י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"לא מוכר את ה'ציון' באומן"

ה'ציון' ובית הכנסת הגדול באומן עוקלו בשל חוב של 'קרן רבי נחמן' לחברה אוקראינית שבבעלות חבר פרלמנט

פשקוויל שהפיצו מתנגדיו של קוזמנקו, בתקופת הבחירות. ניסו ליצור דימוי כאילו הפך ליהודון
פשקוויל שהפיצו מתנגדיו של קוזמנקו, בתקופת הבחירות. ניסו ליצור דימוי כאילו הפך ליהודון



חבר הפרלמנט האוקראיני פטרו קוזמנקו מצהיר בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים', בתגובה לפירסומים כי הוא עומד למכור את מתחם הקבר של רבי נחמן מברסלב ובית הכנסת הגדול באומן: "אני, פיטר קוזמנקו, לא הולך למכור את הבית כנסת ולא את הציון. שרק ישלמו את מה שהם חייבים, ושיפסיקו להשמיץ אותי בכל דרך".

הפרשה החלה כאשר משרד הפנים האוקראיני הורה לעקל את נכסי הקרן 'רבי נחמן' ולהעמידם למכירה פומבית, בשל חוב של כשני מיליון דולר לחברה האוקראינית 'שאנס', הנמצאת בבעלותו של חבר הפרלמנט האוקראיני, פטרו קוזמנקו. בין נכסי הקרן: מתחם הקבר של רבי נחמן מברסלב ובית הכנסת הגדול באומן.

'ידיעות אחרונות', שדווח על הפרשה, כתב כי הסכסוך בין הקרן לבין קוזמנקו, אשר דאג עד לאחרונה לצורכי העולים לרגל מול השלטונות המקומיים, החל בעקבות בניית בית הכנסת החדש בעיר. הקרן שכרה את שירותי 'שאנס' להכנת המסמכים הטכניים לקבלת אישורי הבנייה מן הרשויות. עד מהרה התברר לאנשי הקרן כי החוזה בין הצדדים כולל סעיף לפיו שכרה של החברה יעמוד על 200 אלף דולר, ובמידה שהחוזה יבוטל, תקבל החברה 30% מעלות בית הכנסת – כלומר, שני מיליון דולר.

אנשי הקרן סירבו לשלם את הסכום, אולם לאחר שלא הגיעו להסכמה, פנו אנשי 'שאנס' לשלטונות האוקראינים אשר הטילו עיקול על רכוש הקרן, והורו למכור אותם עד ה-24 באוקטובר. הממשל התעלם מן העובדה כי האתרים נחשבים כקדושים.

הרב משה ראובן אסמן מקייב מנסה, לפי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', לפעול לביטול ההחלטה, ונפגש בשבוע האחרון עם שר המשפטים האוקראיני, סרגיי גולובטי. אמש שלח אסמן מכתבים לנשיא ויקטור וישצ'נקו ולראש הממשלה יורי יחנורוב, אולם פניותיו טרם נענו.

הוועד העולמי: ניסיון להעביר המתחם לעמותה של רבינוביץ

מקורות בברסלב, המקורבים לוועד העולמי של חסידי ברסלב, מסרו את התגובה הבאה:

הארגונים הפועלים באומן פעלו עד ראש השנה האחרון במתכונת זו: הוועד העולמי דחסידי ברסלב דואג לאחזקת ותפעול הציון וללוגיסטיקה של ראש השנה, בעוד ועד בית הכנסת דואג לבניית ואחזקת בית הכנסת והמקווה.

הוועד העולמי עבד עם קבלן שהוא היום חבר פרלמנט אוקראיני בשם פיטר קוזמנקו. קבלן זה הוכיח את עצמו בבניית מלון שערי ציון, קרית ברסלב והציון של רבי נחמן. ועד בית הכנסת לא הוכיח את עצמו, ובמשך שמונה שנים החליף חמישה קבלנים שכל אחד מהם גרם יותר נזק ממה שהועיל.

נציג ועד בית הכנסת פנה לנציגו של קוזמנקו והם חתמו על חוזה בינהם. קוזמנקו חשש לעבוד עם ועד בית הכנסת, בגלל שבעבר פיטרו חמישה קבלנים, ולכן החתים אותם על חוזה שבמקרה של ביטול חוזה ישלם ועד בית הכנסת 30% משווי הבנייה.

אנשיו של קוזמנקו עבדו שנתיים על תוכניות, אישורי בניה וביטולי התחייבויות משונות שוועד בית הכנסת התחייב בעיריית אומן. לאחר שנתיים, בשל פוליטיקה פנימית בברסלב, החליטו ועד בית הכנסת לפטר את קוזמנקו.

קוזמנקו דרש מאה אלף דולר נוספים (לאחר במשך השנתיים שחלפו קיבל מאה אלף דולר) עבור ההוצאות. אנשי ועד בית הכנסת סירבו לשלם לו. כיוון שכך, הוא הלך למשפט. במשפט הוא תבע את ה30% - וזכה. ועד בית הכנסת הגיש עירעור, אבל חבר הפרלמנט קוזמנקו זכה שוב.

כיום, אנשי ועד בית הכנסת, יחד עם וואדים רבינוביץ, מנסים להעביר את נכסי 'קרן רבי נחמן' (העמותה הרשמית באוקראינה, המשותפת גם לוועד העולמי וגם לוועד בית הכנסת) לעמותה של רבינוביץ.

גם היום, אם ישלמו אנשי ועד בית הכנסת את מאה אלף הדולר שהם חייבים לקבלן קוזמנקו, כל התביעה תוסר לחלוטין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד