י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

"רק שלא יגעו בנו"

התרדמה שנפלה על הציבור, הביאה לכינוס משותף של שתי ה'מועצות'. דיבורים לא היו שם, אבל די בתמונות

כינוס מועצות גדולי התורה. צילום: שוקי לרר
כינוס מועצות גדולי התורה. צילום: שוקי לרר



הרבה דיבורים לא היו שם. למעשה, כמעט ולא דיברו שם. וכפי שנוהגים לומר במקרים מעין אלו, הרי שחשיבות הכינוס הוא בעצם קיומו. או כפי שהגדיר זאת הגראי"ל שטיינמן: לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה אלא השלום.

ואם יש שלום, יש אחדות, הרי שכל מערכת הבחירות שניצבת בפתחנו הייתה כדאית. גם אם 'יהדות התורה' לא תזכה במנדט נוסף לעומת מצבת המנדטים כיום.

מערכת הבחירות רדומה. ישנה שינה חורפית עמוקה ונעימה. כאילו אין מערכת בחירות בעוד שלושה שבועות. והתרדמת העמוקה הזו, ואולי גם סיבות נוספות שנפרט בהמשך, הביאו לכינוס משותף של שתי מועצות גדולי התורה – 'אגו"י' ו'דגל'.

הדממה ששוררת במטה הבחירות של 'יהדות התורה' בקרית אריה בפתח-תקווה, דומה יותר לדממת בית קברות. זה אפילו לא מזכיר במשהו את מטה הבחירות בתשס"ג וכבר לא לדבר על מערכות קודמות. הכל מתנהל על מי מנוחות. המטות האזוריים והמקומיים עדיין לא נפתחו, ולאיש לא בוער כלום.

מערכת ההסברה כבר פועלת, אבל גם זה בעיקר בזכות העובדה שנושא זה מטופל באופן חיצוני, באמצעות משרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל', והמרץ הבלתי נדלה של אברהם בריסק. אבל, כאן הכל מתחיל ומסתיים.

בעוד הציבור החרדי נם וישן מנוחת ישרים, הרי שהמצב הנוכחי מטריד מאוד את שנתם של הפוליטיקאים הבכירים. הם קולטים מצוין את מה שמתרחש בשטח. הפעילים המעטים, נכון לעכשיו, הם אלו שעושים זאת בתוקף השכר הנכבד שהובטח להם, אבל מי חושב בכלל על מתנדבים, על יציאה לשטח של המוני אברכים ובחורים.

מי שטרוד יותר מכולם, הוא מס' 1 ברשימה, ח"כ יעקב ליצמן. גם אם לא רצה להבין עד כה שהציבור מאס בדרך ההתנהלות הפוליטית והציבורית שלו, כמו של עמיתיו לרשימה, הרי שהעובדות בשטח טפחו לו בפנים.

והוא מנסה בכל דרך להעיר את השטח. הוא ינסה לעשות זאת קודם בבית, בחסידות גור, בכינוס מיוחד שייערך במוצאי-שבת הקרובה באולמי 'כתר הרימון'.

אבל ברור שלא יהיה די בחסידי גור, שבכל מקרה יגיעו להצביע כאיש אחד, כדי לעשות את עבודת השטח. המצב בקרב חסידויות אחרות, שלא לדבר על הציבור של 'דגל', שונה בתכלית. שם גם אין את מי לעורר ולהעיר.

וזה מה שהביא למאמצים הרבים שנעשו בימים האחרונים, כדי לכנס תחת קורת-גג אחת את שתי מועצות גדולי התורה. כותב שורות אלו כתב לא מכבר, כי את התמונות שראינו בתשס"ג לא נראה בתשס"ו. כך הערכנו בהתבסס על הנתונים שהיו נכונים אז.

אני שמח להודות בטעותי. שמח על הכינוס המשותף, והלוואי שהוא יביא לתועלת המצופה מכינוס זה.

"נגד שונאי הדת"

ועכשיו לכינוס עצמו, שנערך באולם בית ספר 'בית יעקב' בשכונת רמת אלחנן בבני-ברק.

שעה ארוכה לפני הכינוס חסמה המשטרה את הכניסה לבית הספר, בגדרות ברזל. שוטרים וניידות רבות היו בשטח, כדי לאבטח את גדולי ישראל. והם הגיעו בזה אחר זה, וכיבדו האחד את השני באופן מופלא.

שבת אחים גם יחד.

היו שם מרבית חברי מועצות גדולי התורה. גם האדמו"ר מבעלזא הגיע, כך גם הגרמ"י ליפקוביץ שהודיע שלא יגיע. לביתו הגיעו בשעות הצהרים הגר"נ קרליץ, הגר"ג אידלשטיין והגר"י רוזן, שהתחייבו בפניו להביא לידי פתרון את הטענות הקשות שהשמיע בפניהם.

הגר"ש אויערבאך, האדמו"ר מערלוי, הגרנ"צ פינקל לא נכחו, כמו גם עוד מספר חברים שלא הגיעו עקב מצב בריאותם.

המזכירים, רובינשטיין וולצר, עשו מאמץ לא קטן כדי להוציא את אחרון המשבקי"ם מהאולם, ורק כשאחרון עזב את המקום, פתח רובינשטיין את הכינוס ואמר: הגרי"ש אלישיב מברך את כינוס מועצות גדולי התורה שמתכנסות לקראת בחירות תשס"ו.

הנואם המרכזי היה הגראי"ל שטיינמן שאמר: כל פעם כשמגיעים לבחירות צריך רחמים גדולים. ב"ה שיש שלום ביהדות החרדית, כי בלי שלום זה הדבר הכי גרוע, והרי כבר נאמר: לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה אלא השלום.

כאן המשיך והתייחס למפלגות החילוניות, ולמעשה כלל את כולן כמקשה אחת. "שונאי הדת מתכננים כל הזמן דברים כנגד הדת, אם בכוונה ואם שלא בכוונה. הם רוצים לעשות עכשיו 'חוקה'. אני לא מבין בזה, אבל אומרים שזה דבר גרוע. כולנו צריכים להתאחד כנגד שונאי הדת, בפרט בתקופתנו שהמצב בכלל ישראל מבית ומחוץ קשה. ובזכות השלום והאחדות, הקב"ה יעזור שנוכל לעמוד נגד שונאי הדת. אנחנו לא רוצים מהם כלום, רק שלא יגעו בנו, ובזכות השלום והאחדות נזכה שיתקיים הפסוק 'עוצו עצה ותופר דברו דבר ולא יקום כי עמנו א-ל'".

האדמו"ר מבוסטון השמיע אף הוא דברים קצרים, ולאחר מכן הקריאו את ה'קול קורא' שעבר קודם את הגהותיהם של הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן והאדמו"ר מגור.

אחרי מסכת לחיצות ידיים בין כל הנוכחים, התפזרו גדולי ישראל לבתיהם.

נקודות בשולי הכינוס

* הכינוס הנדיר של שתי מועצות גדולי התורה, משך למקום קהל סקרנים גדול. כפי שציינו, אבטחו את המקום שוטרים רבים וניידות, שאף סגרו חלק ניכר מהכביש בגדרות ברזל. למשך שעה קלה אף נסגר הכביש לחלוטין, למרות שמדובר בכביש שמוביל לבית החולים 'מעייני הישועה' ולמרכז הגדול של 'עזר מציון'.

* נשיא מועצת גדולי התורה של 'אגודה', הוא כידוע האדמו"ר מויז'ניץ. אך מצב בריאותו לא אפשר את השתתפותו בכינוס. בנו, הרה"צ רבי ישראל הגר, הגיע במיוחד לכינוס, נכנס לאולם הביא את ברכת אביו וביקש מהנוכחים להתפלל לרפואתו.

* על השולחנות באולם, הוכנו מבעוד מועד עוגות ושתיה. גדולי התורה לא נגעו בהם, אך מיד בצאתם, כבר היו מי שדאגו לעשות בהם שימוש. וכדי להמנע מחיכוכים מיותרים: העוגות והשתיה לא היו בהכשר הגר"מ לנדא וגם לא בהכשר של 'שארית'. מוצא הפשרה היה, ההכשר של 'העדה החרדית'.

* להלן רשימת המשתתפים המליאה: ממועצת 'אגודה' – האדמו"רים מגור, סדיגורא, בוסטון, צאנז ובויאן. ממועצת 'דגל' – הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגר"פ שיינברג, הגר"נ קרליץ, הגר"ג אידלשטיין, הגר"י שיינר והגרמ"צ ברגמן.

* אין ספק, כי בואו של האדמו"ר מבעלז, משך את עיקר תשומת הלב בכינוס. על המחלוקת החריפה שנוצרה בין ליצמן לנציגי בעלז, אלבום ואייכלר, כבר נשפכו הררי דיו, ולמרות זאת היה ברור שהאדמו"ר מבעלז יגיע לכינוס. אך כשהגיע, הוא התקבל בהתרגשות רבה. מי שיצא מגדרו וקידם אותו במבטי חיבה בולטים ובידידות מופגנת, היה האדמו"ר מגור. 'תמונת היום' שווה הרבה יותר מאלף מילים.

* השתתפותו של הגרמ"י ליפקוביץ, לוותה בחששות לא מעטים. שעות ספורות לפני הכינוס, היה ברור לכולם שהוא לא ישתתף. בפני מקורביו השמיע חיצי ביקורת נוקבים נגד מקורבים למיניהם, שדואגים כל העת להשחיר את פניו, ולהציגו כבעל מחלוקת. כדי לשכנעו, נדרשו לא פחות ולא יותר מאשר שני חברים במועצת של 'דגל' וגם מעורבות פעילה של ראש ישיבת 'אור ישראל' הגר"י רוזן, שישבו בביתו זמן רב, עד שהצליחו לשכנעו, תוך כדי הבטחות, כי ידאגו להפסיק את פעילותם של אותם מקורבים.

* אבל שני חברים אחרים במועצת של 'דגל' נעדרו מהכינוס, ולא מסיבות בריאותיות: הגר"ש אויערבאך והגרנ"צ פינקל. אך הפלא ופלא, שעה קלה לאחר שהסתיים הכינוס, הגיעו שניהם לבני-ברק, כדי לערוך חופה וקידושין. הגרנ"צ לנהגו האישי מזה מספר שנים, שמעון אלבום, ואילו הגר"ש אויערבאך לאליהו אידלמן ששימש אותו כמשב"ק בתקופה האחרונה. להעדרותם ניתנו פרשנויות שונות ומשונות, אבל הם היו גם היו בעיר סמוך ונראה לכינוס.

* אין לנו הוכחות מוצקות שלאתר 'בחדרי חרדים' היה חלק בכינוס הזה. למרות השמועות הרבות בעניין זה, לא היססנו להודות בטעותינו. ואכן שמחנו לראות שוב את התמונות מתשס"ג גם בתשס"ו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד