י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

דרישה: חקירה נגד מנהלי קמפיין החרד"קים

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בבקשה לפתוח בחקירה נגד מנהלי הקמפיין נגד גיוס חרדים לצה"ל, זאת בחשד להסתה. הפנייה נעשתה על רקע הפרסומים בנוגע למימון הקמפיין

אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)

"בחדרי חרדים" עוקב מזה ארבע שנים אחר התופעה המבישה של ביזוי והעלבת חיילים חרדים ברחובות הערים ורדיפתם האישית בהטרדות והצקות. מאות תלונות הוגשו למשטרה אולם רק שניים מהם הבשילו לכדי כתב אישום.

כעת, עם הפרסומים הרבים סביב מימון הקמפיין נגד החיילים החרדים, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה בחשד להסתה נגד מנהלי הקמפיין. עוד בחודש יולי 2015 פנתה התנועה ליועמ"ש דאז עו"ד יהודה ויינשטיין ולאגף החקירות והמודיעין במשטרה בקריאה לפתוח בחקירה פלילית בדבר חשד להסתה נגד חיילים חרדים, זאת, בעקבות הפרסומים על מסע הסתה והכפשה כנגד בני המגזר החרדי שהתגייסו לצבא או פועלים לקידום מטרה זו. תשובת היועמ"ש היתה כי הטיפול עובר לידי פרקליט המדינה ואילו המשטרה הודיעה כי היא מטפלת בנושא.

ביולי האחרון נתקבלה תשובה ע"י משרד פרקליט המדינה בה פורטו הצעדים הננקטים למיגור התופעה. בין היתר, צויין כי התקיימו מספר ישיבות במשטרה ובפרקליטות על מנת לשפר את העבודה וממשקיה. כמו-כן, צויין ע"י משרד פרקליט המדינה כי גורמי הצבא בקשר רציף עם החיילים החרדים על מנת לחזק אותם ולעודדם להתלונן. בנוסף, הוסבר כי המשטרה נותנת עדיפות לתלונות אלו ואף מתוגברים הסיורים סביב ביתם של נפגעי העבירה.

זאת ועוד, מהמשטרה התקבלה פריסה של דרכי הטיפול הננקטות נגד התופעה. בין היתר הקמת צוות עבודה אשר תכליתו מיגור התופעה פיקוח ובקרה על האירועים המטופלים וכן צוות חקירה מיוחד במחוז ירושלים בנושא הפצת חוברת "הציידים" שפורסמה ב'בחדרי'.

לאחרונה עלה הנושא שוב לכותרות כאשר נפתח ברשתות החברתיות מיזם לצילום תמונות של חיילים חרדים על מנת להפיץ אותם באופן שירתיע חרדים בגיל גיוס מלהצטרף לשורות צה"ל, ולשם כך אף הוקם אתר אינטרנט ייעודי. כפי שדווח ב'בחדרי', נעצר יהודה קמניץ, החשוד בהפעלת האתר אך עד כה טרם הוגש נגדו כתב אישום.

בעיית ההסתה טרם פסקה ויתכן שאף החמירה. מדי חודש בחודשו אנו עדים להתגברות התופעה השלילית, והתרחבותה בקהלים שונים. עד כה, דומה היה כי המדובר במעשיהם של יחידים, המשולהבים ומוסתים בידי קיצונים. אולם דומה כי אותה הסתה פרועה שצמחה מן הרחוב קנתה לה אחיזה מאורגנת של ממש.

"אנו בהחלט מאמינים כי במדינת ישראל עומדת לכל אדם החפץ בכך הזכות למחות ולהביע דעתו בגבולות חופש הביטוי והדמוקרטיה" אומרים בתנועה לאיכות השלטון, "אולם דומה כי במקרה זה גבולות אלו נפרצו כבר מזמן, וכי כללי המאבק הלגיטימיים נזנחו לטובת הסתה פרועה וגלויה כנגד אזרחים שומרי חוק בבואם למלא את חובתם החוקית ולשאת בנטל הגיוס לצה"ל".

עוד הוסיפו, כי "מתוך כך, לא נותר לנו אלא לחזור על קריאתנו ולבקש כי גורמי אכיפת החוק יידרשו לנושא באופן מיידי, וישימו סוף לתופעה מסוכנת זו המאיימת על החברה בישראל, וביתר שאת על שלומם של בני הציבור החרדי הבוחרים לממש את זכותם וחובתם ולהתגייס לשירות צבאי".

לשאלת 'בחדרי חרדים' לפני כחודש בפני מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, השיב "הנושא הזה נתפס בעינינו כנשוא מאוד מאוד חמור ואנחנו נותנים לו את כל הקשב הרלוונטי, אבל צריך להבין: כל מה קשור בתקיפה, זאת עבירה שאנחנו יכולים לטפל בה בצורה ישירה ואנחנו לא צריכים אישור של אף אחד. וכאשר אנחנו אוספים ראיות על תקיפה, אנחנו נטפל בה" אמר רנ"צ אלשיך.

"מצד שני, כל מה שקשור בעבירות ההסתה - אנחנו חברה דמוקרטית. חלק מהאיזונים הם שאנחנו לא חוקרים עבירת הסתה ללא קבלת אישור" המפכ"ל אלשיך פירט ואמר "אנחנו צריכים להעביר את החומר, והפרקליטות היא שצריכה לאשר לחקור עבירת הסתה. אלו חלק מהאיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית, בכדי לא להגיע למצב שאנחנו סותמים פיות ועושים דברים לא מרוסנים, רק בגלל שהם נראים לנו חשובים. לכן, התהליך בעניין הזה הוא קצת ארוך, אי אפשר להגיב מיד, אנחנו צריכים לתעד, להביא את החומר, לקבל אישור - ואז אנחנו מטפלים בעבירת ההסתה ככל שהיא מתקיימת".
חיילים חרדים הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד