י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרב ביקר במסגד רומא

רבה של רומא ערך ביקור ראשון במסגד. קרא לעמיתיו המוסלמים לאחד כוחות נגד גזענות והזמינם לבקר בבית-כנסת

הרב די-סניי (במרכז) מבקר במסגד.  צילום: AP
הרב די-סניי (במרכז) מבקר במסגד. צילום: AP

רבה הראשי של רומא, שמואל די-סיניי, ערך היום (שני) ביקור רשמי ראשון במסגד בעיר, שנחשב לאחד הגדולים באירופה. זאת על רקע המתיחות שלאחר פירסום קריקטורות הנביא מוחמד, והמתיחות הרגילה שבין יהודים ומוסלמים.

"הרבה שנים רצינו בקהילה היהודית באיטליה לבקר במסגד ולהיפגש עם עמיתנו מהקהילה המוסלמית כדי להראות שהדת אינה רעל עבור האנושות", אמר הרב די-סיניי לאתר ynet בשיחת טלפון מרומא בתום הביקור. לדבריו, מדובר היה בפגישה רשמית ראשונה בין נציגי שתי הקהילות באיטליה, והוא הדגיש שלעובדה שהביקור מתקיים בעיר בה שוכן הוותיקן, מעניקה לו סמליות יתרה.

"סלאם עליכום", בירך מזכיר המרכז התרבותי המוסלמי עבדאללה רדואן את הרב בפתח המסגד. "שלום", השיב לו די-סיניי.

בהתייחסו לפרשת הקריקטורות, שעוררו זעם רב בקרב המוסלמים גם באיטליה, אמר הרב: "מה שהפיל את חומת ההתנגדות בקרב הקהילה המוסלמית לצורך קיום הפגישה, הייתה התגובה שלנו לנושא. אנחנו מיד הצהרנו שחייבים לשמור על הכבוד של כולם, ושהפירסום לא היה ראוי".

את הביקור במסגד אירח מנהל הליגה המוסלמית העולמית באיטליה, מריו שיאג'ולה. במהלך הביקור אמר די-סיניי למארחיו, כי התלמוד, כמו הקוראן, מעלים על נס את העיקרון לפיו מי שמציל חיי אדם כמו הציל עולם שלם ומי שהורג כמו הרס עולם שלום. "עלינו לשמר את ההכרה שאין לפרש את ההבדלים בין הדתות כעוינות", אמר.

יש לנו ניסיון בגיטאות

די-סיניי אמר כי הגירתם של מוסלמים רבים לאירופה במהלך תקופה קצרה הביאה לבעיות שונות בשילובם. בעיות אלה, הוסיף, "אינן משהו חדש עבורנו... לא ניתן להתעלם מכן שיהודים בעיר הזאת גרו בגטו עד לשנת 1870. אנו מכירים את הבעיות שמטרידות אתכם וסבורים שהניסיון שלנו יכול להועיל לכם בתהליך הקשה של האינטגרציה", הוסיף.

"המאבק באיסלאמופוביה ובאנטישמיות צריך להתקדם במקביל", אמר הרב. "יש לפעול עם אותה רוח של כבוד על מנת למנוע מהאלימות והשנאה, מכל צד שהוא, להיות מוגברת על ידי הדת". מארחו, רדואן, הסכים לדברים ואמר כי "על הדתות לאחד ולא לפלג". הוא הוסיף ואמר שיש לפנות לאל על מנת שינחה את כולם לדרך הישר.

בתום הביקור הזמין די-סיניי את מארחיו לבקר בבית הכנסת ברומא. רדואן השיב: "אין שום בעיה ושום הסתייגות, נשאר רק לקבוע את התאריך".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד