י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ניו-יורק: מחריף הקרב על הברית

עיריית ניו-יורק פרסמה אזהרה רישמית, בעקבות מוות וזיהום מוחי שנגרם לפעוטות: "תהליך הברית מהווה סיכון"

אב ורך נימול בבית-כנסת בניו-יורק
אב ורך נימול בבית-כנסת בניו-יורק

הקרב על חוקיות ברית-המילה בניו-יורק עלה מדרגה, בעקבות אזהרה ציבורית שפרסם נציב הבריאות של עיריית ניו-יורק, על-כך ש"תהליך הברית מהווה סיכון לחייהם של פעוטות יהודיים".

הנציב, ד"ר תומאס פרידן כתב, כי "אין שום ספק ש'מציצה בפה' יכולה וגרמה לזיהום הרפס. אגף הבריאות ממליץ שפעוטות שעוברים ברית לא יעברו תהליך זה", בהתייחסו לדרך המסורתית לערוך ברית לילד בן שמונה ימים.

מכתבו פורסם לאחר הפרת הסכם בין אגף הבריאות בעירייה לבין בית-דין רבני בוויליאמסבורג.

ההסכם היה שהעירייה תבטל את תביעתה נגד המוהל ר' יצחק פישר, שהעביר זיהום לשלושה תינוקות, להם ערך ברית. כתוצאה מהזיהום, אחד התינוקות מת, ולשניים אחרים נגרם נזק מוחי. וכן תבטל את האיסור לקיים ברית בדרך המסורתית.

בתמורה, הסכים המוהל החרדי להפסיק באופן זמני את עריכת בריתות, ובית-הדין התחייב לבדוק את הנושא ולהגיע למסקנות בקשר לעתיד. התאריך המוסכם היה לפני חודש בדיוק, בראשון לדצמבר.

בית-הדין לא עמד בלוח הזמנים, ונציג הבריאות טוען כי בית-הדין מתחמק. "הם אמרו לנו כי מדובר במצב מסובך, וכי הם לא בטוחים מתי הם יענו לנו", אמר ד"ר פרידן לעיתון היהודי 'ג'ואיש וויק'. "אז במקום לתת למצב להימשך, חשבנו שזה חשוב שהציבור יידע את המסקנה והעמדה שלנו בנושא".

הנציג מציע שבמקום על-ידי הפה, המציצה תיעשה בעזרת צינור מפלסטיק.

דובר בית-הדין הרבני , הרב דוד נידרמן, אמר כי הוא 'מזועזע' מההודעה של ד"ר פרידן.

"היה לנו תאריך, וזה יכול להיות קצת מאוחר יותר", הרב אמר. "אנחנו לא הפרנו את ההסכם". בית-הדין עורך חקירה מקיפה ומעמיקה, והם לא ישאירו אבן על מקומה, הוא הוסיף.

הרב נידרמן הוסיף שלא חשוב מה תהיה המסקנה כלפי המוהל פישר, ההחלטה לא תחייב את שאר המוהלים בניו-יורק. "אנחנו משוכנעים שזה לא מסוכן. אם זה היה כך, לא היינו עורכים את זה".

הארגון הדתי 'מועצת רבני אמריקה' הציע להשתמש בצינור סטרילי לביצוע מציצת דם המילה. בית-החולים היהודי בלונג-איילנד התריע לפני שנתיים על הסכנה שבמציצה בפה.

בשנה שעברה, פגש ראש העיר היהודי של ניו-יורק מייקל בלומברג משלחת של גדולי הרבנים והאדמו"רים לקראת ריצתו מחדש לתפקיד. הוא אמר כי העירייה תעשה בדיקה כדי שכולם יהיו מוגנים, אבל הוסיף, כי זה לא עניינו של הממשל להתערב בצורה שאנשים מתנהגים לפי דתם.

קישורים:
המכתב המלא של העירייה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד