י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הכתבה שכל נהג צריך לקרוא – מה לעשות מיד לאחר תאונת דרכים?/ אבי איתן

הכתבה שכל נהג צריך לקרוא – מה לעשות מיד לאחר תאונת דרכים?/ אבי איתן

הכתבה שכל נהג צריך לקרוא – מה לעשות מיד לאחר תאונת דרכים?/ אבי איתן
בחדרי

עולמה של שפרה (שם בדוי), בת ה-56 כיום, התהפך עליה כשנפגעה בשנת 2005 בתאונת דרכים. מדובר היה בתאונה קשה מאוד ושפרה נפצעה קשה וסבלה מפגיעה רב מערכתית. בשל אותה פציעה קשה הוכרה שפרה כנכה בשיעור של 91.5%. כמובן שלנכות הקשה הזאת ולפציעה שממנה סבלה היו השלכות קריטיות על היכולת שלה להמשיך בחיים תקינים.
בשל כך, פנתה אל האפיק המשפטי ותבעה את הנהג שפגע בה ואת חברת הביטוח שלו, מנורה. ההליך המשפטי לא הגיע עד לפסק דין, משום שהסתיים בגישור שבמסגרתו קיבלה שפרה פיצוי בסך כולל של כ-4.5 מיליון שקל. זאת, בתוספת לתשלומים תכופים ששולמו לה, ולתגמולי המוסד לביטוח הלאומי שהיא זכאית לקבל.

פרקליטה של שפרה, עו"ד מוטי ארד מסביר שתביעות נזיקין לאחר תאונות דרכים נשענות על כך שנפגעי תאונות דרכים זכאים לפיצוי עבור נזקי גוף שנגרמו להם בתאונת דרכים. אולם, לדבריו, יש כמה צעדים שניתן לנקוט, ושחשוב לנקוט, על מנת שבהליך תביעה שכזה יהיה ניתן לקבל פיצוי מקסימלי. מדובר בטיפים כלליים, המהווים מעין קריאת כיוון. בכל מקרה של נזק ושל תביעה יש לדון לגופו ולנהל אותו בהתאם לתנאים הספציפיים שלו. בשל כך, מומלץ להיוועץ בעורך דין, המתמחה בתחום זה.

קובץ העצות הראשון עוסק בדקות הראשונות לאחר תאונת הדרכים שבה אתם עלולים חלילה למצוא את עצמכם. "מיד לאחר התאונה, חשוב לוודא את הפרטים של כל המעורבים בתאונה - לרבות מספרי פוליסות ביטוח של הרכבים המעורבים, פרטי הנהגים, פרטי העדים וכל מה שנראה חשוב. תיעוד בזמן אמת הינו אקוטי להמשך ניהול התביעה", מסביר עו"ד ארד. לדבריו, צילום נזקי הפח או הגוף (או שניהם) שנגרמו כתוצאה מהתאונה, הוא חלק בלתי נפרד מן התיעוד הנדרש. "צילום הנזק הטרי, לפני התיקון או ההחלמה הינו קריטי להוכיח שהנזק אכן קרה", אמר.

אם לא הוזמנה משטרה אל זירת התאונה – חשוב מאוד לדאוג שהיא תוזמן. יש לקבל אישור מהמשטרה, עם פרטי כל המעורבים בתאונה. פרטים אלו אמורים לכלול את מספרי לוחיות הרישוי של כלי הרכב המעורבים ומספרי פוליסות הביטוח הרלוונטיות. "את אישור המשטרה יש להעביר למוסד הרפואי בו טופלתם, על מנת שיוכל להעביר את החשבון לתשלום לחברת הביטוח הרלוונטית, ובכך תיחסך מכם ההוצאה הזאת. בנוסף, אישור המשטרה הינו מסמך אקוטי לצורך קבלת פיצוי מחברת הביטוח- בלעדיו לא תהיו זכאים לקבל פיצוי", הסביר ארד.

עוד הוסיף כי לאחר תאונת דרכים חשוב לקבל טיפול רפואי ולשמור את התיעוד הרפואי. "לעתים ישנן פגיעות אשר לא מורגשות ביום התאונה, אלא מורגשות לאחר מכן. על כן חשוב לשמור על הבריאות ולפנות לקבלת טיפול רפואי. בפנייתכם לקבלת הטיפול הרפואי חשוב להדגיש שמדובר בתאונת דרכים. אם מדובר בתאונה שהתרחשה במהלך יום העבודה וכן בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, חשוב לציין שמדובר בתאונת עבודה, ולציין במדויק ממה אתם סובלים. תיעוד תלונותיכם מהווה ראייה נוספת לקרות הפגיעה והנזק", ציין ארד. לדבריו, יש לפעול לפי הנחיות הרופא ולמצות את הטיפול הרפואי. אם הרופא שולח אתכם לטיפולי פיזיותרפיה – לבצע אותה, ואם הוא רושם לכם משככי כאבים – יש להיעזר בהם. "את כל המסמכים הרפואיים וכן את הקבלות בעבור התרופות והטיפולים הנלווים חשוב לשמור. שמירת ההוכחות להוצאותיכם הכספיות מהווה ראיה חשובה ביותר להוכחת הנזק", ציין.

אם כתוצאה מתאונת הדרכים אתם סובלים מבעיה רפואית שאינה מאפשרת לכם לשוב לעבודה או שמצריכה מכם היעדרות מן העבודה – שמרו את התיעוד הרפואי ואת תלושי השכר המוכיחים זאת.

חשוב מאוד לזכור שהפיצוי לנפגעי תאונות הדרכים מגיע לאדם שנפגע בתאונת דרכים מבלי שיש צורך לדון בשאלת האדם. זאת, משום שביטוח החובה מכסה את כל המעורבים בתאונת הדרכים - הנהג, נוסעי הרכב והולכי הרגל, ככל שהיו מעורבים בתאונה ונפגעו על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 (המכונה- חוק הפלת"ד), שקובע פיצוי ללא הוכחת אשם. אך האם במקרה שבו אין לנהג שגרם את תאונת הדרכים ביטוח חובה יישארו הנפגעים ללא פיצוי? ממש לא.

"ככל שלאחראי לתאונה אין כיסוי ביטוחי ואין לו ביטוח חובה, זכאי נפגע תאונת הדרכים לפנות ל"קרן קרנית"- קרן ממשלתית המשמשת תחליף לחברת ביטוח", מרגיע עו"ד ארד ומדגיש כי 'קרנית' ממומנת על ידי ציבור משלמי ביטוח החובה. משמעות הדברים היא שמדובר בכספי ציבור, ומשכך היא זכאית לתבוע שיפוי מהנהג הפוגע אשר פעל במנוגד לחוק.

עו"ד ארד, שטיפל כבר בתיקים רבים של תביעות נזיקין לאחר תאונות דרכים, מספר שבדרך כלל לאחר הגשת תביעה לחברת ביטוח, נוהגות חברות הביטוח להפעיל חוקרים פרטיים. אותם חוקרים אמורים לבדוק את מהימנות טענות התובע ואת אותנטיות המקרה והנזק הנטען. "חשוב להיוועץ עם עו"ד בנושא, ולהימנע מלשתף פעולה עם חוקרים", אמר. עוד הסביר כי אותם חוקרים פרטיים נוהגים לפנות לכל מי שקשור אל התובע, או שנמצא בסביבתו. "החוקרים לרוב פועלים בשיטות מתוחכמות ותחת מעטה של "סיפור כיסוי" כזה או אחר- חשוב שהתובע יהיה ערני ולא ימסור מידע לחוקרים, אשר עשוי לשמש כנגדו במסגרת ההליך", ציין.

נקודה נוספת שחשוב מאוד לזכור היא ההתיישנות של מקרי נזיקין בתאונות דרכים. על פי החוק הקיים כיום חלה בתביעת נפגע בנזיקין תקופת התיישנות של 7 שנים מן היום שבו קרתה התאונה או שקרה הנזק. במקרה של נזק שקרה לקטין – תקופת ההתיישנות ארוכה יותר ומתחילה ביום שבו מלאו לו 18 שנה. לדברי עו"ד ארד, לא כדאי להמתין זמן ממושך, גם אם טרם חלפה תקופת ההתיישנות. "יש חשיבות להגשת התביעה בסמוך למועד התאונה שכן הדבר עשוי להוות ראיה נוספת למידת פגיעת הנפגע בתאונה", אמר.
לפרטים
נזיקין עו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד