י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ראש בראש

פינדרוס וגוטרמן מחדדים ציפורניים לקראת ועידת 'דגל התורה': אחד בעד בחירות פנימיות, השני מתנגד

דריכות רבה. סמל הוועידה
דריכות רבה. סמל הוועידה



ועידת 'דגל התורה' שתפתח ביום שלישי הקרוב במלון 'עדן אין' בזכרון יעקב, לא תהיה שקטה ורגועה. מתחת ומעל לפני השטח כבר ניכרת דריכות רבה. ההתארגנויות הרבות בכמה מוקדי כוח מרכזיים מבטיחים ועידה סוערת ורווית מתח. גם בכירי המפלגה מתקשים לחזות את ההתפתחויות, והם צופים מאבק איתנים בכמה נושאים מרכזיים שיעלו על סדר יומה של הוועידה.

כפי שנראה עתה, האיחוד בין אגודת ישראל לדגל התורה, הוא בגדר עובדה מוגמרת. צוותי המו"מ שהוקמו הם למראית עין בלבד, ומדובר במשחק מכור. מה שהיה הוא שיהיה גם בקדנציה הבאה. ההדלפות שמפיצים נציגי שתי המפלגות, נועדו רק להציג כלפי חוץ מצג כאילו כל מפלגה דואגת לאינטרסים שלה (או של בעלז), אך אין מאחוריהן כלום, וכל עוד מקומותיהם של רביץ וגפני מובטחים, כל השאר הוא הצגה.

כיוון שכך, הנושא המרכזי שיעמוד על סדר היום בוועידה, הוא פנים מפלגתי.

מזה שנים שהמערכת המפלגתית מקובעת ורקובה לחלוטין. הטענות שהשמיעו אנשי דגל התורה בעת הקמת המפלגה, לפני 18 שנים, כלפי אגודת ישראל, הן אותן טענות, ואף חריפות יותר, שמשמיעים כיום עסקנים רבים במפלגה כלפי צמרת המפלגה. העסקנים שקיבלו תפקידים במפלגה ובמוסדותיה, לא נבחרו מעולם לתפקידיהם - לא במנגנון המפלגתי למוסדותיו השונים ולא ברשויות המקומיות.

בחדרי חדרים

אם בשנים הראשונות עוד נשמעו דברי הביקורת בחדרי חדרים, הרי שלאחרונה הביקורת פרצה החוצה, ובקול רעש גדול. העסקנים הצעירים למדו פרק ממאבקיו של גפני נגד אגודת ישראל, ועכשיו הם מפנים את חיצי הביקורת שלהם, בין השאר, כלפיו.

הדרישה שעולה כל העת מהשטח ברורה ופשוטה: רוצים בחירות. הגיע הזמן שהציבור יבחר את נציגיו. הם לא מוכנים לקבל הצנחה של בעלי תפקידים.

מי שקלט מהרגע הראשון את תחושות הציבור, היה ראש עירית ביתר עילית, יצחק פינדרוס. הוא ראה את המתרחש ביישוב אחר, שם הוצנח מועמד בלי לשאול את דעת הציבור, ואת תוצאותיו המרות.

הכוונה למודיעין עילית וליעקב גוטרמן.

תקופה קצרה לאחר שנכנס לתפקידו, צצו ועלו מעל לפני השטח ויכוחים וטענות חריפות וקשות שהשמיעו כלפיו רבני העיר ונציגי הציבור.

בביתר עילית נבחר פינדרוס לתפקידו, לאחר בחירות פנימיות שנערכו על-ידי אנשי דגל התורה בעיר, ובחירות אלו העניקו לו תוקף מוסרי וציבורי לנהל את ענייני העיר על-פי דרכו. למרות עובדה זו, הבין פינדרוס שעליו להתייעץ עם כלל חברי המועצה ולשתפם בהחלטות החשובות. הצלחתו המרשימה הביאה אותו לשאוף להתקדם קדימה - לכנסת.

פינדרוס ורבים אחרים מנציגי דגל התורה בערי הארץ, פועלים מזה תקופה ארוכה אצל גדולי התורה, כדי לקבל את הסכמתם וברכתם למהלך. מנגד ניצבים העסקנים הוותיקים, המתנגדים לכל הליך של בחירות פנימיות. הללו מודעים היטב לכך, שבחירות מעין אלו, עלולות לשים קץ לתפקידם, וכפועל יוצא מכך לביטול השפעתם.

גם חשבון הבנק משחק כאן כינור ראשון.

יהיה חם. לוהט

לקראת הוועידה, הפיץ פינדרוס מכתב ארוך ומנומק, בו הוא מפרט בהרחבה את עיקרי הצעתו. אחד העסקנים שמתבלט בהתנגדותו לעריכת בחירות פנימיות ובחירות המועמדים לתפקידים השונים על-ידי הציבור, הוא יעקב גוטרמן, שלאורך כל דרכו הפוליטית התעקש, ובכל תוקף, שלא להבחר לתפקידו בצורה דמוקרטית.

לשיא הגיעו הדברים בבחירות האחרונות למועצת מודיעין עילית, אז פעל בכל כוחו, בסיועם של באי ביתו של הגראי"ל שטיינמן, למנוע קיומם של בחירות. כך נאלצו מספר מתמודדים שביקשו להתמודד על התפקיד, להסיר את מועמדותם, לאחר שהופעלו עליהם לחצים ואף מעבר לכך, כדי שלא יעיזו להתמודד מולו.

במצב עניינים זה, החלו מתנגדיו של גוטרמן להסיר מעל עצמם כל רסן, ופנו בתלונות לכל גורם אפשרי. כך נאלצו גוטרמן וכמה ממקורביו לשהות ימים רבים בחדרי החקירות של היחידה הארצית לחקירות הונאה, ולתת הסברים ותשובות לנציגי מבקר המדינה ומשרד הפנים.

עכשיו מתנהל לו קרב איתנים, ראש בראש, בין גוטרמן לפינדרוס. היריבות בין השניים, איננה חדשה לאיש. היחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות, אך לקראת הוועידה, גבר המתח ביניהם. הדבר כבר בא לידי ביטוי בכל הדיונים המוקדמים שנערכו לקראת הןועידה, בהם היה גוטרמן, למעשה, בעמדת מיעוט, מול יתר הנציגים.

יהיה חם בוועידה. אפילו לוהט. גם אם בחוץ ירד גשם זלעפות.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד