ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

'אגודה' אחת

מחלוקות. יריבויות. ויכוחים. אי-ודאות. ועידת 'דגל התורה' נפתחה היום בצהריים במלון 'עדן אין' בזכרון יעקב

היו זמנים. הועידה הראשונה של 'דגל'
היו זמנים. הועידה הראשונה של 'דגל'



ועידת 'דגל התורה' שתפתח היום בערב במלון 'עדן אין' בזכרון יעקב, תעמוד בסימן מחלוקות עזות בין גדולי התורה, רבני המפלגה ועסקניה. נכון לכתיבת שורות אלו סדר היום של הוועידה כלל לא ברור, וגם זהותם של משתתפי המושבים השונים לא נסגרה.

כך גם לא ברור כלל אלו גדולי תורה יגיעו לטקס הפתיחה, סדר הנאומים, והאם תהיה כלל הופעה משותפת של כלל חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל'. דבר אחד ברור: הגרי"ש אלישיב לא ישא דברים בשידור לוויני, ובמושב הפתיחה רק יוקרא מכתבו.

חודשים ארוכים ישבו בכירי 'דגל' על מדוכת הוועידה. לא כל הבכירים היו תמימי דעים באשר לעצם הצורך בקיומה ונחיצותה. התפוררות המפלגה, בעיקר ביישובי הפריפריה, שם קיים כעס גדול ומצטבר נגד בכירי המפלגה, לא הוסיפה. גם בירושלים התרכז מוקד התנגדות נרחב נגד ח"כ משה גפני.

במהלך הדיונים הארוכים של הוועדה המיוחדת שהוקמה כדי לגבש החלטה בנושא הוועידה, נתגלעו ויכוחים חריפים בין החברים. פעם אחר פעם הופסקו הדיונים, לאחר שהחברים לא הצליחו לגבש החלטה מוסכמת. ההדלפות שיצאו כל העת מדיוני הוועדה, לא הוסיפו כבוד ויקר למפלגה.

עקב כך נאלצו ראשי המפלגה, הח"כים רביץ וגפני להתערב בעניין, וההחלטה על קיום הוועידה התקבלה תוך כיפוף ידיים. אך כבר מהרגע הראשון היה ברור, כי עד שהוועידה תתכנס, עוד יזרמו מים רבים, וארגון הוועידה יגרור אחריו פתיחת פצעים ישנים, וכמה סערות שהיו חבויות ומוסתרות מתחת לשטיח, יצוצו מעל השטח.

רוח חיים במפלגה רדומה


כל סדרי ארגון הוועידה התקיימו באווירה עויינת בין בכירי המפלגה, והתנהלו ויכוחים ומחלוקות קשות על חלוקת התפקידים השונים לקראת הוועידה. ככל שמועד הוועידה הלך והתקרב, רק התעצמו היריבויות והמתחים הפנימיים. ההחלטה על הקדמת הבחירות, נפלה על 'דגל' כהפתעה הנעימה היחידה בתוך מכלול הבעיות והמחלוקות. שכן, אם עד החלטה זו הייתה צפויה השתתפות דלילה מאוד של עסקני המפלגה, הרי שהקדמת הבחירות הביאה לרישום מוגבר.

הקדמת הבחירות הפיחה רוח חיים במפלגה הרדומה, ובכך ניתן האות לעשות כל מאמץ כדי להביא להצלחה מירבית של הוועידה. מהרגע הראשון היה ברור, כי הגרי"ש אלישיב לא ישתתף בוועידה, אך בכירי המפלגה עשו כל מאמץ כדי להביא את ברכתו בשידור ישיר בטקס הפתיחה. אלא שהגרי"ש אלישיב סירב להפצרות הרבות, והסכים להעביר את ברכתו רק בכתב.

מזכיר מועצת גדולי התורה, הרב אברהם רובינשטיין, עשה לאחרונה סבב ביקורים אצל חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל', כדי לנסות ולהבטיח לפחות את השתתפותם של מרבית הרבנים, אך הוא נתקל כל העת בקשיים לא מעטים. חלק מהרבנים טענו, כי אין זה יאה ומכובד שגדולי התורה ישתתפו בטקס פתיחה של ועידה מפלגתית.

לטענתם, בעוד בוועידה הראשונה של 'דגל' נערך כינוס חיזוק מיוחד בהשתתפות הגרא"מ שך זצ"ל, שהיה פתוח לכלל הציבור, הרי שעתה מדובר בכנס של עסקנים בלבד. כן נטען, שגם במפלגה החרדית האחות – אגודת ישראל – אין זה מקובל שגדולי התורה נוטלים חלק בכינוסים הפוליטיים. רובינשטיין, שביקש וקיבל סיוע מרביץ וגפני, הצליחו לרכך במעט את ההתנגדות.

אך בכך לא הסתיים העניין.

מי יגיע, באיזו שעה


חלק מהרבנים אשר הודיעו כי יגיעו לטקס הפתיחה, נתן את האות למוקד בעיה חדשה. אין זה סוד, כי בין גדולי התורה של 'דגל' קיימות מחלוקות לא פשוטות בשנים האחרונות. חוק טל, הנח"ל החרדי, תוכנית הליבה ומבחני המיצ"ב, כמו גם נושאים נוספים, גרמו למחלוקת קשה בין הרבנים, בעיקר בין הגראי"ל שטיינמן והגרמ"י ליפקוביץ.

רק בימים האחרונים הופץ בחוצות הערים מכתב חריף של הגרמ"י ליפקוביץ נגד מבחני המיצ"ב, למרות שמבחנים אלו קיבלו את חותם הכשרות של מועצת גדולי התורה של 'דגל'. בכך התייצב הגרמ"י לצד הקנאים בירושלים, ובמקביל פתח במערכה גלויה וחזיתית נגד הגראי"ל שטינמן. המכתב גרם לסערה, שאט-אט פורצת החוצה בקול רעש גדול.

לצידו של הגרמ"י ליפקוביץ ניצבים כמה ראשי ישיבות בודדים, ובראשם ראש ישיבת גרודנא-אשדוד הרב דוב צבי קרלינשטיין, שעם תלמידיו המובהקים נמנים ח"כ גפני, ועורך 'יתד' נתי גרוסמן. מזכיר המועצה, הרב רובינשטיין, שהזמין את הרב קרלינשטיין לטקס הפתיחה של הוועידה, זכה לנזיפה ולביקורת חריפה מצידם של מקורבי הגראי"ל שטיינמן, אך את הנעשה כבר לא היה להשיב.

כיוון שכך, גם עכשיו, פחות משעות ספורות לתחילת הוועידה, כלל לא ברור מי מגדולי התורה יגיע בסופו של דבר אל טקס הפתיחה.

השעה המדוייקת של הפתיחה, וכן סדר הופעתם ונאומיהם של הרבנים, כמו גם ארגון יתר המושבים בוועידה וזהות משתתפיהם לא ברורים. בכל רגע מתחלפים שמות משתתפי הפאנלים השונים, לאחר שאישים רבים אליהם פנו המארגנים, השיבו בשלילה לפניות.

רק האיחוד עם אגו"י סגור


למרות הכל כמה דברים כבר ברורים וסגורים סופית: את החדרים במלון 'עדן אין' אפשר יהיה לקבל מהשעה אחת בצהרים. ארוחת הצהרים היום (בתשלום נוסף של 30 שקל) תהיה בין השעות 13:00 עד 14:30. לבאים גם יחולקו תווים ומתנות שונות. כל השאר נזיל ופתוח לשינויים מרגע לרגע.

ועוד דבר אחד ברור: האיחוד עם אגודת ישראל כבר סגור, גם במחיר ויתור מראש על הדרישה לשיוויונית מליאה, אבל בתוך 'דגל' האיחוד הולך ומתרחק ורק המחלוקות הולכות ומתעצמות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד