י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרופסור דתי זכה ב'נובל'

פרופ' ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית בירושלים זכה בפרס נובל בכלכלה לשנת 2005

פרופ' ישראל אומן
פרופ' ישראל אומן

פרס נובל בכלכלה לשנת 2005 מוענק השנה לשני כלכלנים: ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית, ופרופסור לתומס שלינג מאוניברסיטת מרילנד. הפרס, כך מסרה האקדמיה המלכותית השוודית שמעניקה את הפרס, מוענק על כך שהמועמדים תרמו להבנה שלנו בניתוח קונפליקטים ושיתופי פעולה על-ידי ניתוח המשתמש בתורת המשחקים.

פרופ' ישראל אומן נולד ב-1930 בפרנקפורט. בקיץ 1938, חודשיים לפני ליל הבדולח, הצליחה משפחתו להגר לניו יורק. על אף העובדה שהוריו, אנשים אמידים בגרמניה, נאלצו לעבוד קשה למחייתם, היה ביתם בארצות-הברית מחסה לנמלטים מגרמניה.

הוא למד מתמטיקה וסיים בניו יורק תואר ראשון ושני, וב-MIT בבוסטון תואר שלישי. אחרי קבלת תואר דוקטור עבר למדע היישומי, ולצדה של קבוצת מדענים צעירים באוניברסיטת פרינסטון החל לעסוק בתורת המשחקים, ענף מדעי שהיה אז בחיתוליו.

בעיצומו של מבצע קדש עלה לארץ והתיישב בירושלים. הוא התקבל לסגל המכון למתמטיקה באוניברסיטה העברית, שבו לימד עד שפרש לגימלאות. במחקריו הרבים עסק בנושאים שונים הקשורים לתורת המשחקים וליישומה. בעבודתו פיתח כלים לניתוח מדויק של מערכות כלכליות, שלקבוצות של המשתתפים בהן יש השפעה ניכרת על התוצאה, שעה שהשפעתו של כל משתתף בפני עצמו קטנה מאוד. בעזרת הכלים האלה נתן משמעות מדויקת לְמושג "התחרות המשוכללת" שמקורו עוד ברעיון "היד הנעלמה" של אדם סמית. בעבודות אחרות מצא קווים משותפים בין עקרונות עקרונותיה של תורת המשחקים לבין פתרונות ממסורת ישראל. יותר מכל חוקר אחר פתח וביסס את תורת המשחקים, שהיתה מכשיר עיקרי בתיאוריה הכלכלית.

פרופסור אומן שכל במלחמת לבנון את בנו, הרב שלמה אומן, תלמיד ישיבות הסדר וישיבת מיר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד