעה 8:51 בבוקר, עוד לפני שנפתח המסחר במניות, הוציאה אשטרום נכסים — הנסחרת בתל אביב לפי שווי של כמיליארד שקל — דיווח למשקיעים שבו נמסר: "ב–14 בפברואר נחקר אברהם נוסבאום, יו"ר דירקטוריון החברה ומבעלי השליטה בה, בחשד לביצוע לכאורה של עבירות שוחד בתפקידו כנושא משרה בחברה בקשר עם פרויקט של החברה וחברות קשורות של החברה. להערכת החברה, בהתנהלותו של נוסבאום או של החברה לא נפל כל רבב ודופי, ולאחר בירור העובדות יתברר כי שמו שורבב לפרשה בשוגג". חמש דקות לאחר מכן החברה האם, קבוצת אשטרום, הנסחרת לפי שווי של 903 מיליון שקל, הוציאה דיווח זהה.

אשטרום נכסים פועלת בשוקי הנדל"ן בישראל וגרמניה, ובבעלותה קניונים, מרכזי מסחר, מבני משרדים, מלונות ומבני תעשייה. אשטרום שותפה (21%) בחברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, ובחברת הניהול שלה (21%). כמו כן, לקבוצה כמה פרויקטי נדל"ן בנתניה, ובהם פרויקט של החברה הבת, המחזיקה 100% בבית גביש — בניין בן ארבע קומות בשטח של 14 אלף מ"ר. לפי הדו"חות השנתיים של 2015, שווי הנכס, שהניב לה הכנסות של 13.7 מיליון שקל, היה 166 מיליון שקל.

את יום המסחר פתחה מניית קבוצת אשטרום בירידה חדה של 3%. מניית אשטרום נכסים הגיבה בתנודה קלה לחקירה בתחילת יום המסחר, אך בשעות הצהריים המוקדמות כבר הציגה נפילה של 4.2%. המניות סגרו את היום בירידה של 3.9%.

בשעות הצהריים התחילו להתפרסם בעיתונות ידיעות שלפיהן בכירים בחברות ציבוריות נוספות נחקרו באזהרה במשטרה, ושמו של מנכ"ל פז דלף לעיתונאים. בעקבות הידיעות, מניית פז, שפתחה את יום המסחר בירידה של 0.25%, עברה לירידות חדות של יותר מ–1%, ואולם במשך שעתיים החברה בחרה לא לפרסם כל הבהרה בנוגע לאירוע.

רשות ניירות ערך הוכנסה לתמונה
לקראת השעה 14:00 הוציאה משטרת ישראל הודעה רשמית עם שמות האנשים שנחקרו בחשד למתן שוחד בפרשה, ודיווחה על תנאי השחרור הזהים שנקבעו מול המשטרה. עוד ציינה המשטרה בהודעה כי החליטה לערב בחקירה את רשות לניירות ערך.

רק בשעה 14:05 הוציאה פז דיווח שבו נכתב כי "ב–13 בפברואר מנכ"ל החברה נחקר בחשד לכאורה למתן שוחד כנושא משרה בחברה בקשר עם עיריית נתניה. להערכת החברה, נושא המשרה הבכירה והחברה פעלו כדין".

באותן דקות הזדרז פוגל להוציא מייל אישי לעובדי פז, שבו כתב: "ערוצי התקשורת השונים מדווחים כעת על שרבוב שמי ושם החברה בפרשה החוקרת התנהלות בכירים בעיריית נתניה. אני מבקש לפנות אליכם באופן אישי, ובמסגרת המגבלות החלות עלי חשוב לי לומר לכם באופן חד־משמעי שהחברה ואני פעלנו ללא רבב ועל פי כל דין. צר לי שמצאו לנכון לשרבב אותנו לפרשה זו. למותר לציין ששיתפתי פעולה, ואמשיך לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק. אני בטוח שהנושא יוסר מסדר היום במהרה. האירוע אינו צפוי להשפיע על פעילות החברה".

מניית פז הגיבה לדיווח בירידה של 2%
פז, הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 5.9 מיליארד שקל, מחזיקה תחנות דלק ברחבי נתניה. כמו כן מדו"חות החברה ל–2015 עולה כי החברה השכירה לבנק הבינלאומי נכס בעיר לצורך הפעלת סניף בנק.

האחרונה לדווח היתה חברת בוני תיכון, שב–14:03 מסרה למשקיעים כי "עמרם פרץ, מבעלי השליטה בחברה, המכהן כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל החברה זומן לפני כמה ימים לחקירה ביחידת להב 433, שבמסגרתה תושאל בקשר לתרומות שניתנו למוסד צדקה בנתניה. בסופה של החקירה שוחרר פרץ ללא כל תנאי מגביל, מלבד שמירת סודיות העניין".

בוני התיכון עוסקת בייזום, תכנון ובנייה של יחידות דיור למגורים. שווי החברה בבורסה הוא 59 מיליון שקל. לפי דו"חות 2015 של החברה, יש לה פרויקט לייזום 198 יחידות נופש על חוף הים בנתניה. ב–2006–2009 רכשה בוני התיכון בנתניה מלאי מקרקעין בשטח כולל של 6,400 מ"ר, שעליו שילמה 25 מיליון שקל. השימוש המותר על פי התב"ע (תוכנית בניין עיר) הם מלונאות, בתי קפה, מסעדות ושירותי תיירות.

ב–5 בדצמבר 2010 רכשה החברה בתמורה ל–61 מיליון שקל מקרקעין לבניית 106 יחידות דיור בשכונת אגמים בנתניה. מניית החברה הגיבה אתמול דווקא בעלייה קלה של 0.7%, אך האג"ח שלה מסדרה י"א נפלה ב–1.2%.
פרשת השחיתות עיריית נתניה אשטרום פז דלק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד