ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מה הכריע הגר"ח קנייבסקי: ההורים אוכלים חמץ האם להיות איתם בפסח?

לשאלה כזו צריך להגיע לשר התורה: בחור ישיבה ירא שמיים, אשר בני משפחתו אוכלים חמץ בפסח - מותר לו לשהות עימם בבית, שם הוא מרגיש 'בן חורין' ולנסות להשפיע עליהם לאכול מצות לפחות בליל הסדר, או לא

הגר"ח קנייבסקי השבוע. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי השבוע. צילום: שוקי לרר

בחור בן עליה, נכנס השבוע אל מעונו של הגר"ח קנייבסקי עם שאלה הלכתית נוקבת וקשה. "אני" סיפר הבחור לרבי חיים, זוכה לקיים ולשמור תורה ומצוות כדין וכמו בן כל ישיבה, אבל לצערי הרב, משפחתי, הורי אחי ואחיותי אינם. הם נוהגים באורח חיים אחר, ואינם שומרים תורה ומצוות כלל, אמנם הם מכבדים את הדרך בה בחרתי ואני מכבד אותם, אך הם אינם הולכים אחרי.

"וכעת" סיפר הבחור "אני עומד נבוך לקראת חג הפסח, ברצוני לחזור הביתה להתאכסן שם, מוכן לי מצות מהודרות ויין כשר ושאר סימני הסדר, אלא שבבית, הם הורי אוכלים חמץ גמור. לא מוכנים לנקות את הבית ולא להפסיק לאכול חמץ לשבעה ימים".

"אמי אמרה לי, תאכל לך מה שאתה רוצה מתי שאתה רוצה ואיך שאתה רוצה, אך אל תפריע לנו וכעת השאלה היא - אם אשהה עמם בחג, יתכן ואכבד אותם מהמצות ויאכלו איתי בליל הסדר. אבל השאלה אם מותר לי לשהות שם בכלל, הלכה פסוקה היא שאסור ליהודי לגור במקום בו שיש חמץ שמא יבוא לאוכלו, אפילו אינו החמץ שלו מאידך אם לל אהיה, הם יאכלו חמץ גמור רח"ל ולי לא
יהיה מקום להרגיש בו 'בן חורין'.

עורך העלון 'דברי שי"ח' בו פורסמה השבוע השאלה, כותב כי אין ללמוד הלכה למעשה ו"בשלב זה יש להדגיש במקרים רגישים מעין אלו, שצריך לעשות הכל בדעת ובתבונה כי יש הרבה פרטים היכולים להשתנות, ופעמים במעט רצון טוב ניתן לשכנע, ופעמים אסור לשכנע כי זה גורם להיפך, וכבר אמרו חז"ל 'ימין דוחה ושמאל מקרבת' ומי כעמך ישראל שעומדים במצבים רגישים כאלה".

הגר"ח קנייבסקי ענה לבחור כך: עליך לעשות כל טצדקי ולחפש מקום אחר בו ללון בימי הפסח, ולא לגור במקום בו אוכלים חמץ גמור. ובודאי תמצא, שהרי כל אחד מישראל אומר בליל הסדר כל דיכפין ייתי וייכול... והוסיף כי שמע שיש שמוכרים חמץ עבור אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, אפילו בלי ידיעתם 'מדין זכין', שאפשר לזכות עבור אדם גם בלי ידיעתו.
הרב חיים קנייבסקי חמץ בפסח חילונים כל דכפין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד